Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Språklig kreativitet: poesi och prosa
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att förstå och analysera olika litterära former, samt att skapa egna texter som visar på språklig kreativitet och stilistiska val. Provet kommer att fokusera på både skriftliga och muntliga framställningar av poesi och prosa.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Analys av litterära verk inom prosa och lyrik, samt deras strukturer och stil. | Eleven kan redogöra för och ge exempel på centrala teman och stildrag i litterära texter. |
(Gy11, Kursplan Svenska 3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket år publicerades “Det går an” av Carl Jonas Love Almqvist?
- Vad kännetecknar en haiku?
- Vilken av följande författare anses vara en del av den romantiska litteraturen?
- Vad handlar Dario Fos “Fötterna på jorden” om?
- Vilken litterär stilart är knuten till existentialismen?
- Vad är en metafor?
- Vilken genre tillhör “Hunger Games” av Suzanne Collins?
- Vilket verk anses vara en klassiker inom svensk litteratur under 1900-talet?
- Vem skrev “Ett öga rött”?
- Vad syftar termen “intertextualitet” på?
- Vad utmärker postmodern litteratur?
- Vilket tema förekommer ofta i Karin Boyes poesi?
- Vad kännetecknar en episk text?
- Vem är känd för sin symboliska poesi?
- Vad är en klangbotten i lyrik?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Metafor | En direkt jämförelse | En liknelse utan “som” | En beskrivning av en känsla |
Prosa | Skriven i versform | Vanligt språk utan rim | En typ av poesi |
Symbolik | Användning av tecken och bilder | En typ av berättelse | En stilart |
Alliteration | Ord som slutar med samma ljud | Ord som börjar med samma ljud | Ord som rimmar |
Ironi | Att säga motsatsen till vad man menar | En typ av humor | Att vara allvarlig |
Strof | En del av en berättelse | En grupp av versrader | En stilfigur |
Personifikation | Att ge mänskliga egenskaper till djur | Att beskriva en plats | Att använda känslor i text |
Rim | Ord som slutar med samma ljud | Ord som har samma betydelse | Ord som börjar med samma ljud |
Versmått | Antal stavelser i en rad | Typ av rim | En stilart |
Genre | En litterär stil | En typ av text | En kategori av litteratur |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur språklig kreativitet kan påverka läsarens upplevelse av en text. Ge exempel på litterära verk som använder innovativa språkliga grepp.
- Hur skiljer sig skrivprocessen mellan poesi och prosa? Reflektera över de olika tekniker och metoder som används inom dessa genrer.
- Beskriv hur olika kulturella och historiska sammanhang kan påverka tematiken i litterära verk. Använd exempel för att förtydliga din argumentation.
- Använd en egen dikt eller prosa och analysera den ur ett språkligt perspektiv. Vilka stilistiska grepp har du använt och vilken effekt har de på textens helhet?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Antal rätt (%) | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 65% | (36) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |