Prov. Svenska 2. Ordklasser. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Svenska 2

Tema:

Ordklasser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om svenska ordklasser, deras funktioner och hur de används i olika sammanhang. Provets olika delar syftar till att mäta såväl faktakunskaper som förmågan att resonera kring språkets struktur.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om ordklasser och deras funktioner i språket. Eleven kan med viss säkerhet använda och identifiera olika ordklasser i texter.

Källa: (Gy11, Kursplan Svenska 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken av följande är en substantiv? a) Löpande b) Snabbt c) Hund d) Tänka
  2. Vilken av följande är en verb? a) Grön b) Simma c) Vacker d) Huset
  3. Vilken av följande är en adjektiv? a) Skola b) Snygg c) Springa d) Under
  4. Vilken av följande är en pronomen? a) Bil b) Den c) Fort d) Ofta
  5. Vilken av följande är en preposition? a) På b) Lyssna c) Snabb d) De
  6. Vilken av följande är en konjunktion? a) Men b) Hoppas c) Under d) Vän
  7. Vilken av följande är en adverb? a) Träd b) Fort c) Blå d) Och
  8. Vad kallas ordklassen som beskriver ett tillstånd? a) Pronomen b) Adjektiv c) Verb d) Substantiv
  9. Vilken av följande är en interjektion? a) Aj b) Hus c) Att d) Vanligt
  10. Vilken av följande är en substantiv i plural? a) Äpple b) Äpplen c) Äppel d) Äppelträd
  11. Vilken av följande meningar innehåller ett verb? a) Det är kallt. b) Katt ligger på mattan. c) Blommorna doftar gott. d) Jag gillar böcker.
  12. Vilken av följande är en preposition? a) Snabbt b) Genom c) Vacker d) Kan
  13. Vilken av följande är en pronomen? a) Huset b) Hon c) Snabb d) Springa
  14. Vilken av följande ordklasser beskriver hur något görs? a) Adverb b) Substantiv c) Adjektiv d) Pronomen
  15. Vilken av följande är en konjunktion? a) Och b) I c) Lugnt d) Vackert

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Substantiv En person Ett tillstånd Ett verb
Verb En handling En beskrivning En plats
Adjektiv Beskriver ett verb Beskriver ett substantiv Beskriver en åtgärd
Pronomen Ersätter substantiv Beskriver känslor En åtgärd
Preposition En plats En relation Ett tillstånd
Konjunktion Binder samman satser En åtgärd En känsla
Adverb Beskriver ett substantiv Beskriver en plats Beskriver ett verb
Interjektion Uttrycker känslor Beskriver tillstånd En åtgärd
Plural Flera av något En sorts känsla Ett tillstånd
Singular En av något Flera av något En känsla

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Resonera kring hur olika ordklasser samverkar i en mening. Ge exempel på en mening där minst fyra olika ordklasser används och förklara deras funktion.
  2. Hur tror du att kunskapen om ordklasser kan hjälpa dig i ditt eget skrivande? Ge konkreta exempel på hur du kan använda denna kunskap.
  3. Diskutera skillnaderna mellan substantiv och pronomen. Varför är det viktigt att kunna dessa skillnader?
  4. Beskriv hur adverb och adjektiv skiljer sig åt och ge exempel på hur de kan påverka betydelsen i en mening.

Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Procent Antal poäng
E 30 % (minst 7)
D 50 % 12
C 70 % 18
B 80 % 22
A 90 % 27

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • Word – Skapar ett dokument
  • Svårare – Gör provet svårare
  • Enklare – Gör provet enklare
  • Facit – Ta fram facit
  • Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp