Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Media och opinionsbildning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om mediernas roll i samhället och hur de påverkar opinionsbildning. Eleverna ska visa sin förmåga att analysera och kritiskt granska information från olika källor samt att dra slutsatser baserade på den information de har fått.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Digitalisering och mediers innehåll samt nyhetsvärdering när det gäller frågor om demokrati och politik. | Eleven redogör översiktligt för mediernas utveckling, mediesituationen i dag och mediernas roll i samhället. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är en typ av massmedia?
- A) Blogg
- B) Bok
- C) TV
- Vad kallas processen där medier påverkar allmänhetens åsikter?
- A) Opinionsbildning
- B) Mediekritik
- C) Censur
- Vilken lag reglerar yttrandefriheten i Sverige?
- A) Tryckfrihetsförordningen
- B) Medieansvarslagen
- C) Dataskyddsförordningen
- Vilken av följande plattformar är en social media?
- A) Wikipedia
- B) Facebook
- C) Google
- Vad innebär källkritik?
- A) Att tro på allt som står på internet
- B) Att kritiskt granska och värdera källor
- C) Att bara använda böcker som källa
- Vilken av följande aktörer har stor påverkan på medier?
- A) Journalister
- B) Skolor
- C) Familjer
- Vilken typ av nyheter har högst nyhetsvärde?
- A) Lokala händelser
- B) Kända personers liv
- C) Katastrofer och olyckor
- Vad står förkortningen “PR” för inom media?
- A) Public Relations
- B) Personal Responsability
- C) People Relations
- Vilken av följande är en viktig aspekt av journalistik?
- A) Objektivitet
- B) Partiskhet
- C) Underhållning
- Vad är en “fake news”?
- A) En nyhet som är falsk och sprids som verklig
- B) En nyhet som är sann
- C) En nyhet som är underhållande
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Mediekritik | Granskning av medier | Att läsa böcker | Att skriva artiklar |
Opinionsbildning | Att påverka åsikter | Att skapa nyheter | Att vara neutral |
Yttrandefrihet | Rätt att uttrycka sig fritt | Rätt att vara tyst | Rätt att censurera |
Källkritik | Värdera källor | Att läsa allt | Att inte göra något |
Digitalisering | Övergång till digitala medier | Att skriva för hand | Att använda papper |
Sensur | Begränsa information | Öka information | Att dela information |
Sociala medier | Plattformar för social interaktion | Endast nyhetskanaler | Privata dagböcker |
Nyhetsvärdering | Bedömning av nyheters betydelse | Att läsa böcker | Att titta på film |
Pressetik | Regler för journalistik | Att skriva fritt | Att undvika ämnet |
Reklam | Marknadsföring av produkter | Att ge bort saker | Att vara tyst om produkter |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur sociala medier har förändrat opinionsbildning i samhället. Vilka fördelar och nackdelar ser du?
- Vad är mediernas roll i demokratin? Reflektera över hur de kan påverka medborgarnas åsikter.
- Hur kan källkritik tillämpas i dagens digitala samhälle? Ge exempel på metoder och verktyg.
- Vilken påverkan har reklam i sociala medier på konsumentbeteende? Diskutera och ge exempel.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (12) |
D | 50% | (15) |
C | 60% | (18) |
B | 80% | (22) |
A | 90% | (27) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna