Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: SO
Tema: Grupper och normer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll är kopplat till följande citat från läroplanen: “Olika sätt att leva och samhällets normer och värderingar.”
Provets kunskapskrav tar sikte på följande områden:
- Kunna beskriva och ge exempel på några normer och värderingar som finns i olika grupper.
- Kunna redogöra för hur normer och värderingar kan påverka individer och grupper i samhället.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är ett exempel på en social norm?
- a) Att alltid äta frukost
- b) Att inte prata under en film
- c) Att hälsa på sin granne
- d) Att städa sitt rum varje vecka
- Vad innebär begreppet “grupptryck”?
- a) Att enskilda personer alltid följer regler
- b) Att alla grupper har samma normer
- c) Att individer påverkas av sin grupps normer
- d) Att ingen kan påverkas av andra
- Vilken typ av beteende är mest sannolikt i en grupp med starka normer?
- a) Mångfald av åsikter
- b) Konformitet
- c) Oenighet
- d) Individualism
- Vad menas med kulturella normer?
- a) Regler för hur man klär sig
- b) Egenskaper hos en grupp människor
- c) Traditioner som följs av alla
- d) Normer som påverkar hur människor beter sig baserat på deras kultur
- Vilken roll kan normer spela i att skapa gruppidentitet?
- a) De gör gruppen mindre sammanhållen
- b) De formar hur medlemmarna uppfattar sig själva i relation till andra
- c) De har ingen effekt på identitet
- d) Ingen specifik roll
- Vilket av följande påståenden är korrekt?
- a) Normer förändras aldrig
- b) Endast vissa grupper har normer
- c) Normer kan variera mellan olika kulturer och samhällen
- d) Normer är alltid negativa
- I vilken situation är det mest troligt att normer bryts?
- a) När en person står ensam
- b) När alla i en grupp håller med varandra
- c) När man är med sin familj
- d) När man är på jobbet
- Vilken av följande faktorer kan påverka normer inom en grupp?
- a) Endast individuella preferenser
- b) Gruppens historia och erfarenheter
- c) Ekonomiska faktorer
- d) Utbildningsnivå
- Vad kan leda till förändringar i en grupps normer?
- a) Att gruppen förblir oförändrad
- b) Ny information eller förändrade omständigheter
- c) Att alla medlemmar är överens
- d) Konservativa attityder
- Vilken av följande normer kan ses som positiv?
- a) Att alltid följa regler utan ifrågasättande
- b) Att respektera andras olikheter
- c) Att dela ut straff till dem som bryter mot normer
- d) Att alltid prioritera sin egen åsikt
Resonerande frågor
- Reflektera över hur normer i din egen vänskapsgrupp påverkar era relationer. (Syftet är att ge eleverna möjlighet att koppla teori till sin egen erfarenhet.)
- Diskutera om det alltid är positivt att följa normer. Ge ett exempel på en norm som kan vara skadlig. (Syftet är att öka medvetenheten om normernas dubbelhet.)
- Hur kan man som individ påverka normer inom en grupp? (Syftet är att utforska individens makt och ansvar i sociala sammanhang.)
- Beskriv hur normer kan förändras över tid. Ge ett exempel för att tydliggöra din förklaring. (Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka historiskt och kritiskt.)
- I vilken utsträckning anser du att normer bör respekteras? Motivera ditt svar. (Syftet är att eleverna ska formulera en personlig etik och moral.)
- Jämför hur normer kan se olika ut i olika kulturer och hur det kan påverka människor. (Syftet är att skapa medvetenhet om kulturell variation och dess betydelse.)
- Kan normer vara ett hinder för individens utveckling? Diskutera ditt ställningstagande. (Syftet är att få eleverna att kritiskt analysera normernas funktion.)
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 10 poäng.
Resonerande frågor: 2 poäng per fråga, totalt 14 poäng.
- E-nivå: 8 poäng (minst 0 poäng från resonerande frågor)
- C-nivå: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A-nivå: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)
Om du behöver skapa en planering kan du använda terminsplanering här för att strukturera kursens innehåll och mål. Vill du ha en lektion kan du använda lektionsplanering här för att utforma en engagerande lektion.