Lektionsplanering: Islam: Tro och Praktik
Årskurs: 7
Ämne: Religionskunskap
Tema: Islam: Tro och Praktik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion kommer eleverna att lära sig om islam som religion, dess grundtermer, trosuppfattningar, samt de fem pelarna i islam som utgör dess fundament.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och ge exempel på islams centrala begrepp och kan beskriva de fem pelarna och deras betydelse.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Islam (10 min)
- Ge en översikt av islam och dess utbredning i världen.
- Presentera grundläggande begrepp som Allah, Mohamed och Koranen.
- Diskutera hur islam skiljer sig från andra världsreligioner.
De Fem Pelarna i Islam (20 min)
- Förklara de fem pelarna: Shahada (trosbekänslan), Salat (bönen), Zakat (välgörenheten), Sawm (fastan) och Hajj (valfärden).
- Diskutera varje pelars betydelse och hur de praktiseras av troende.
- Göra kopplingar till vardagen för en troende muslim.
Islamisk Moral och Etik (10 min)
- Introducera konceptet av halal och haram.
- Diskutera hur islam påverkar moral och etik i en troendes liv.
- Ge exempel på hur etiska principer tillämpas i det dagliga livet.
Diskussion och Reflektion (10 min)
- Ställa frågor runt hur dessa pelare och värderingar kan påverka individer och samhällen.
- Diskutera om eleverna har kontakter med muslimska vänner eller grannar och deras erfarenheter kring tro och praktik.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en presentation om en av de fem pelarna i islam. De ska inkludera fakta, hur den utförs och dess betydelse för troende muslimer, samt presentera sina idéer för klassen.
Exit-ticket
- Vad är de fem pelarna i islam? (Svar: Shahada, Salat, Zakat, Sawm, Hajj.)
- Vem anses vara den sista profeten i islam? (Svar: Profeten Muhammad.)
- Vad betyder Shahada? (Svar: Trosbekännelsen att det inte finns någon gud utom Allah och att Muhammad är hans profet.)
- Vad innebär Zakat? (Svar: Välgörenhet, en obligatorisk skatteform för muslimer.)
- Vad är Hajj? (Svar: Valfärd till Mecka som varje muslim bör göra minst en gång i livet om möjligt.)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort text (max 1 A4) om en av de fem pelarna i islam, inklusive dess betydelse och praktik.