En AI-baserad digital lärarassistent

Planering. HT. Åk. 9. Engelska – Språk och kommunikation

Dokument i Google Docs

Planering

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Språk och kommunikation

Period:

1 nov – 1 juli

Lektionstillfällen:

30

Denna planering syftar till att stärka elevernas kommunikativa och språkliga färdigheter i engelska genom olika teman och aktiviteter som är anpassade till deras intressen och behov. Genom att arbeta med aktuella och verklighetsnära innehållsområden kommer eleverna att få möjlighet att utveckla sin förståelse och förmåga att uttrycka sig på engelska såväl muntligt som skriftligt. Planeringen innefattar lyssnande, läsande, talande och skrivande, vilket ger en helhetssyn på språkinlärning.

Introduktion till aktuella ämnesområden

Centralt innehåll Betygskriterier
Aktuella och för eleven bekanta ämnesområden. Vardagliga situationer, intressen, aktiviteter och händelseförlopp. Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talad, enkelt språk i långsamt tempo om välbekanta ämnen. (Lgr 22, Engelska, åk. 7-9)

Veckoplanering

v. 44 (1/11-7/11)

  • Inledning: Aktuella teman och intressen
  • Introduktion av kursens innehåll och teman.
  • Diskussion om elevers intressen och förväntningar.
  • Skapande av klasskontrakt för engagemang och deltagande.

v. 45 (8/11-14/11)

  • Olika kulturer och traditioner
  • Grupparbete om olika kulturer och traditioner.
  • Presentationer av grupprapporter i klassrummet.
  • Reflektion över erfarenheter av olika kulturer.

v. 46 (15/11-21/11)

  • Miljöfrågor och hållbar utveckling
  • Diskussionsövningar om miljö och hållbarhet.
  • Läsning av texter om aktuella miljöfrågor.
  • Skriva en kort text om egna åsikter kring miljön.

v. 47 (22/11-28/11)

  • Medier och sociala plattformar
  • Diskussion kring påverkan av sociala medier.
  • Analys av olika medieinnehåll.
  • Skriva en analys av en vald mediekälla.

Kommunikation och uttryck genom skrivande och talande

Centralt innehåll Betygskriterier
Språkliga företeelser, däribland uttal, ord och fasta språkliga uttryck. I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. (Lgr 22, Engelska, åk. 7-9)

v. 48 (29/11-5/12)

  • Att skriva och redigera texter
  • Genomgång av textstruktur och skrivteknik.
  • Praktiska övningar i att skriva olika typer av texter.
  • Peer-review av skrivna texter.

v. 49 (6/12-12/12)

  • Muntliga framställningar
  • Övningar i muntliga presentationer.
  • Eleverna förbereder och framträder med sina texter.
  • Reflektion kring framträdande och feedback.

v. 50 (13/12-19/12)

  • Förberedelse för nationella provet
  • Genomgång av provets upplägg och innehåll.
  • Träning inför delprov i muntlig och skriftlig kommunikation.
  • Diskussion om strategier för prov.

Avslutning och reflektion

Centralt innehåll Betygskriterier
Innehållsområden som är aktuella och för eleverna välbekanta. Eleven bidrar till kommunikationen i olika sammanhang och kommentarer om språkets användning. (Lgr 22, Engelska, åk. 7-9)

v. 51 (20/12-26/12)

  • Reflektion och sammanfattning av lärande
  • Sammanfattning av kursens teman och lärdomar.
  • Reflektionsuppgift: vad har jag lärt mig?
  • Planering av individuell och gemensam avslutning.

v. 52 – v.2 (27/12-13/1)

Jullov (ingen undervisning)

v. 3 (16/1-22/1)

  • Nationella prov för åk. 9
  • [NP, Engelska] – Delprov A för åk. 9, skriftligt. 09:00 den 18/1.

v. 4 (23/1-29/1)

  • Fortsättning på nationella prov och reflektion
  • Genomgång av provresultat och feedback.
  • Fortsatt träning utifrån provresultat.

Genom att följa denna planering ska eleverna få en omfattande och varierad undervisning i engelska som stimulerar både lärande och utveckling av språklig kompetens.