Hemläxa
Årskurs: 1
Ämne: Praktisk marknadsföring
Tema: Digital marknadsföring
Ordkollen
Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Digital marknadsföring: Marknadsföring som använder digitala kanaler och plattformar för att nå kunder.
- SEO: Sökordoptimering, en teknik för att öka synligheten av en webbplats i sökmotorer.
- Sociala medier: Internetbaserade plattformar som möjliggör användargenererat innehåll och interaktion.
- Innehållsstrategi: Plan for hur och vilket innehåll som ska skapas för att nå en målgrupp.
- Marknadsföringskampanj: En planerad serie av aktiviteter och insatser för att marknadsföra en produkt eller tjänst.
Instuderingsfrågor
- Vad innebär digital marknadsföring?
- Vilka är fördelarna med att använda sociala medier i marknadsföring?
- Hur fungerar SEO och varför är det viktigt?
- Namnge minst två plattformar som är populära för digital marknadsföring.
- Hur kan man skapa engagerande innehåll för en kampanj?
- Vad är en call-to-action och hur används den?
- Ge exempel på ett företag som har framgångsrikt använt digital marknadsföring.
- Vad bör man tänka på när man planerar en marknadsföringskampanj?
- Hur kan man mäta framgången av en digital kampanj?
- Vilken roll spelar nyckelord i SEO?
Skrivuppgift
Uppgift 1: Utvärdera en digital kampanj
Välj en digital kampanj som du har sett, exempelvis via sociala medier. Utvärdera kampanjens mål, innehåll och effektivitet. Analysera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras. Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)
Uppgift 2: Skapa en digital annons
Designa en enkel digital annons för ett företag som du väljer. Tänk på att inkludera viktig information såsom företagsnamn, produkt, bild och en call-to-action. Svarslängd: ca. 200 ord (En fjärdedel sida)
Uppgift 3: Planera en marknadsföringskampanj
Beskriv hur du skulle planera en digital marknadsföringskampanj för en ny produkt. Inkludera målgrupp, val av plattformar och innehåll. Svarslängd: ca. 400 ord (En sida)