Provkonstruktion
**Årskurs:** Gymnasiet
**Ämne eller kurs:** Svenska 2
**Tema:** Språket i reklam och propaganda
Syfte
Provets syfte är att bedöma elevernas förståelse och kritiska förmåga att analysera språkets roll i reklam och propaganda. Eleverna ska kunna identifiera och diskutera hur språket används för att påverka och övertyga olika målgrupper i olika typer av medier.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Analys av reklam och propaganda i olika medier och hur språket används för att påverka mottagaren. | Eleven redogör översiktligt för hur olika budskap tas emot av en målgrupp och drar enkla slutsatser om vilken betydelse budskapens utformning har för deras effektivitet. |
Källa: (Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
**Antal poäng:** 15
- Vilket av följande är ett exempel på reklam?
- A) En nyhetsartikel
- B) En affisch för en ny produkt
- C) En bokrecension
- Vad syftar propaganda oftast till?
- A) Att informera
- B) Att påverka åsikter
- C) Att underhålla
- Vilket av följande ord beskriver bäst en målgrupp i reklam?
- A) En bred massa
- B) En specifik grupp
- C) En slumpmässig samling
- Vilken typ av språkbruk används oftast i reklam?
- A) Formellt språk
- B) Facktermer
- C) Lockande och enkelt språk
- Vad är syftet med slogans i reklam?
- A) Att ge detaljerad information
- B) Att göra produkten minnesvärd
- C) Att förvirra kunderna
- Vilket av följande är en typ av kallad “call-to-action”?
- A) “Köp nu!”
- B) “Välkommen!”
- C) “Hälsningar.”
- Vad kan påverka hur effektiv en reklam är?
- A) Målgruppens intressen
- B) Reklamens färger
- C) Tiden på dygnet den visas
- Vilken känsla är ofta kopplad till framgångsrik reklam?
- A) Förvirring
- B) Glädje
- C) Rädsla
- Vad innebär “branding”?
- A) Att skapa en känslomässig koppling till en produkt
- B) Att producera varor
- C) Att sälja tjänster
- Vilket av följande är en vanlig kritik mot reklam?
- A) Den är alltid sanning
- B) Den kan vilseleda konsumenter
- C) Den är alltid gratis
Ordkollen
**Antal poäng:** 10
**Beskrivning:** Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord eller begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Reklam | Budskap för att sälja | Information om nyheter | En typ av litteratur |
Propaganda | Att informera neutralt | Att sprida åsikter | En typ av reklam |
Målgrupp | En grupp av fackexperter | Personer som påverkas av ett budskap | En typ av konsument |
Slogan | En lång text | En kort fras | En bild |
Call-to-action | En uppmaning att agera | En typ av reklamfilm | En analys av en produkt |
Branding | Att marknadsföra sig | Att skapa en identitet för en produkt | Att analysera försäljning |
Visuell kommunikation | Att använda ord | Att använda bilder och grafik | Att använda ljud |
Influencer | En typ av journalist | En person som påverkar andra | En typ av kund |
Marknadsundersökning | Att sälja produkter | Att undersöka målgruppens behov | Att analysera reklam |
Budskap | En typ av reklam | Information som ska påverka | En analys av en produkt |
Resonerande frågor
**Antal poäng:** 20
**Beskrivning:** Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Hur påverkar reklam och propaganda våra val i vardagen? Ge exempel och diskutera.
- Vilka etiska aspekter bör beaktas vid skapandet av reklam? Diskutera hur dessa kan påverka budskapet.
- Hur kan språk och bilder tillsammans förstärka ett budskap i reklam? Ge exempel på effektiva kampanjer.
- Vilka förändringar kan du se i reklamens språkbruk över tid? Diskutera hur förändringar i samhället kan påverka detta.
Bedömning
**Totalt antal poäng:** 55
Betyg | Procent (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |