Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Dramatik: struktur och analys
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och strukturera dramatiska texter, samt deras förståelse för dramaturgiska verktyg och samverkan mellan text och andra uttrycksformer inom teater.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Dramatiska texters uppbyggnad med fokus på handling, rum, tid, roller, rytm och språk. | Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad av dramatisk text och beskriver översiktligt dramaturgiska verktyg. |
(Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är ett centralt dramaturgiskt verktyg?
- A. Anslag
- B. Karaktärsbeskrivning
- C. Tematik
- Vad beskriver termen “vändpunkt” inom dramatik?
- A. Den del av berättelsen där konflikten når sin högsta punkt
- B. Inledningen av berättelsen
- C. Avslutningen av berättelsen
- Vad är fokus i dramatiska texters uppbyggnad?
- A. Musik och ljud
- B. Handling, rum, tid, roller, rytm och språk
- C. Endast karaktärsutveckling
- Vilket av följande beskriver bäst “upptrappning”?
- A. Att introducera karaktärer
- B. Att gradvis öka spänningen i berättelsen
- C. Att lösa konflikten
- Vad utmärker en dramatisk text?
- A. Den är alltid skriven i versform
- B. Den har en tydlig struktur med olika akter
- C. Den innehåller alltid monologer
- Vad syftar “presentation” på i en dramatisk text?
- A. Att sammanfatta textens huvudteman
- B. Att introducera karaktärer och miljö
- C. Att göra en analys av textens språk
- Vad innebär “scenisk gestaltning”?
- A. Att beskriva en plats i text
- B. Att framföra en text på scen
- C. Att skriva en dramatisk text
- Vilken funktion har “avslut” i en dramatisk berättelse?
- A. Att introducera konflikten
- B. Att lösa konflikten och ge en slutsats
- C. Att fördjupa karaktärerna
- Vilket av följande är INTE en del av en dramatisk text?
- A. Scenografi
- B. Litterär analys
- C. Manus
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord / Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Dramaturgi | Strukturen av en berättelse | En typ av musik | En sort av teater |
Karaktär | En del av en scen | En person i berättelsen | En typ av berättelse |
Scenografi | Att skriva manus | Design och miljö i en teaterproduktion | En typ av drama |
Konflikt | En viss typ av skådespelare | Motstridiga krafter i en berättelse | En sorts musik |
Monolog | En scen med flera skådespelare | En lång talad del av en karaktär | En typ av dialog |
Dialog | En text utan tal | Samtal mellan två eller flera karaktärer | En typ av scen |
Tematik | Huvudfrågor i en berättelse | En typ av musik | En karakteristisk egenskap |
Handling | Berättelsens struktur | Vad som sker i berättelsen | En karaktärs utveckling |
Rytm | Temat i en berättelse | Den tid och takten i en berättelse | En typ av scenografi |
Roll | En del av en berättelse | En karaktärs funktion i dramat | En typ av dialog |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur dramaturgiska verktyg som vändpunkt och upptrappning påverkar en dramatisk berättelse. Ge exempel från en känd dramatisk text.
- Reflektera över hur dramatiska texter kan spegla samhället och dess värderingar. Kan du ge exempel på en text som gör detta?
- Analysera en dramatisk text och beskriv hur form och innehåll samverkar. Vilka effekter får detta på berättelsens helhet?
- Diskutera hur olika uttryckssätt (t.ex. scenografi, ljud, och ljus) kan förstärka berättelsen i en dramatisk produktion. Ge exempel från en teaterföreställning du sett.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Poäng (antal rätt) | Andel rätt (%) |
---|---|---|
E | 30 (18) | 54% |
D | 38 (23) | 67% |
C | 43 (26) | 76% |
B | 48 (29) | 87% |
A | 55 (33) | 100% |