Prov. Svenska 2. Språket i reklam och propaganda. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

**Årskurs:** Gymnasiet
**Ämne eller kurs:** Svenska 2
**Tema:** Språket i reklam och propaganda

Syfte

Provets syfte är att bedöma elevernas förståelse och kritiska förmåga att analysera språkets roll i reklam och propaganda. Eleverna ska kunna identifiera och diskutera hur språket används för att påverka och övertyga olika målgrupper i olika typer av medier.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Analys av reklam och propaganda i olika medier och hur språket används för att påverka mottagaren. Eleven redogör översiktligt för hur olika budskap tas emot av en målgrupp och drar enkla slutsatser om vilken betydelse budskapens utformning har för deras effektivitet.

Källa: (Gy11, Kursplan Svenska 2)

Prov

Faktafrågor

**Antal poäng:** 15

  1. Vilket av följande är ett exempel på reklam?
    • A) En nyhetsartikel
    • B) En affisch för en ny produkt
    • C) En bokrecension
  2. Vad syftar propaganda oftast till?
    • A) Att informera
    • B) Att påverka åsikter
    • C) Att underhålla
  3. Vilket av följande ord beskriver bäst en målgrupp i reklam?
    • A) En bred massa
    • B) En specifik grupp
    • C) En slumpmässig samling
  4. Vilken typ av språkbruk används oftast i reklam?
    • A) Formellt språk
    • B) Facktermer
    • C) Lockande och enkelt språk
  5. Vad är syftet med slogans i reklam?
    • A) Att ge detaljerad information
    • B) Att göra produkten minnesvärd
    • C) Att förvirra kunderna
  6. Vilket av följande är en typ av kallad “call-to-action”?
    • A) “Köp nu!”
    • B) “Välkommen!”
    • C) “Hälsningar.”
  7. Vad kan påverka hur effektiv en reklam är?
    • A) Målgruppens intressen
    • B) Reklamens färger
    • C) Tiden på dygnet den visas
  8. Vilken känsla är ofta kopplad till framgångsrik reklam?
    • A) Förvirring
    • B) Glädje
    • C) Rädsla
  9. Vad innebär “branding”?
    • A) Att skapa en känslomässig koppling till en produkt
    • B) Att producera varor
    • C) Att sälja tjänster
  10. Vilket av följande är en vanlig kritik mot reklam?
    • A) Den är alltid sanning
    • B) Den kan vilseleda konsumenter
    • C) Den är alltid gratis

Ordkollen

**Antal poäng:** 10
**Beskrivning:** Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord eller begrepp 1 2 3
Reklam Budskap för att sälja Information om nyheter En typ av litteratur
Propaganda Att informera neutralt Att sprida åsikter En typ av reklam
Målgrupp En grupp av fackexperter Personer som påverkas av ett budskap En typ av konsument
Slogan En lång text En kort fras En bild
Call-to-action En uppmaning att agera En typ av reklamfilm En analys av en produkt
Branding Att marknadsföra sig Att skapa en identitet för en produkt Att analysera försäljning
Visuell kommunikation Att använda ord Att använda bilder och grafik Att använda ljud
Influencer En typ av journalist En person som påverkar andra En typ av kund
Marknadsundersökning Att sälja produkter Att undersöka målgruppens behov Att analysera reklam
Budskap En typ av reklam Information som ska påverka En analys av en produkt

Resonerande frågor

**Antal poäng:** 20
**Beskrivning:** Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Hur påverkar reklam och propaganda våra val i vardagen? Ge exempel och diskutera.
  2. Vilka etiska aspekter bör beaktas vid skapandet av reklam? Diskutera hur dessa kan påverka budskapet.
  3. Hur kan språk och bilder tillsammans förstärka ett budskap i reklam? Ge exempel på effektiva kampanjer.
  4. Vilka förändringar kan du se i reklamens språkbruk över tid? Diskutera hur förändringar i samhället kan påverka detta.

Bedömning

**Totalt antal poäng:** 55

Betyg Procent (%) Antal poäng
E 30% (17)
D 50% (28)
C 60% (33)
B 80% (44)
A 90% (50)

Modern Tillbaka-knapp