Berättande och karaktärer
Stadie: Åk. 1 – 3
Ämne: Svenska
Tema: Jag heter Beata (2018) – Katarina Kieri
Ordkollen
Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.
Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
---|---|---|
Berättelse | En text som berättar en historia. | Historia, saga |
Karaktär | En person i en berättelse. | Person, figur |
Handling | Vad som händer i berättelsen. | Händelse, berättelse |
Miljö | Platsen där berättelsen utspelar sig. | Område, miljö |
Känslor | Det som karaktärerna känner. | Emotioner, sinnesstämning |
Faktafrågor
Svara på följande frågor om boken "Jag heter Beata".
-
Vad heter huvudkaraktären i berättelsen?
-
Vilken typ av berättelse är "Jag heter Beata"?
-
Nämn en känsla som Beata upplever i boken.
-
Beskriv en viktig handling från berättelsen.
-
Var utspelar sig berättelsen? (miljö)
Flervalsfrågor
Kryssa i rätt svar.
-
Vilken känsla visar Beata mest?
a) Glädje
b) Rädsla
c) Sorg -
Vad tycker Beata om?
a) Att läsa
b) Att spela fotboll
c) Att åka skidor -
Vilken karaktär är Beatas bästa vän?
a) Lisa
b) Anna
c) Sara -
Vad händer när Beata går till skolan?
a) Hon möter sin vän.
b) Hon går hem.
c) Hon går till parken. -
Vad vill Beata bli när hon blir stor?
a) Lärare
b) Skådespelare
c) Djurvårdare
Fyll i luckor
Fyll i luckorna med ord från Ordkollen.
-
Beata är en ____ i berättelsen.
-
Berättelsens ____ är viktigt för att förstå vad som händer.
-
Beata har många ____ under sin skoltid.
-
Miljön i berättelsen gör att vi kan ____ historia bättre.
-
En bra ____ gör att vi förstår karaktärerna.
Kortessäfråga
Svara på följande fråga med några meningar:
Vad tycker du är det mest intressanta med Beatas liv?
Detta arbetsblad syftar till att stimulera elevernas förståelse av berättelsen "Jag heter Beata" och att öka deras ordförråd och läsförståelse.