Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Språk och identitet: nationell och global identitet
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att analysera och reflektera över språkets roll i skapandet av identitet, både på nationell och global nivå. Eleverna ska visa förståelse för hur språk kan forma och påverka identiteter samt förmåga att argumentera utifrån olika perspektiv.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Språkets betydelse för kommunikation och identitet i olika kulturella och samhälleliga sammanhang. | Eleven beskriver hur språk påverkar identitet och ger exempel på detta. |
(Gy11, Kursplan Svenska 3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär begreppet “nationell identitet”?
- Vilka faktorer påverkar en persons språkliga identitet?
- Ge exempel på hur språk kan skapa gemenskap.
- Vad är skillnaden mellan “global identitet” och “nationell identitet”?
- Vilken roll spelar media i formandet av identiteter?
- Hur kan språkbruket påverka sociala relationer?
- Nämn en fördel med att ha flera språk.
- Hur kan språk fungera som ett verktyg för makt?
- Vad innebär “språklig mångfald”?
- Ge exempel på hur identiteter kan förändras över tid.
- Nämn en teori kopplad till språk och identitet.
- Hur kan språk användas för att utesluta personer?
- Vad innebär “språkets normer”?
- Vilken betydelse har dialekter för identitet?
- Ge exempel på hur kultur och språk är kopplade.
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Identitet | En persons namn | En persons kulturella bakgrund | En persons yrke |
Dialekt | En typ av musik | En regional variant av språk | En litterär genre |
Mångfald | Variation och olikhet | Enhet och likhet | En specifik tradition |
Kulturell identitet | Hur man ser på sig själv i förhållande till sina traditioner | Dina fysiska egenskaper | Din utbildningsnivå |
Språkbruk | Hur man använder språket i olika sammanhang | En språktyp | En språklig regel |
Exkludering | Att inkludera någon i en grupp | Att utesluta någon från en grupp | Att diskutera med någon |
Normer | Regler som styr socialt beteende | Personlig preferens | En typ av språk |
Globala frågor | Lokala problem | Frågor som berör hela världen | Enbart nationella frågor |
Språkets funktioner | Endast att prata | Kommunikation och uttryck av känslor | Bara skriftlig kommunikation |
Språk och makt | Att tala för att dominera | Att lyssna mer än att tala | Att undervisa |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur språket formar vår identitet. Vilka aspekter anser du är viktigast?
- Reflektera över hur globaliseringen påverkar nationella identiteter. Ger det upphov till konflikter eller möjligheter?
- Hur kan medier påverka vår uppfattning om andra kulturer och identiteter? Ge exempel från aktuella nyheter.
- Argumentera för eller emot att vi bör bevara minoritetsspråk i Sverige. Vilka fördelar och nackdelar ser du?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 65% | (36) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |