Provkonstruktion
Årskurs: SFI C
Ämne eller kurs: Svenska för invandrare
Tema: Arbetslivets normer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att tillämpa kunskaper om arbetslivets normer, inklusive värderingar, förväntningar och kommunikation på arbetsplatsen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denne lektion syftar till att behandla centrala aspekter av arbetslivets normer, inklusive vanligt förekommande värderingar och förväntningar på arbetsplatsen, såväl som kommunikation och interaktion i svenskt arbetsliv.
Kunskapskrav
Eleven kan delta i samtal och diskussioner om olika situationer i arbetslivet. Eleven kan också förstå och använda grundläggande språkliga strukturer och ord för att beskriva arbetslivets normer.
Prov
Faktafrågor
1. Vad menas med arbetslivets normer?
A) Regler som alla företag följer
B) Normer som förväntas av anställda på arbetsplatsen
C) Värderingar och beteenden som förväntas på arbetsplatsen
D) Inga specifika krav på anställda
2. Ge ett exempel på en arbetslivsnorm.
A) Att autogiro är obligatoriskt
B) Att komma i tid
C) Att alltid ha telefonen på ljudlös
D) Att äta lunch på kontoret
3. Varför är kommunikation viktig på arbetsplatsen?
A) För att hålla sig borta från sina kollegor
B) För att undvika missförstånd och kunna ge och ta emot feedback
C) För att fördröja arbetet
D) För att sälja produkter
4. Hur kan man anpassa sig till nya arbetslivsnormer?
A) Genom att ignorera normerna
B) Genom att observera och fråga kollegor
C) Genom att alltid göra som man vill
D) Genom att läsa böcker
5. Nämn en norm som kan variera mellan olika branscher.
A) Klädkod
B) Arbetstider
C) Lunchens längd
D) Arbetsuppgifter
6. Vad bör man göra när man får feedback på jobbet?
A) Ignorera den
B) Ta till sig av den och överväga förändringar
C) Diskutera med andra
D) Klaga på feedbacken
7. Vilket av följande är viktigt på arbetsplatsen?
A) Att alltid vara ensam
B) Att stänga av mobilen
C) Att vara punktlig
D) Att arbeta långsammare
8. Vilket av följande beskriver en god arbetsmiljö?
A) Ljudnivå och distraktioner
B) Öppen kommunikation och samarbete
C) Brist på struktur
D) Ensamarbete
9. Vad kan påverka arbetslivets normer?
A) Wi-Fi-täckning
B) Bransch och företag
C) Antal anställda
D) Företagsnamn
10. Vad är en positiv norm på en arbetsplats?
A) Teamarbete och stöd
B) Tävlingsanda
C) Avsaknad av ansvar
D) Separat arbetsmiljö
11. Vad innebär det att ha ansvar på arbetsplatsen?
A) Att ta hand om sina uppgifter och hjälpa andra
B) Att alltid skylla på andra
C) Att inte delta i projekt
D) Att arbeta endast för sig själv
12. Hur påverkar klädkod den professionella bilden?
A) Det spelar ingen roll
B) Det speglar professionalism och respekt
C) Det är mer för privatliv
D) Det är enbart en form av kontroll
13. Vad kan vara en risk med bristande kommunikation?
A) Ökad produktivitet
B) Gemenskap
C) Missförstånd och konflikter
D) Klara regler
14. Hur bör man agera om man inte förstår förväntningarna på jobbet?
A) Skita i det
B) Ställa frågor och klargöra
C) Följ bara andra
D) Ge upp
15. Vad är ett exempel på en negativ norm?
A) Öppenhet
B) Att alltid ha ont om tid
C) Att dela med sig av arbetsuppgifter
D) Att ge positiv feedback
Resonerande frågor
1. Diskutera hur normer påverkar ditt arbete och därmed din prestation. (Syfte: Att uppmuntra till personlig reflektion och koppla teori till praktik.)
2. Hur skulle du hantera en situation där arbetslivets normer krockar med dina personliga värderingar? (Syfte: Att visa förmåga att resonera kring etiska dilemman.)
3. Beskriv en situation i arbetslivet där kommunikation var avgörande för att lösa ett problem. (Syfte: Att koppla egna erfarenheter till kursinnehållet.)
4. Hur kan kulturen på en arbetsplats forma normerna som råder där? (Syfte: Att förstå sambandet mellan kultur och normer.)
5. Resonera kring vikten av feedback i ett arbetslivsperspektiv. (Syfte: Att ge djupare theoretical insikt och reflektion.)
6. Beskriv hur du skulle introducera en ny arbetskollega till normerna på arbetsplatsen. (Syfte: Att utforska hur man kan stödja andras anpassning.)
7. Vilka normer tycker du är viktigast att ha på en arbetsplats och varför? (Syfte: Att visa prioriteringar och förståelse för normers betydelse.)
8. Hur kan man påverka normerna på en arbetsplats positivt? (Syfte: Att tänka proaktivt kring normers utveckling.)
Bedömning
Faktafrågorna ger totala 15 poäng (1 poäng per fråga). Resonerande frågor ger totalt 8 poäng (1 poäng per fråga).
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).