Ämne: Svenska (Läsförståelse)
Årskurs: Åk 6
Prov i läsförståelse – Skönlitteratur
Det här provet i läsförståelse är framtaget för att träna och bedöma elevernas förmåga att läsa och tolka skönlitterära texter i årskurs 6. Provet innehåller en blandning av faktafrågor, ordkunskapsfrågor och resonerande frågor som tillsammans ger en helhetsbedömning av elevens läsförståelse och analytiska förmåga. Texten och frågorna är anpassade för årskursen och provet är tänkt att genomföras på cirka 60 minuter.
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att läsa och förstå en skönlitterär text samt att analysera och resonera kring textens innehåll och budskap. Provet tränar både ordkunskap, faktamedvetenhet och förmåga att tolka och reflektera över texter, vilket är centralt i svenskämnets läroplan. Eleverna får visa att de kan hämta information ur texten, förstå ord och uttryck i sitt sammanhang samt utveckla egna tankar kring textens tema och karaktärer.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Lässtrategier för att förstå och tolka innehållet i olika slags texter | Eleven kan med viss säkerhet läsa och förstå olika texter. | Eleven kan med relativt god säkerhet läsa och förstå texter och tolka deras budskap. |
Ord, begrepp och uttrycksformer i olika texter | Eleven kan med viss säkerhet använda ord och begrepp i samtal och i egna texter. | Eleven kan använda ord och begrepp med relativt god säkerhet i samtal och egna texter. |
Källa: Lgr22, Svenska, Åk 4-6
Text: Höst i skogen
Emma gick långsamt genom skogen. Löven hade börjat skifta i gult och rött, och luften var fylld av den friska doften av fuktig jord och mossa. Hon kände sig lite melankolisk när hon tänkte på att sommaren var över, men samtidigt var hon nyfiken på vad hösten skulle föra med sig.
Plötsligt hörde hon en svag viskning bland träden. Hon stannade och lyssnade noga. Det var vinden som lekte med löven, tänkte hon först, men sedan såg hon något röra sig bland buskarna. Det var hennes katt, som hon hade trott var borta för alltid.
Emma kände en stark förväntan och sprang fram för att ta upp sin vän. Skymningen började sänka sig över skogen, men i hjärtat var hon lugn och glad.
Prov
Faktafrågor (Antal poäng: 7)
Läs först den skönlitterära texten ovan. Besvara sedan följande frågor.
- Vad heter huvudpersonen i berättelsen?
- Var utspelar sig berättelsen?
- Vilket problem eller konflikt möter huvudpersonen?
- Hur löser huvudpersonen problemet?
- Vilken årstid är det i berättelsen?
- Nämn en plats som beskrivs i berättelsen.
- Vem är berättarjag i texten?
Ordkollen (Antal poäng: 4)
Beskrivning: Nedan listas ord från texten med tre alternativa förklaringar. Ring in det alternativ som är rätt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Melankoli | En känsla av glädje | En känsla av sorgsenhet | Ett slags musikstil |
Viskning | Ett högt ljud | Ett mjukt ljud från någon som pratar lågt | Ett sätt att skrika |
Skymning | Tid på morgonen | Tid på kvällen innan det blir mörkt | En plats i skogen |
Förväntan | Att vara rädd | Att hoppas på något som ska hända | Att bli arg |
Resonerande frågor (Antal poäng: 4)
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så utförligt du kan. Du kan skriva på baksidan.
- Varför tror du att huvudpersonen reagerade som hen gjorde i början av berättelsen?
- Vad tycker du är berättelsens budskap? Motivera ditt svar.
- Hur skulle du känna om du var i huvudpersonens situation?
- Berätta om ett etiskt dilemma som huvudpersonen kan ha ställts inför i berättelsen och hur du skulle ha agerat i den situationen.
Bedömning
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | 30 % | 5 |
D | 50 % | 7,5 |
C | 70 % | 10,5 |
B | 85 % | 12,75 |
A | 90 % | 13,5 |
Poängen är fördelade med fokus på både fakta och förståelse (11 poäng) och resonerande frågor (4 poäng).
Tidsuppskattning: 60 minuter