Provkonstruktion
Det här provet är utformat för att bedöma elevernas kunskaper och förmågor inom skapande verksamhet med fokus på Barn- och fritidsprogrammet på gymnasiet. Provet innehåller frågor som testar både praktiska och teoretiska aspekter av ämnet.
Årskurs: Gymnasiet
Program: Barn- och fritidsprogrammet
Ämne: Skapande verksamhet
Provformat: Skriftligt prov
Provet kan anpassas med fler praktiska moment eller muntliga reflektioner för elever som behöver extra stöd eller utmaningar.
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att planera, utföra och reflektera över skapande verksamheter inom barn- och fritidsområdet. Eleverna ska visa förståelse för hur skapande verksamhet kan användas för att stimulera barns lärande och utveckling samt förmåga att använda olika tekniker och material på ett kreativt och ändamålsenligt sätt.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Skapande verksamhetens roll för barns utveckling och lärande. | Eleven kan ge enkla exempel på hur skapande verksamhet kan stimulera barns utveckling och lärande. | Eleven kan förklara och ge exempel på hur skapande verksamhet syftar till att stimulera barns utveckling och lärande. |
Olika tekniker och material i skapande verksamhet. | Eleven kan använda några tekniker och material på ett fungerande sätt. | Eleven kan använda flera tekniker och material med viss säkerhet och kreativitet. |
Källa: Gy11, Barn- och fritidsprogrammet, ämnet Skapande verksamhet
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket syfte har skapande verksamhet inom barn och fritid?
– A) Att underhålla barn utan pedagogiskt syfte
– B) Att stimulera barns utveckling och lärande
– C) Att ge barn fysisk träning - Vilken ålder riktar sig vanligen skapande verksamhet i förskolan till?
– A) 0–6 år
– B) 7–12 år
– C) 13–18 år - Vilket material är vanligt inom skapande verksamhet?
– A) Trä och metall
– B) Papper, färg och lera
– C) Elektronik och datorer - Vad betyder begreppet “kreativitet”?
– A) Att kopiera andras idéer
– B) Att skapa nya idéer och lösningar
– C) Att följa instruktioner slavlikt - Vilken av följande tekniker används ofta i skapande verksamhet?
– A) Målning
– B) Matlagning
– C) Simning - Hur kan skapande verksamhet påverka barns sociala utveckling?
– A) Genom att isolera barnet
– B) Genom att främja samarbete och kommunikation
– C) Genom att minska deras intresse för andra barn - Vilken färg blandas av blått och gult?
– A) Grön
– B) Röd
– C) Orange - Varför är det viktigt att anpassa skapande verksamhet efter barnens ålder?
– A) För att barnen ska bli trötta
– B) För att barnen ska kunna tillgodogöra sig aktiviteten på ett bra sätt
– C) För att göra det svårare för barnen - Vad innebär begreppet “motorik”?
– A) Barns rörelseförmåga och koordination
– B) Barns språkförståelse
– C) Barns matematiska förmåga - Vilket av följande är ett exempel på skapande verksamhet?
– A) Lyssna på musik
– B) Rita och måla
– C) Titta på film - Vilket material används ofta för att skapa skulpturer i skapande verksamhet?
– A) Lera
– B) Glas
– C) Papper - Hur kan man arbeta med färg i skapande verksamhet?
– A) Endast genom målning
– B) Genom målning, tryck och blandning av färger
– C) Färg används inte i skapande verksamhet - Vad är ett viktigt syfte med att dokumentera skapande verksamhet?
– A) Att visa upp barnens arbete för föräldrar
– B) Att bedöma barnens prestationer formellt
– C) Att reflektera över processen och utvecklingen - Vilka säkerhetsåtgärder är viktiga vid skapande verksamhet?
– A) Att använda giftiga material
– B) Att ha en ren och säker arbetsplats och använda lämpliga material
– C) Att låta barnen använda vassa verktyg utan tillsyn - Hur kan man stimulera barnens fantasi i skapande verksamhet?
– A) Genom att ge dem fria val och uppmuntra egna idéer
– B) Genom att ge detaljerade instruktioner utan utrymme för egna idéer
– C) Genom att avbryta deras idéer och ge egna lösningar
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Kreativitet | Att skapa nya idéer | Att kopiera andras idéer | Att följa instruktioner |
Motorik | Rörelseförmåga | Språkförståelse | Matematikförmåga |
Dokumentation | Att visa upp arbetet | Att reflektera över processen | Att bedöma barnen formellt |
Skapande verksamhet | Att rita och måla | Att titta på TV | Att spela datorspel |
Teknik | Sätt att göra något | En maskin | Ett material |
Material | Det man använder i skapande | Ett färdigt konstverk | En person |
Säkerhet | Att ha en trygg arbetsmiljö | Att använda farliga material | Att arbeta utan tillsyn |
Fantasi | Att använda sin fantasi | Att kopiera andra | Att följa instruktioner |
Barns utveckling | Hur barn växer och lär sig | Hur vuxna beter sig | Hur djur växer |
Samarbete | Att arbeta tillsammans | Att arbeta ensam | Att tävla mot varandra |
Färg | En färg är blå, röd eller gul | En form | En teknik |
Skulptur | En tredimensionell form | En målning | En dikt |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så utförligt som möjligt. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv hur skapande verksamhet kan bidra till barns sociala och motoriska utveckling. Ge exempel från egna erfarenheter eller hypotetiska situationer.
- Resonera kring vikten av att anpassa skapande verksamhet efter barnens ålder och intressen. Hur påverkar detta deras lärande?
- Diskutera olika tekniker och material som kan användas i skapande verksamhet och deras betydelse för kreativiteten.
- Vilka säkerhetsaspekter måste tas hänsyn till vid skapande verksamhet med barn? Ge exempel på hur man kan förebygga olyckor.
- ETT ETISKT DELMMA: Föreställ dig att ett barn vill skapa något som kan uppfattas som stötande av andra barn eller vuxna. Hur bör du som pedagog hantera situationen? Resonera kring både barnets rätt till kreativt uttryck och vikten av att skapa en trygg miljö för alla.
Bedömning
Totalt antal poäng: 45
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | Minst 30 % | 13.5 poäng |
D | Minst 50 % | 22.5 poäng |
C | Minst 60 % | 27 poäng |
B | Minst 80 % | 36 poäng |
A | Minst 90 % | 40.5 poäng |
Poängen är fördelade med 25 poäng på fakta- och ordkollfrågor, och 20 poäng på resonerande frågor för att ge möjlighet till djupare analys.
Tidsuppskattning: 60 minuter.
Vill du att jag sparar provet som Word-fil, tar fram facit, eller gör andra justeringar?