Provkonstruktion

**Årskurs:** Gymnasiet
**Ämne eller kurs:** Svenska 2
**Tema:** Språket i reklam och propaganda

Syfte

Provets syfte är att bedöma elevernas förståelse och kritiska förmåga att analysera språkets roll i reklam och propaganda. Eleverna ska kunna identifiera och diskutera hur språket används för att påverka och övertyga olika målgrupper i olika typer av medier.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Analys av reklam och propaganda i olika medier och hur språket används för att påverka mottagaren.Eleven redogör översiktligt för hur olika budskap tas emot av en målgrupp och drar enkla slutsatser om vilken betydelse budskapens utformning har för deras effektivitet.

Källa: (Gy11, Kursplan Svenska 2)

Prov

Faktafrågor

**Antal poäng:** 15

  1. Vilket av följande är ett exempel på reklam?
    • A) En nyhetsartikel
    • B) En affisch för en ny produkt
    • C) En bokrecension
  2. Vad syftar propaganda oftast till?
    • A) Att informera
    • B) Att påverka åsikter
    • C) Att underhålla
  3. Vilket av följande ord beskriver bäst en målgrupp i reklam?
    • A) En bred massa
    • B) En specifik grupp
    • C) En slumpmässig samling
  4. Vilken typ av språkbruk används oftast i reklam?
    • A) Formellt språk
    • B) Facktermer
    • C) Lockande och enkelt språk
  5. Vad är syftet med slogans i reklam?
    • A) Att ge detaljerad information
    • B) Att göra produkten minnesvärd
    • C) Att förvirra kunderna
  6. Vilket av följande är en typ av kallad “call-to-action”?
    • A) “Köp nu!”
    • B) “Välkommen!”
    • C) “Hälsningar.”
  7. Vad kan påverka hur effektiv en reklam är?
    • A) Målgruppens intressen
    • B) Reklamens färger
    • C) Tiden på dygnet den visas
  8. Vilken känsla är ofta kopplad till framgångsrik reklam?
    • A) Förvirring
    • B) Glädje
    • C) Rädsla
  9. Vad innebär “branding”?
    • A) Att skapa en känslomässig koppling till en produkt
    • B) Att producera varor
    • C) Att sälja tjänster
  10. Vilket av följande är en vanlig kritik mot reklam?
    • A) Den är alltid sanning
    • B) Den kan vilseleda konsumenter
    • C) Den är alltid gratis

Ordkollen

**Antal poäng:** 10
**Beskrivning:** Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord eller begrepp123
ReklamBudskap för att säljaInformation om nyheterEn typ av litteratur
PropagandaAtt informera neutraltAtt sprida åsikterEn typ av reklam
MålgruppEn grupp av fackexperterPersoner som påverkas av ett budskapEn typ av konsument
SloganEn lång textEn kort frasEn bild
Call-to-actionEn uppmaning att ageraEn typ av reklamfilmEn analys av en produkt
BrandingAtt marknadsföra sigAtt skapa en identitet för en produktAtt analysera försäljning
Visuell kommunikationAtt använda ordAtt använda bilder och grafikAtt använda ljud
InfluencerEn typ av journalistEn person som påverkar andraEn typ av kund
MarknadsundersökningAtt sälja produkterAtt undersöka målgruppens behovAtt analysera reklam
BudskapEn typ av reklamInformation som ska påverkaEn analys av en produkt

Resonerande frågor

**Antal poäng:** 20
**Beskrivning:** Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Hur påverkar reklam och propaganda våra val i vardagen? Ge exempel och diskutera.
  2. Vilka etiska aspekter bör beaktas vid skapandet av reklam? Diskutera hur dessa kan påverka budskapet.
  3. Hur kan språk och bilder tillsammans förstärka ett budskap i reklam? Ge exempel på effektiva kampanjer.
  4. Vilka förändringar kan du se i reklamens språkbruk över tid? Diskutera hur förändringar i samhället kan påverka detta.

Bedömning

**Totalt antal poäng:** 55

BetygProcent (%)Antal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C60%(33)
B80%(44)
A90%(50)