Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Litteraturteori: narratologi och strukturalism
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av litteraturteoretiska begrepp och metoder, särskilt narratologi och strukturalism. Eleverna ska visa sin förmåga att analysera och tolka litterära texter utifrån dessa teorier.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Undervisningen i kursen ska behandla litterära teorier och metoder för att analysera och tolka texter. | Eleven kan med viss säkerhet använda litteraturteoretiska begrepp och metoder för att analysera och tolka litterära verk. |
(Gy11, Kursplan Svenska 3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad menas med narratologi?
- Vilken roll har berättarrösten i en litterär text?
- Definiera begreppet “plot”.
- Vad innebär “struktur” i en litterär analys?
- Nämn tre typer av berättartekniker.
- Vad är skillnaden mellan en “protagonist” och en “antagonist”?
- Hur kan en text tolkas utifrån en strukturalistisk synvinkel?
- Ge exempel på ett litterärt verk som tydligt använder sig av narratologi.
- Vad innebär “intertextualitet”?
- Beskriv kortfattat vad en “meddelande” är i en narratologisk analys.
- Vilka är de centrala elementen i en berättelse enligt narratologin?
- Nämn ett skäl till varför strukturalismen kritiseras inom litteraturvetenskapen.
- Vad är syftet med att analysera en text på en strukturalistisk nivå?
- Vilka frågor ställer man i en narratologisk analys?
- Vad innebär “situation” i narratologin?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Narratologi | Studiet av berättande | Studiet av språkliga fenomen | Studiet av teater |
Strukturalism | En metod för textanalys | En litterär genre | En form av poesi |
Protagonist | Huvudkaraktär | En biroll | En antagonist |
Antagonist | Motståndare | Huvudkaraktär | Berättarröst |
Intertextualitet | Referenser mellan texter | En litterär stil | En texttyp |
Berättarteknik | Metoder för att berätta en historia | En genre av litteratur | En typ av poesi |
Plot | Handlingen i en berättelse | Karaktärsutveckling | Miljön i berättelsen |
Berättarröst | Den som berättar historien | Huvudkaraktären | En biverkande karaktär |
Symbolik | Användning av symboler | En typ av berättande | En litterär form |
Motiv | Återkommande teman | En berättelse | En karaktär |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”
- Analysera en valfri text utifrån narratologiska perspektiv. Vilka berättartekniker används och hur påverkar de textens budskap?
- Diskutera hur strukturalismen har påverkat litteraturvetenskapen. Vilka fördelar och nackdelar finns det med denna teori?
- Reflektera över intertextualitetens betydelse för litterär analys. Hur kan referenser till andra verk berika tolkningen av en text?
- Välj två olika litterära verk och jämför deras användning av berättartekniker. Vad skiljer dem åt och vad har de gemensamt?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Antal poäng (%) |
---|---|
E | 30% (17 poäng) |
D | 40% (22 poäng) |
C | 50% (28 poäng) |
B | 70% (39 poäng) |
A | 90% (50 poäng) |