Prov i Skapande verksamhet – Barn- och fritidsprogrammet, Gymnasiet

Provkonstruktion

Det här provet är utformat för att bedöma elevernas kunskaper och förmågor inom skapande verksamhet med fokus på Barn- och fritidsprogrammet på gymnasiet. Provet innehåller frågor som testar både praktiska och teoretiska aspekter av ämnet.

Årskurs: Gymnasiet
Program: Barn- och fritidsprogrammet
Ämne: Skapande verksamhet
Provformat: Skriftligt prov

Provet kan anpassas med fler praktiska moment eller muntliga reflektioner för elever som behöver extra stöd eller utmaningar.

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att planera, utföra och reflektera över skapande verksamheter inom barn- och fritidsområdet. Eleverna ska visa förståelse för hur skapande verksamhet kan användas för att stimulera barns lärande och utveckling samt förmåga att använda olika tekniker och material på ett kreativt och ändamålsenligt sätt.

Centralt innehållBetygskriterium EBetygskriterium C
Skapande verksamhetens roll för barns utveckling och lärande.Eleven kan ge enkla exempel på hur skapande verksamhet kan stimulera barns utveckling och lärande.Eleven kan förklara och ge exempel på hur skapande verksamhet syftar till att stimulera barns utveckling och lärande.
Olika tekniker och material i skapande verksamhet.Eleven kan använda några tekniker och material på ett fungerande sätt.Eleven kan använda flera tekniker och material med viss säkerhet och kreativitet.

Källa: Gy11, Barn- och fritidsprogrammet, ämnet Skapande verksamhet

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket syfte har skapande verksamhet inom barn och fritid?
    – A) Att underhålla barn utan pedagogiskt syfte
    – B) Att stimulera barns utveckling och lärande
    – C) Att ge barn fysisk träning
  2. Vilken ålder riktar sig vanligen skapande verksamhet i förskolan till?
    – A) 0–6 år
    – B) 7–12 år
    – C) 13–18 år
  3. Vilket material är vanligt inom skapande verksamhet?
    – A) Trä och metall
    – B) Papper, färg och lera
    – C) Elektronik och datorer
  4. Vad betyder begreppet “kreativitet”?
    – A) Att kopiera andras idéer
    – B) Att skapa nya idéer och lösningar
    – C) Att följa instruktioner slavlikt
  5. Vilken av följande tekniker används ofta i skapande verksamhet?
    – A) Målning
    – B) Matlagning
    – C) Simning
  6. Hur kan skapande verksamhet påverka barns sociala utveckling?
    – A) Genom att isolera barnet
    – B) Genom att främja samarbete och kommunikation
    – C) Genom att minska deras intresse för andra barn
  7. Vilken färg blandas av blått och gult?
    – A) Grön
    – B) Röd
    – C) Orange
  8. Varför är det viktigt att anpassa skapande verksamhet efter barnens ålder?
    – A) För att barnen ska bli trötta
    – B) För att barnen ska kunna tillgodogöra sig aktiviteten på ett bra sätt
    – C) För att göra det svårare för barnen
  9. Vad innebär begreppet “motorik”?
    – A) Barns rörelseförmåga och koordination
    – B) Barns språkförståelse
    – C) Barns matematiska förmåga
  10. Vilket av följande är ett exempel på skapande verksamhet?
    – A) Lyssna på musik
    – B) Rita och måla
    – C) Titta på film
  11. Vilket material används ofta för att skapa skulpturer i skapande verksamhet?
    – A) Lera
    – B) Glas
    – C) Papper
  12. Hur kan man arbeta med färg i skapande verksamhet?
    – A) Endast genom målning
    – B) Genom målning, tryck och blandning av färger
    – C) Färg används inte i skapande verksamhet
  13. Vad är ett viktigt syfte med att dokumentera skapande verksamhet?
    – A) Att visa upp barnens arbete för föräldrar
    – B) Att bedöma barnens prestationer formellt
    – C) Att reflektera över processen och utvecklingen
  14. Vilka säkerhetsåtgärder är viktiga vid skapande verksamhet?
    – A) Att använda giftiga material
    – B) Att ha en ren och säker arbetsplats och använda lämpliga material
    – C) Att låta barnen använda vassa verktyg utan tillsyn
  15. Hur kan man stimulera barnens fantasi i skapande verksamhet?
    – A) Genom att ge dem fria val och uppmuntra egna idéer
    – B) Genom att ge detaljerade instruktioner utan utrymme för egna idéer
    – C) Genom att avbryta deras idéer och ge egna lösningar

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
KreativitetAtt skapa nya idéerAtt kopiera andras idéerAtt följa instruktioner
MotorikRörelseförmågaSpråkförståelseMatematikförmåga
DokumentationAtt visa upp arbetetAtt reflektera över processenAtt bedöma barnen formellt
Skapande verksamhetAtt rita och målaAtt titta på TVAtt spela datorspel
TeknikSätt att göra någotEn maskinEtt material
MaterialDet man använder i skapandeEtt färdigt konstverkEn person
SäkerhetAtt ha en trygg arbetsmiljöAtt använda farliga materialAtt arbeta utan tillsyn
FantasiAtt använda sin fantasiAtt kopiera andraAtt följa instruktioner
Barns utvecklingHur barn växer och lär sigHur vuxna beter sigHur djur växer
SamarbeteAtt arbeta tillsammansAtt arbeta ensamAtt tävla mot varandra
FärgEn färg är blå, röd eller gulEn formEn teknik
SkulpturEn tredimensionell formEn målningEn dikt

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så utförligt som möjligt. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv hur skapande verksamhet kan bidra till barns sociala och motoriska utveckling. Ge exempel från egna erfarenheter eller hypotetiska situationer.
  2. Resonera kring vikten av att anpassa skapande verksamhet efter barnens ålder och intressen. Hur påverkar detta deras lärande?
  3. Diskutera olika tekniker och material som kan användas i skapande verksamhet och deras betydelse för kreativiteten.
  4. Vilka säkerhetsaspekter måste tas hänsyn till vid skapande verksamhet med barn? Ge exempel på hur man kan förebygga olyckor.
  5. ETT ETISKT DELMMA: Föreställ dig att ett barn vill skapa något som kan uppfattas som stötande av andra barn eller vuxna. Hur bör du som pedagog hantera situationen? Resonera kring både barnets rätt till kreativt uttryck och vikten av att skapa en trygg miljö för alla.

Bedömning

Totalt antal poäng: 45

BetygAndel rättPoäng
EMinst 30 %13.5 poäng
DMinst 50 %22.5 poäng
CMinst 60 %27 poäng
BMinst 80 %36 poäng
AMinst 90 %40.5 poäng

Poängen är fördelade med 25 poäng på fakta- och ordkollfrågor, och 20 poäng på resonerande frågor för att ge möjlighet till djupare analys.

Tidsuppskattning: 60 minuter.

Vill du att jag sparar provet som Word-fil, tar fram facit, eller gör andra justeringar?