Provkonstruktion
Årskurs: SFI A
Ämne: Svenska
Tema: Hälsningsfraser
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och användning av olika hälsningsfraser i svenska språket. Genom provet ska eleverna få möjlighet att visa sin förmåga att förstå och använda dessa fraser i praktiska och kommunikationsrelaterade sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Förmåga att använda olika hälsningsfraser i tal och skrift samt förståelse för deras betydelse i olika sammanhang.”
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven fokuserar på att eleverna ska kunna:
- “Visa förståelse för hälsningsfraser och deras användning i tal.”
- “Använda hälsningsfraser i samtal.”
- “Genomföra enkla dialoger med grundläggande nivå av språklig korrekthet.”
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande är en vanlig hälsningsfras?
- a) Adjö
- b) Hej
- c) Skriva
- Vad säger man när man träffar någon för första gången?
- a) God natt
- b) Jag vet inte
- c) Trevligt att träffas
- Hur avslutar man ett samtal artigt?
- a) Hej då
- b) Kommer snart
- c) Vet du?
- Vad betyder “God morgon”?
- a) God natt
- b) God eftermiddag
- c) God morgon betyder att det är tidigt på dagen
- Vilken hälsningsfras används vid ett formellt möte?
- a) Välkommen
- b) Tja
- c) Hejhej
- Vad säger man när man onekligen träffar någon man känner väl?
- a) Tja!
- b) Hej då
- c) Adjö
- Vilken hälsning passar bäst vid avsked?
- a) Vi ses!
- b) Kommer att tänka på dig
- c) Hej morgon!
- Vilken av dessa är en vänlig frågeställning?
- a) Vad vill du?
- b) Sluta!
- c) Hur mår du?
- Om du vill presentera dig, vad säger du?
- a) Jag heter…
- b) Jag gör inget
- c) Var är du?
- Vilken fras skulle du använda när du vill be om ursäkt?
- a) Hej
- b) Förlåt
- c) Adjö
- Vad säger du när någon erbjuder dig något?
- a) Okej
- b) Tack
- c) Gör det!
- Vad säger man som svar på “Tack”?
- a) Varsågod
- b) Adjö
- c) Ja
- Vilken tid på dagen säger man “God kväll”?
- a) Sent på dagen
- b) Tidigt på morgonen
- c) Mitt på dagen
- När används frasen “Vi ses snart”?
- a) Vid en förlovning
- b) Vid avsked
- c) Vid ett möte
- Hur svarar man på “Hur har din dag varit?”
- a) Jag vet inte
- b) Den har varit bra!
- c) Det är dimmigt!
Resonerande frågor
- Diskutera hur hälsningsfraser kan påverka en första intryck i ett möte.
*Syftet är att bedöma elevens förmåga att reflektera över sociala normer.*
- Beskriv skillnaden mellan formella och informella hälsningsfraser och ge exempel.
*Detta ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för språkets mångfald.*
- Hur kan du anpassa din hälsning beroende på kontexten (som vid ett jobbintervju eller en väns fest)?
*Frågan uppmuntrar till reflektion kring sociala och kulturella aspekter av språket.*
- Resonera kring varför det är viktigt att kunna olika hälsningsfraser i en ny kultur.
*Denna fråga mäter elevens förmåga att koppla språk till kultur och interaktion.*
- Vad kan hända om man använder fel hälsningsfras i en specifik situation?
*Syftet är att utvärdera elevens förståelse av konsekvenser i kommunikation.*
- Förklara hur du skulle lära en nyanländ person om svenska hälsningsfraser.
*Frågan bedömer elevens pedagogiska tankegångar och språkförmåga.*
- Vilken hälsning tycker du är mest effektiv och varför?
*Möjlighet att uttrycka egna åsikter och analysera språkanvändning.*
- Hur kan vår hälsningskultur förändras över tid? Ge exempel.
*Gör det möjligt för elever att reflektera över språklig och social förändring.*
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng, och de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng.
- För betyget E krävs minst 8 poäng totalt.
- För betyget C krävs 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyget A krävs 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).