Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 4
Ämne: SO
Tema: Vikingatiden
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om vikingatiden, både genom faktabaserade frågor och genom att utvärdera deras resonerande förmåga kring ämnet.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ha kunskap om vikingatidens samhälle, levnadsvanor och resor. | Eleven kan ge exempel på vikingatidens samhälle och deras livsvillkor. |
Källa: (Lgr 22. SO, åk. 4)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad kallades de nordiska sjöfararna som reste till andra länder under vikingatiden?
a) Krigare
b) Vikingar
c) Handelsmän - Vilken typ av båt var vanlig under vikingatiden?
a) Kanot
b) Vikingaskepp
c) Fartyg - Vilket material användes ofta för att bygga vikingaskepp?
a) Stål
b) Trä
c) Betong - Vad var en viktig del av vikingarnas kost?
a) Grönsaker
b) Kött och fisk
c) Pasta - Vilken religion följde många vikingar?
a) Kristendom
b) Hedendom
c) Buddhism - Vad kallades vikingarnas lagar och regler?
a) Ting
b) Althing
c) Rättspraxis - Vem var en känd vikingakung?
a) Erik den röde
b) Karl den store
c) Alexander den store - Vad använde vikingarna för att navigera på havet?
a) Stjärnor och solen
b) GPS
c) Kartor - Vilka länder reste vikingarna ofta till?
a) Italien och Spanien
b) England och Island
c) Frankrike och Tyskland - Vad kallade vikingarna sina hem?
a) Byar
b) Gårdar
c) Städer - Vad var en viktig handelsvara för vikingarna?
a) Keramik
b) Fleece
c) Pälsskinn - Vad kallades vikingarnas krigsgudar?
a) Zeus och Apollon
b) Oden och Tor
c) Ra och Anubis - Vad var vikingarnas främsta syfte med sina resor?
a) Att upptäcka nya länder
b) Att plundra och handla
c) Att fånga slavar - Hur lång tid varade vikingatiden?
a) 200 år
b) 800-105 e.Kr.
c) 500 år - Vad var vikingarna kända för att göra?
a) Bygga pyramider
b) Utforska och plundra
c) Skriva böcker
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Vikingar | Krigare från Asien | Nordiska sjöfarare | Handelsmän |
Asatro | Kristendom | Vikingarnas religion | Judendom |
Handel | Att kriga | Att byta varor | Att fiska |
Plundra | Att stjäla | Att handla | Att segla |
Skatt | En typ av båt | En avgift | En mattyp |
Runor | Skrifttecken | Mat | Kläder |
Landnamn | Namn på länder | Namn på städer | Namn på vikingar |
Gård | En typ av hus | En mark | En båt |
Ting | En samling av lagar | Ett krig | En fest |
Oden | En krigsgud | En handelsman | En viking |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv hur vardagslivet såg ut för en vikingafamilj. Vilka uppgifter hade de olika familjemedlemmarna?
- Diskutera vikten av handel under vikingatiden. Hur påverkade den vikingarnas liv och samhälle?
- Resonera kring varför vikingarna reste så långt bort från sina hem. Vilka faktorer tror du påverkade deras beslut?
- Reflektera över hur vikingatidens kultur och traditioner fortfarande påverkar vår värld idag. Ge exempel.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betygsnivå | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 % | 17 (minst) |
D | 50 % | 28 (minst) |
C | 70 % | 39 (minst) |
B | 80 % | 44 (minst) |
A | 90 % | 50 (minst) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna