Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 6

Ämne: Teknik

Tema: Hållbar teknikutveckling

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas grundläggande kunskaper om hållbar utveckling och teknikens betydelse för en hållbar framtid. Eleverna ska kunna identifiera centrala begrepp och förstå hur teknik kan påverka hållbar utveckling.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Hållbar utveckling och dess betydelse för samhället.Eleven kan redogöra för vad hållbar utveckling innebär.

Källa: (Lgr 22, Teknik, åk. 4-6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad innebär begreppet hållbar utveckling?
    • a) Att tillfredsställa nutida behov utan att påverka framtida generationers möjligheter.
    • b) Att enbart fokusera på ekonomisk tillväxt.
    • c) Att utveckla teknik på kort sikt.
    • d) Att bevara traditionella metoder utan förändring.
  2. Vilka tre delar är viktiga för hållbar utveckling?
    • a) Ekonomi, ekologi och social rättvisa.
    • b) Teknik, kultur och utbildning.
    • c) Arbete, fritid och hälsa.
    • d) Natur, människa och teknik.
  3. Vilken av följande är en del av en hållbar utveckling?
    • a) Återvinning av material.
    • b) Ökad förbrukning av fossila bränslen.
    • c) Monokultur inom jordbruk.
    • d) Avfallshantering utan regler.
  4. Hur kan tekniken påverka hållbar utveckling?
    • a) Genom att öka energiutsläpp.
    • b) Genom att utveckla förnybara energikällor.
    • c) Genom att minska effektiviteten i produktionen.
    • d) Genom att skapa mer avfall.
  5. Ge exempel på god teknik.
    • a) Förnybara energikällor.
    • b) Kärnkraft utan säkerhetsåtgärder.
    • c) Bioteknik för hälsa.
    • d) Återvinningsteknik.
  6. Varför är det viktigt att bevara naturen?
    • a) För att upprätthålla ekosystemens balans.
    • b) För att kunna bygga fler städer.
    • c) För att öka utvinning av resurser.
    • d) För att minska biologisk mångfald.
  7. Vilka naturresurser förbrukas mest idag?
    • a) Vatten och luft.
    • b) Fossila bränslen och metaller.
    • c) Solenergi och vindkraft.
    • d) Biologisk mångfald.
  8. Vad tror du kommer hända med jorden om 100 år?
    • a) Utvecklingen av hållbar teknik kommer att ha löst många problem.
    • b) Ingen teknisk utveckling.
    • c) Jorden kommer att vara obeboelig.
    • d) Människan kommer att leva på andra planeter.

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
Hållbar utvecklingEtt sätt att levaEnbart ekonomisk tillväxtAtt spara pengar
EkologiStudiet av levande organismerFörvaltning av resurserStudiet av materia
TeknologiAnvändning av vetenskapEnbart datorerFörändring av väder
ÅtervinningAnvända om igenSlänga skräpFörstöra material
Fossila bränslenEnergi från solenEnergikällor från döda organismerVattenkraft
Biologisk mångfaldMångfald av arterEnbart växterEnbart djur
Förnybar energiEnergi som aldrig tar slutEnergi som tar slutEnergi från kol
KlimatförändringarStora förändringar i vädretStatiskt väderInga förändringar
NaturresurserResurser från naturenResurser från städerVirtuella resurser
Ekonomisk tillväxtÖkning av produktionenMinskning av resurserBalansering av ekologi

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Hur kan teknik bidra till att lösa miljöproblem? Ge exempel.
  2. Vad kan hända om vi inte tar hänsyn till hållbar utveckling? Vilka konsekvenser kan det få?
  3. Ge exempel på hur du kan bidra till en mer hållbar utveckling genom dina val.
  4. Vad är skillnaden mellan ond och god teknik? Hur kan vi säkerställa att vi väljer “god” teknik?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygProcentAntal poäng
E30%17
D50%28
C60%33
B80%44
A90%50

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna