Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1b
Tema: Källkritik: Information i samhället
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av källkritik och deras förmåga att värdera information i olika former. Eleverna ska kunna analysera och diskutera hur information påverkar samhället och individer.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Mediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. Källkritik. | Eleven kan, med viss säkerhet söka, granska och tolka information från olika källor, redovisa sina källor samt göra välgrundade reflektioner om deras relevans och trovärdighet utifrån syftet. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär källkritik?
- Vilken typ av information kan vara opålitlig?
- Varför är det viktigt att granska källor?
- Vad kallas de tre kriterierna för källkritik?
- Vilken roll spelar sociala medier i spridningen av information?
- Hur kan man identifiera en trovärdig källa?
- Vad är skillnaden mellan primär och sekundär källa?
- Ge ett exempel på en historisk händelse där källkritik var viktigt.
- Vilka konsekvenser kan falsk information ha?
- Vad menas med “fake news”?
- Hur kan man skydda sig mot desinformation?
- Vad innebär “källor med intressekonflikter”?
- Vilka är de vanligaste typerna av källor?
- Hur kan man använda flera källor för att bekräfta information?
- Vad innebär “granskande journalistik”?
- Vad är en “journalistisk källa”?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord / Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Källkritik | Att tro på allt som sägs. | Att granska informationens ursprung. | Att läsa en text utan att tänka. |
Trovärdighet | En källa är alltid trovärdig. | En källa som man litar på. | En källa som inte är relevant. |
Primärkälla | En analys av tidigare källor. | Första handskällan till en information. | En oberoende källa. |
Desinformation | Informera på ett korrekt sätt. | Spridning av falsk information. | Att vara transparent med information. |
Upphovsrätt | Rätten att stjäla information. | Rätten att skydda sina skapelser. | En lag som inte påverkar medier. |
Falska nyheter | Nyheter som är baserade på fakta. | Nyheter som är medvetet falska. | Nyheter från trogna källor. |
Granskande journalistik | Journalistik som alltid är positiv. | Journalistik som granskar makthavare. | Journalistik som inte kräver källor. |
Sociala medier | En plattform för gammaldags nyheter. | En plattform för att sprida information snabbt. | En plattform som ingen använder. |
Källor | Olika personer som ger information. | Enbart böcker som används. | Inga källor behövs i journalistik. |
Nyhetsvärdering | Att ignorera nyheter. | Granskning av vad som är viktigt att rapportera. | En process utan några kriterier. |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera varför källkritik är viktigt i dagens informationssamhälle. Ge exempel på situationer där det kan ha stor betydelse.
- Reflektera över hur sociala medier påverkar vår syn på information och källor. Kan detta vara både positivt och negativt?
- Analysera en specifik nyhetssituation där källkritik spelade en avgörande roll. Vad lärde vi oss av den situationen?
- Hur kan vi som medborgare bli bättre på att utvärdera information vi möter dagligen? Vilka verktyg och metoder kan vi använda?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Poängkrav | Procent |
---|---|---|
E | 30 (30%) | 30% |
D | 40 (40%) | 40% |
C | 50 (50%) | 50% |
B | 60 (60%) | 60% |
A | 75 (75%) | 90% |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna