Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 2

Tema: Internationella organisationer: EU och FN

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper inom internationella organisationer, särskilt EU och FN. Provets utformning syftar till att utvärdera elevernas förmåga att förstå och analysera dessa organisationers funktioner och betydelse i det globala samhället.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
FN:s syfte, huvuduppgifter och verksamhet samt det nordiska samarbetets bakgrund och innehåll.Eleven kan redogöra för FN:s grundläggande funktioner och uppgifter.

(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad står EU för?
    • A) Europeiska Unionen
    • B) Europaparlamentet
    • C) Europeiska rådets union
  2. Vilket år grundades FN?
    • A) 1945
    • B) 1950
    • C) 1960
  3. Vad är en av EU:s huvuduppgifter?
    • A) Säkerställa fred och stabilitet i Europa
    • B) Kontrollera medlemsländernas skatter
    • C) Organisera sportevenemang
  4. Hur många medlemsländer har EU idag?
    • A) 27
    • B) 28
    • C) 29
  5. Vad är ett av FN:s huvudmål?
    • A) Att främja mänskliga rättigheter
    • B) Att skapa en global armé
    • C) Att bestämma alla landsgränser
  6. Vilken institution inom EU ansvarar för lagstiftning?
    • A) Europaparlamentet
    • B) Europeiska kommissionen
    • C) Europeiska centralbanken
  7. Vad kallas den fria rörligheten inom EU?
    • A) Schengen
    • B) Eurozonen
    • C) EES
  8. Vad är en av FN:s största insatser?
    • A) Fredsbevarande uppdrag
    • B) Att bygga vägar
    • C) Att utbilda journalister
  9. Vad innebär EU:s gemensamma jordbrukspolitik?
    • A) Ekonomiskt stöd till bönder
    • B) Skatter på jordbruk
    • C) Förbud mot alla typer av jordbruk
  10. Vilken av följande är inte en EU-institution?
    • A) Europeiska rådets ordförande
    • B) FN:s säkerhetsråd
    • C) Europadomstolen

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
EUEn ekonomisk unionEn militär alliansEn sportorganisation
FNEn global miljöorganisationEn internationell fredsorganisationEn kulturorganisation
Human RightsRättigheter för djurRättigheter för individerRättigheter för företag
ParlamentEn typ av domstolEn lagstiftande församlingEn regering
GlobaliseringÖkad lokal handelÖkad internationell interaktionÖkad isolering mellan länder
UtrikespolitikInrikes angelägenheterRelationer mellan länderEkonomisk politik
KrisinterventionStöd under naturkatastroferMilitär interventionEkonomiskt bistånd
DemokratiEn styrelseform med fria valEn diktaturEn absolut monarki
AsylrättRätt att vistas i sitt hemlandRätt att få skydd i ett annat landRätt att resa fritt
DiplomatiKonflikthantering genom våldRelationer mellan staterEkonomisk handel

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera skillnaderna mellan EU och FN:s uppgifter. Hur skiljer sig deras roller och ansvar i det internationella samfundet?
  2. Analys av EU:s påverkan på medlemsländernas inrikespolitik. Vilka fördelar och nackdelar kan detta medföra för länderna?
  3. Resonera kring hur FN arbetar för att främja mänskliga rättigheter globalt. Vilka utmaningar står organisationen inför?
  4. Diskutera hur globaliseringen påverkar internationella organisationer som EU och FN. Vilka förändringar kan vi förvänta oss i framtiden?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygRätt %Poäng
E30%(17)
D50%(27)
C65%(36)
B80%(44)
A90%(50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna