Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 8

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Normer och könshormoner

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för normer och relationer, både i filmens kontext och i deras egna liv. Provets innehåll syftar till att uppmuntra till kritiskt tänkande och reflektion över hur normer påverkar individers beteenden och relationer.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Normer och värderingar i samhället, samt hur dessa påverkar individers liv och relationer.Eleven kan med viss säkerhet beskriva och ge exempel på normer och värderingar i samhället.

(Lgr 22. Samhällskunskap, åk. 7-9)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken typ av normer diskuteras i filmen?
    • a) Sociala normer
    • b) Ekonomiska normer
    • c) Kulturella normer
    • d) Politiska normer
  2. När upplevs pojkar och flickor som lika i skolan?
    • a) Vid sportaktiviteter
    • b) Vid betygssättning
    • c) Vid klassmöten
    • d) Vid lunch
  3. Vem definierar de normer som eleverna följer i filmen?
    • a) Lärarna
    • b) Eleverna själva
    • c) Föräldrarna
    • d) Skolledningen
  4. Vad sker när någon försöker bryta normerna?
    • a) De hyllas
    • b) De blir utfrysta
    • c) De får pris
    • d) Inget händer
  5. Hur ser klasslärarens relation till klassen ut?
    • a) Positiv
    • b) Negativ
    • c) Neutral
    • d) Ointresserad
  6. Hur reagerar Saga på att bli utvald som förebild?
    • a) Hon blir glad
    • b) Hon blir nervös
    • c) Hon blir arg
    • d) Hon blir likgiltig
  7. Vilka normer gäller för tonårskillar?
    • a) Att vara tuff
    • b) Att vara känslosam
    • c) Att vara studiemotiverad
    • d) Att vara blyg
  8. Vilka normer gäller för tonårstjejer?
    • a) Att vara stark
    • b) Att vara omtänksam
    • c) Att vara modig
    • d) Att vara tyst
  9. Vilka normer finns i vår klass?
    • a) Respekt för varandra
    • b) Att alltid vara tyst
    • c) Att skratta åt andra
    • d) Att dela med sig av saker
  10. Finns det skillnader i normer mellan killar och tjejer i skolan?
    • a) Ja, alltid
    • b) Ibland
    • c) Nej, aldrig
    • d) Det beror på situationen
  11. Varför bryter vissa människor mot normerna?
    • a) För att de vill vara coola
    • b) För att de vill få uppmärksamhet
    • c) För att de vill skapa förändring
    • d) För att de är trötta på regler
  12. Hur påverkar normer vår vardag?
    • a) Genom att styra våra val
    • b) Genom att påverka våra relationer
    • c) Genom att sätta gränser för oss
    • d) Allt ovan
  13. Vilken roll spelar media i att forma normer?
    • a) Ingen roll
    • b) En stor roll
    • c) En liten roll
    • d) Endast en negativ roll
  14. Kan normer förändras över tid?
    • a) Ja
    • b) Nej
    • c) Kanske
    • d) Det vet vi inte
  15. Hur kan vi arbeta för att förändra negativa normer?
    • a) Genom att prata om dem
    • b) Genom att ignorera dem
    • c) Genom att följa dem
    • d) Genom att protestera

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
NormEn regel för beteendeEn lag i samhälletEn tradition
KönshormonEtt signalämneEn typ av matEn fysisk aktivitet
RelationFörhållande mellan människorEn typ av normEn lektion
DiskrimineringBehandla orättvistAtt ge fördelarAtt följa normer
Kulturell normEn allmän riktlinjeEn juridisk regelEn personlig åsikt
JämställdhetLikabehandling av könOlika roller för könLiknande intressen
FördomEn åsikt utan grundEn välgrundad åsiktEn positiv känsla
GrupptryckPåverkan från andraEn ensam aktivitetEn typ av relation
SamhällsnormRegler i samhälletEn personlig åsiktEn tradition
RollfördelningHur uppgifter delasEn typ av normEn relation

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Reflektera över de normer som finns i filmen. Hur relaterar dessa normer till din egen vardag? Ge exempel.
  2. Diskutera skillnaderna i hur pojkar och flickor behandlas i skolan. Vad tror du är orsaken till dessa skillnader?
  3. Tänk på en norm som du anser är negativ. Hur påverkar den dig och andra? Vilka förändringar skulle du vilja se?
  4. Reflektera över hur normer kan förändras över tid. Vad kan påverka dessa förändringar och hur kan vi som individer bidra till det?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Poäng
E30%16 (E)
D50%27 (D)
C65%36 (C)
B80%46 (B)
A90%50 (A)

Uppföljning

Angiv ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna