Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Internationella organisationer: EU och FN
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper inom internationella organisationer, särskilt EU och FN. Provets utformning syftar till att utvärdera elevernas förmåga att förstå och analysera dessa organisationers funktioner och betydelse i det globala samhället.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
FN:s syfte, huvuduppgifter och verksamhet samt det nordiska samarbetets bakgrund och innehåll. | Eleven kan redogöra för FN:s grundläggande funktioner och uppgifter. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad står EU för?
- A) Europeiska Unionen
- B) Europaparlamentet
- C) Europeiska rådets union
- Vilket år grundades FN?
- A) 1945
- B) 1950
- C) 1960
- Vad är en av EU:s huvuduppgifter?
- A) Säkerställa fred och stabilitet i Europa
- B) Kontrollera medlemsländernas skatter
- C) Organisera sportevenemang
- Hur många medlemsländer har EU idag?
- A) 27
- B) 28
- C) 29
- Vad är ett av FN:s huvudmål?
- A) Att främja mänskliga rättigheter
- B) Att skapa en global armé
- C) Att bestämma alla landsgränser
- Vilken institution inom EU ansvarar för lagstiftning?
- A) Europaparlamentet
- B) Europeiska kommissionen
- C) Europeiska centralbanken
- Vad kallas den fria rörligheten inom EU?
- A) Schengen
- B) Eurozonen
- C) EES
- Vad är en av FN:s största insatser?
- A) Fredsbevarande uppdrag
- B) Att bygga vägar
- C) Att utbilda journalister
- Vad innebär EU:s gemensamma jordbrukspolitik?
- A) Ekonomiskt stöd till bönder
- B) Skatter på jordbruk
- C) Förbud mot alla typer av jordbruk
- Vilken av följande är inte en EU-institution?
- A) Europeiska rådets ordförande
- B) FN:s säkerhetsråd
- C) Europadomstolen
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
EU | En ekonomisk union | En militär allians | En sportorganisation |
FN | En global miljöorganisation | En internationell fredsorganisation | En kulturorganisation |
Human Rights | Rättigheter för djur | Rättigheter för individer | Rättigheter för företag |
Parlament | En typ av domstol | En lagstiftande församling | En regering |
Globalisering | Ökad lokal handel | Ökad internationell interaktion | Ökad isolering mellan länder |
Utrikespolitik | Inrikes angelägenheter | Relationer mellan länder | Ekonomisk politik |
Krisintervention | Stöd under naturkatastrofer | Militär intervention | Ekonomiskt bistånd |
Demokrati | En styrelseform med fria val | En diktatur | En absolut monarki |
Asylrätt | Rätt att vistas i sitt hemland | Rätt att få skydd i ett annat land | Rätt att resa fritt |
Diplomati | Konflikthantering genom våld | Relationer mellan stater | Ekonomisk handel |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera skillnaderna mellan EU och FN:s uppgifter. Hur skiljer sig deras roller och ansvar i det internationella samfundet?
- Analys av EU:s påverkan på medlemsländernas inrikespolitik. Vilka fördelar och nackdelar kan detta medföra för länderna?
- Resonera kring hur FN arbetar för att främja mänskliga rättigheter globalt. Vilka utmaningar står organisationen inför?
- Diskutera hur globaliseringen påverkar internationella organisationer som EU och FN. Vilka förändringar kan vi förvänta oss i framtiden?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Rätt % | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (27) |
C | 65% | (36) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna