Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Religionskunskap
Tema: Etiska frågor och religion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att analysera etiska frågor i relation till olika religioner och livsåskådningar. Provets frågor kommer att fokusera på applicering av olika etiska perspektiv och hur dessa är kopplade till religiösa principer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Syftar till att belysa hur olika religioner hanterar etiska frågor och dilemman, och hur dessa frågor relaterar till människors liv och beslut. Fokus läggs på att analysera olika etiska principer och deras tillämpning inom ramen för religiösa traditioner.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera etiska dilemman i relation till religioner och livsåskådningar, och diskutera hur religiösa värderingar påverkar ställningstaganden i etiska frågor.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är etik?
A. Läran om teknologi
B. Läran om rätt och fel
C. Läran om vad som är rätt och fel.
D. Läran om livets mening
2. Vilket perspektiv fokuserar på plikter och regler?
A. Dygdetik
B. Pliktetik
C. Konsekvensetik
D. Social etik
3. Vilket av följande dilemman kan diskuteras i relation till religion?
A. Ekonomisk politik
B. Sportslig konkurrens
C. Abort
D. Teknologisk utveckling
4. Hur kan religion påverka etiska beslut?
A. Genom att ge ekonomiska fördelar
B. Genom att ge vägledning och normer för vad som anses rättigt eller fel.
C. Genom att skapa konflikter
D. Genom att vara irrelevant
5. Vad innebär dygdetik?
A. Fokus på konsekvenserna av handlingar
B. Fokus på regler och plikter
C. Fokus på individens karaktär och dygder.
D. Fokus på gruppens normer
6. Vad är konsekvensetik?
A. En etik som handlar om dygder
B. En etik som bedömer handlingars konsekvenser.
C. En etik baserad på religiösa texter
D. En etik kopplad till traditioner
7. Vilket är ett exempel på ett etiskt dilemma?
A. Hur man ska fördela godis
B. Dödshjälp
C. Vilken film som är bäst
D. Vilket sportlag som vinner
8. Vilka tre huvudsakliga etiska perspektiv finns i religioner?
A. Pliktetik, saklighet, och harmoni
B. Rättvisa, frihet och ansvar
C. Pliktetik, konsekvensetik och dygdetik.
D. Tradition, innovation och etik
9. Vad betyder det att ljuga i etisk mening?
A. Att be om ursäkt
B. Att skada någon
C. Att ge falsk information medvetet.
D. Att inte berätta all sanning
10. Vad är en etisk ståndpunkt?
A. En åsikt om musik
B. En definierad uppfattning om vad som är moraliskt rätt eller fel.
C. En känsla om mat
D. En traditionell uppfattning
11. Vilken religion är känd för dygdetik?
A. Judendom
B. Kristendom
C. Hinduism
D. Islam
12. Vilka faktorer kan påverka en persons etiska beslut?
A. Religionslära, personliga värderingar och kulturella normer.
B. Enbart lagar
C. Enbart familjens åsikter
D. Aktuella nyhetshändelser
13. I vilken typ av etisk teori rankas resultatet viktigt?
A. Dygdetik
B. Pliktetik
C. Konsekvensetik.
D. Traditionell etik
14. Vilket etiskt dilemma handlar om liv och död?
A. Skolmat
B. Dödshjälp
C. Sport
D. Filmrecensioner
15. Vad kan lyftas fram i diskussioner kring etik och religion?
A. Vitsar och humor
B. Ekonomiska vinster
C. Personlig smak
D. Värderingar och normer i livet.
Resonerande frågor
1. Analysera hur pliktetik kan tillämpas i en modern kontext och ge ett relevant exempel. Detta ger eleverna möjlighet att koppla teoretiska begrepp till verkliga situationer.
2. Diskutera skillnaderna mellan dygdetik och konsekvensetik och hur dessa perspektiv kan leda till olika slutsatser i etiska dilemman. Frågan uppmanar till djupare analytiskt tänkande.
3. Reflektera över rollens genus i etiska beslut ur ett religiöst perspektiv. Detta ger möjlighet till kritisk analys av hur traditioner påverkar beslut.
4. Vilken etik skulle kunna vara mest effektiv för att lösa moderna dilemman som klimatförändringar och varför? Eleverna uppmanas att tänka kreativt och framåt.
5. Hur kan religiösa etiska perspektiv bidra till individens värderingar och handlingar? Diskussionen bjuder in till personlig reflektion och en djupare förståelse av etik.
6. Vilken funktion har etik inom samhället och hur skiljer det sig mellan olika religioner? Detta ger studenter en möjlighet att se etiska frågor genom flera linser.
7. Diskutera hur sociala och kulturella faktorer kan påverka individens etiska val i relation till religion. Här uppmanas till att tänka på breda samhällsstrukturer.
8. Ge exempel på ett aktuellt etiskt dilemma och diskutera hur olika religiösa perspektiv kan ge olika svar. Detta hjälper eleverna att tillämpa kunskap praktiskt.
Bedömning
Provets poängsystem:
Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng. Totalt möjligt: 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje rätt svar bedöms med 2 poäng. Totalt möjligt: 16 poäng.
Poäng för betyg:
För E: minst 8 poäng totalt.
För C: minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För A: minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).