Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Svenska 2
Tema:
Ordklasser
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om svenska ordklasser, deras funktioner och hur de används i olika sammanhang. Provets olika delar syftar till att mäta såväl faktakunskaper som förmågan att resonera kring språkets struktur.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om ordklasser och deras funktioner i språket. | Eleven kan med viss säkerhet använda och identifiera olika ordklasser i texter. |
Källa: (Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande är en substantiv? a) Löpande b) Snabbt c) Hund d) Tänka
- Vilken av följande är en verb? a) Grön b) Simma c) Vacker d) Huset
- Vilken av följande är en adjektiv? a) Skola b) Snygg c) Springa d) Under
- Vilken av följande är en pronomen? a) Bil b) Den c) Fort d) Ofta
- Vilken av följande är en preposition? a) På b) Lyssna c) Snabb d) De
- Vilken av följande är en konjunktion? a) Men b) Hoppas c) Under d) Vän
- Vilken av följande är en adverb? a) Träd b) Fort c) Blå d) Och
- Vad kallas ordklassen som beskriver ett tillstånd? a) Pronomen b) Adjektiv c) Verb d) Substantiv
- Vilken av följande är en interjektion? a) Aj b) Hus c) Att d) Vanligt
- Vilken av följande är en substantiv i plural? a) Äpple b) Äpplen c) Äppel d) Äppelträd
- Vilken av följande meningar innehåller ett verb? a) Det är kallt. b) Katt ligger på mattan. c) Blommorna doftar gott. d) Jag gillar böcker.
- Vilken av följande är en preposition? a) Snabbt b) Genom c) Vacker d) Kan
- Vilken av följande är en pronomen? a) Huset b) Hon c) Snabb d) Springa
- Vilken av följande ordklasser beskriver hur något görs? a) Adverb b) Substantiv c) Adjektiv d) Pronomen
- Vilken av följande är en konjunktion? a) Och b) I c) Lugnt d) Vackert
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Substantiv | En person | Ett tillstånd | Ett verb |
Verb | En handling | En beskrivning | En plats |
Adjektiv | Beskriver ett verb | Beskriver ett substantiv | Beskriver en åtgärd |
Pronomen | Ersätter substantiv | Beskriver känslor | En åtgärd |
Preposition | En plats | En relation | Ett tillstånd |
Konjunktion | Binder samman satser | En åtgärd | En känsla |
Adverb | Beskriver ett substantiv | Beskriver en plats | Beskriver ett verb |
Interjektion | Uttrycker känslor | Beskriver tillstånd | En åtgärd |
Plural | Flera av något | En sorts känsla | Ett tillstånd |
Singular | En av något | Flera av något | En känsla |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Resonera kring hur olika ordklasser samverkar i en mening. Ge exempel på en mening där minst fyra olika ordklasser används och förklara deras funktion.
- Hur tror du att kunskapen om ordklasser kan hjälpa dig i ditt eget skrivande? Ge konkreta exempel på hur du kan använda denna kunskap.
- Diskutera skillnaderna mellan substantiv och pronomen. Varför är det viktigt att kunna dessa skillnader?
- Beskriv hur adverb och adjektiv skiljer sig åt och ge exempel på hur de kan påverka betydelsen i en mening.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Procent | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 % | (minst 7) |
D | 50 % | 12 |
C | 70 % | 18 |
B | 80 % | 22 |
A | 90 % | 27 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- Word – Skapar ett dokument
- Svårare – Gör provet svårare
- Enklare – Gör provet enklare
- Facit – Ta fram facit
- Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna