Provkonstruktion
Detta prov är framtaget för att testa elevernas kunskaper om vatten och dess egenskaper, anpassat för SVA-elever i årskurs 4. Provet innehåller faktafrågor, ordkunskap och resonerande frågor för att täcka olika delar av ämnets centrala innehåll. Frågorna är formulerade för att vara tillgängliga och lätta att förstå för elever med svenska som andraspråk.
Årskurs: 4
Ämne: Svenska som andraspråk (SVA)
Tema: Vatten och dess egenskaper
Provet kan anpassas med förenklade frågor eller extra stöd för elever som behöver det.
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för vatten som ämne i naturen, dess olika tillstånd och kretslopp, samt grundläggande begrepp kopplade till vatten. Provet syftar också till att utveckla elevernas ordkunskap och förmåga att resonera kring vatten och dess betydelse för livet. Detta är centralt för ämnet svenska som andraspråk, där både språkförståelse och ämneskunskap utvecklas parallellt.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Begrepp, sammanhang och uttrycksformer i ämnet. | Eleven kan med viss säkerhet använda och förstå ämnesspecifika ord och begrepp. | Eleven kan med relativt god säkerhet använda och förklara ämnesspecifika ord och begrepp. |
Utveckla förmågan att skriva olika typer av texter med anpassning till syfte och mottagare. | Eleven kan skriva enkla texter med tydligt innehåll. | Eleven kan skriva sammanhängande och relativt välstrukturerade texter. |
Källa: Lgr22, Svenska som andraspråk, Åk 4
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 18
- Vad består en vattenmolekyl av?
– Två väteatomer (H₂)
– En syreatom och två väteatomer (H₂O)
– Tre väteatomer (O₃)
– Två syreatomer och en väteatom (O₂H) - Vad finns det mest av på jorden, saltvatten eller sötvatten?
- Vilka tre former kan vatten vara i?
- Välj bland begreppen i rutan och skriv in dem så att meningarna stämmer: kondens, smälter, fast form, avdunstar, flytande form, fryser.
a) Isen ______ och blir flytande.
b) När vattnet ______ stiger det upp i luften som vattenånga.
c) Om du andas på en fönsterruta bildas ______. - Sätt in siffror i rätt ordning för vattnets kretslopp enligt beskrivningen.
- Vad kallar man det vatten som rinner genom marken och samlas i marken?
- Vad menas med att vatten är ett lösningsmedel?
- Ge exempel på ämnen som kan lösa sig i vatten.
- Var kommer vattnet ifrån som kommer ur kranen hemma?
- Vad händer med vattnet som du spolar bort i toaletten?
- Vilken beskrivning stämmer bäst in på luft? (Flera alternativ)
- Vilken form har vattnet vid olika temperaturer?
a) –12 °C
b) +120 °C
c) +5 °C - Förklara varför det är viktigt för växter att vatten är ett lösningsmedel.
Ordkollen
Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Kondens | När vattenånga blir till små vattendroppar. | När vatten blir till is. | När vatten kokar. |
Avdunstar | När vatten fryser till is. | När vatten blir till vattenånga. | När vatten stiger i marken. |
Smälter | När vatten blir till is. | När is blir till vatten. | När vatten kokar. |
Flytande form | Is. | Vattenånga. | Vatten. |
Fryser | När vatten blir till is. | När vatten kokar. | När vatten avdunstar. |
Lösningsmedel | Ett ämne som kan lösa upp andra ämnen. | En form av vatten. | En sorts gas i luften. |
Grundvatten | Vatten som finns i sjöar. | Vatten som finns under marken. | Vattenånga i luften. |
Vattenmolekyl | Två syreatomer och en väteatom. | En syreatom och två väteatomer. | Tre väteatomer. |
Saltvatten | Vatten i sjöar. | Vatten med salt i, som i havet. | Vatten utan salt. |
Vattnets kretslopp | Vattnets resa genom moln, regn och hav. | Vattnets kemiska formel. | Hur vatten används i köket. |
Luft | En blandning av olika gaser. | Bara syre. | Bara koldioxid. |
Vattenånga | Flytande vatten. | Gasform av vatten. | Fast form av vatten. |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Varför är vatten viktigt för allt levande på jorden?
- Hur påverkar vattnets olika former (fast, flytande, gas) livet på jorden?
- Beskriv varför det är viktigt att vattnet kan lösa upp ämnen för växternas överlevnad.
- Vad händer med vattnet när det regnar? Beskriv i ord vad som sker i vattnets kretslopp.
- Ett etiskt dilemma: Om en fabrik släpper ut gift i en flod, hur påverkar det vattnet och livet i och runt floden? Vad kan man göra för att skydda vattnet?
Bedömning
Totalt antal poäng: 50
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | Minst 30 % | 15 |
D | 50 % | 25 |
C | 70 % | 35 |
B | 80 % | 40 |
A | 90 % | 45 |
Poängen är fördelade med 18 poäng för faktafrågor, 12 poäng för ordkollen och 20 poäng för resonerande frågor. Tidsuppskattning för provet är cirka 60 minuter.
Vill du att jag sparar provet som Word-fil, ha facit, eller göra andra justeringar?