Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 3

Tema: Vetenskapligt skrivande: rapport och uppsats

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva vetenskapliga texter, både i form av rapporter och uppsatser. Eleverna förväntas visa förståelse för vetenskaplig argumentation, struktur och språkbruk.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Skriftlig framställning av olika slags texter, med fokus på informerande, berättande och argumenterandeEleven kan skriva texter med god struktur och begripligt språk.

(Gy11, Kursplan Svenska 3)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad kännetecknar en vetenskaplig text?
    • A. Subjektiva åsikter
    • B. Objektivitet och evidens
    • C. Underhållande berättande
  2. Vilken del av en rapport innehåller en sammanfattning av resultaten?
    • A. Inledning
    • B. Metod
    • C. Resultat
  3. Vad inkluderar en referenslista?
    • A. Endast böcker
    • B. Alla källor som använts
    • C. Endast artiklar
  4. Vilken typ av källa betraktas som sekundär?
    • A. En vetenskaplig artikel
    • B. En bok som sammanfattar andras forskning
    • C. En avhandling
  5. Vilken struktur är vanlig för en vetenskaplig uppsats?
    • A. Inledning, teori, resultat, diskussion, slutsats
    • B. Inledning, bakgrund, diskussion, sammanfattning
    • C. Inledning, analys, slutsats
  6. Vad är syftet med en hypotes?
    • A. Att bekräfta en teori
    • B. Att påstå en sann idé
    • C. Att ställa en provbar fråga
  7. Vad innebär det att källorna är trovärdiga?
    • A. De är lättillgängliga
    • B. De är publicerade av ansedda förlag
    • C. De är populära i sociala medier
  8. Vilken betydelse har metodavsnittet i en rapport?
    • A. Det beskriver författarens bakgrund
    • B. Det förklarar hur forskningen har genomförts
    • C. Det innehåller resultaten av studien
  9. Vad är en litteraturöversikt?
    • A. En sammanställning av teori och tidigare forskning
    • B. En sammanfattning av egna resultat
    • C. En analys av en enskild artikel
  10. Hur ska citat hanteras i en vetenskaplig text?
    • A. De ska skrivas utan referens
    • B. De ska alltid refereras korrekt
    • C. De kan tas bort utan konsekvenser

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
HypotesEn bekräftad teoriEn provbar frågaEn slutgiltig slutsats
ReferensEn lista med källorEn personlig åsiktEn sammanfattning av en text
KällkritikAtt analysera källors trovärdighetAtt använda källor utan referensAtt sammanfatta källor
MetodBeskrivning av hur forskningen genomförtsResultaten av forskningenEn analys av en teori
UppsatstemaÄmnet för uppsatsenEn del av källornaEn typ av forskningsmetod
DiskussionEn sammanfattning av resultatEn del av uppsatsen där man för resonemangEn beskrivning av metoden
ResultatSlutsatsen av en teoriDe fynd som gjorts i forskningenInledningen av en text
AvhandlingEn kort textEn längre vetenskaplig textEn samling av artiklar
LitteraturöversiktEn sammanställning av egen forskningEn översikt av tidigare forskningEn kritik av litteratur
EmpiriTeoretiska begreppErfarenheter och observationerEn typ av litteratur

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera skillnaderna mellan en rapport och en uppsats. Vad kännetecknar respektive form och i vilka sammanhang används de?
  2. Hur ser en bra källhantering ut och varför är den viktig i vetenskapligt skrivande? Ge exempel på hur man kan referera korrekt.
  3. Reflektera över vikten av en tydlig struktur i en vetenskaplig text. Hur påverkar strukturen läsarens förståelse och engagemang?
  4. Vilka metoder kan användas för att säkerställa att den information man använder är trovärdig? Diskutera olika källor och deras styrkor och svagheter.

Bedömning

Totalt antal poäng:

BetygAndel rätt (%)Antal poäng (max)
E30%15
D50%25
C70%35
B80%40
A90%50