Provkonstruktion
Årskurs:
Äk. 7
Ämne:
Svenska
Tema:
Grammatik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i svensk grammatik, inklusive regler för meningsbyggnad, ordföljd, och användning av olika satsdelar.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Språkets struktur och uppbyggnad, till exempel satsdelar och meningsbyggnad. | Eleven kan förstå och tillämpa grundläggande grammatiska regler i skriven och muntlig kommunikation. |
Källa: (Lgr 22. Svenska, ak. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
1. Vilken av följande är en subjekt?
A) Hunden
B) Springer
C) I parken
2. Vad kallas en mening som inte är fullständig?
A) Huvudsats
B) Bisats
C) Fras
3. Vilket av följande ord är ett adverb?
A) Snabbt
B) Snabb
C) Snabbare
4. Vad är korrekt ordföljd i en huvudsats?
A) Subjekt + Verb + Objekt
B) Verb + Subjekt + Objekt
C) Objekt + Subjekt + Verb
5. Vilket av följande är en preposition?
A) Under
B) Springa
C) Han
6. Vad är syftet med ett kommatecken?
A) Att avsluta en mening
B) Att dela upp satser
C) Att förtydliga ord
7. Vilken av följande är en korrekt meningsbyggnad?
A) Jag älskar att läsa böcker.
B) Älskar jag böcker läsa.
C) Böcker läsa älskar jag.
8. Vad kallas det när man byter ut ett ord mot ett annat i en mening?
A) Synonym
B) Antonym
C) Homonym
9. Vilket av följande ord är ett substantiv?
A) Springa
B) Glädje
C) Snabbt
10. Vad innebär kongruens?
A) Att verbet böjs efter subjektet
B) Att substantiv och adjektiv böjs efter varandra
C) Att meningar är logiskt uppbyggda
11. Vad kallas det första ledet i en mening?
A) Predikat
B) Subjekt
C) Objekt
12. Vilken form av verbet “att gå” används här: till skolan”?
A) Går
B) Gick
C) Gätt
13. I vilken satsdel hör “den snabba hunden” till?
A) Predikat
B) Subjekt
C) Objekt
14. Vilken av följande meningar är korrekt?
A) Jag är trött och hungrig.
B) Hungrig jag är och trött.
C) Trött och hungrig jag är.
15. Vad är ett pronomen?
A) Ett ord som ersätter ett substantiv
B) Ett ord som beskriver en handling
C) Ett ord som anger tid
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Substantiv | Ett namn på en sak | Ett verb | Ett adjektiv |
Adjektiv | Beskriver hur något är | Anger tid | Visar plats |
Verb | En handling | En beskrivning | En plats |
Preposition | Visar relation mellan ord | Ett namn | En känsla |
Adverb | Beskriver ett verb | En känsla | Ett objekt |
Pronomen | Ersätter substantiv | En handling | En beskrivning |
Kongruens | Överensstämmelse | En osammanhängande mening | Satsdel |
Meningsbyggnad | Hur man bygger meningar | En typ av verb | Ett adjektiv |
Huvudsats | Kan stå ensam | Ingen mening | En bisats |
Bisats | Kan inte stå ensam | En typ av substantiv | En huvudmening |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
1. Diskutera vikten av korrekt meningsbyggnad i skriftlig kommunikation. Hur påverkar det läsarens förståelse?
2. Resonera kring skillnaden mellan substantiv och verb. Ge exempel på hur de används i meningar.
3. Reflektera över användningen av adjektiv i beskrivande texter. Hur kan de påverka textens känsla?
4. Analysera en mening av ditt val och identifiera dess satsdelar. Diskutera hur de samverkar för att skapa mening.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 (minst) |
D | 50% | 28 (minst) |
C | 60% | 33 (minst) |
B | 80% | 44 (minst) |
A | 90% | 50 (minst) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna