En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskola. Bild och kommunikation – Illustrationer och berättande med bilder

Lektionsplanering

Årskurs: Förskola

Ämne: Bild och kommunikation

Tema: Illustrationer och berättande med bilder

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge barnen möjligheter att uttrycka sig genom olika bildformer och att kombinera bild och text. Genom att skapa illustrationer till sina berättelser kan barnen utveckla sin förmåga att visualisera och kommunicera sina tankar och känslor. De får också möjlighet att arbeta med färg, form och komposition på olika sätt.

Kunskapskrav

Barnen ska kunna använda olika tekniker och material för att skapa bilder och uttrycka sina tankar. De ska kunna delta i samtal kring sina och andra barns bilder samt analysera och ge feedback.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till illustrationer (10 min)

  • Diskutera vad en illustration är och vilken funktion den har i berättelser.
  • Visa exempel på illustrerade böcker och fråga barnen hur bilderna hjälper till att förstå texten.
  • Öka medvetenheten om att bilder kan berätta en historia i sig själva.

Visning av olika tekniker (10 min)

  • Visa olika tekniker för att skapa bilder, till exempel måla, rita, kolage och digitalt skapande.
  • Demonstrera hur man kan blanda material och experimentera med färger.
  • Ge inspiration till barnen genom att visa exempel av olika konstverk.

Skapande av egna illustrationer (20 min)

  • Eleverna får choix att skapa en illustration till en av sina egna sagoberättelser.
  • Be barnen tänka på hur färg och form kan uttrycka känslor och stämningar i deras berättelse.
  • Var tillgänglig för att ge stöd, råd och feedback under skapandeprocessen.

Presentation av illustrationer (10 min)

  • Låt barnen få möjlighet att visa sina illustrationer och berätta om vad de har skapat.
  • Diskutera tillsammans vad som kännetecknar en bra illustration i relation till deras berättelse.
  • Uppmuntra positiv respons och diskutera hur bilder kan komplettera berättandet.

Aktivitet

Barnen ska välja en scen från sin saga och skapa en stor illustration av den. De ska använda olika material som färger, klister, tidningar samt naturmaterial för att göra sina bilder mer intressanta. Denna aktivitet syftar till att ge barnen verktyg för att uttrycka sina berättelser visuellt och att samarbeta i en kreativ miljö.

Exit-ticket

  • Vad innebär en illustration? (Svar: En bild som kompletterar en berättelse).
  • Vilken teknik använde du för att skapa din illustration? (Svar: [Barnets svar]).
  • Hur kändes det att använda olika material? (Svar: [Barnets svar]).
  • Vilken känsla ville du förmedla med din bild? (Svar: [Barnets svar]).
  • Vad tyckte du om dina kompisars illustrationer? (Svar: [Barnets svar]).

Hemuppgift

Barnen får i uppgift att välja en händelse eller känsla från deras vardag och skapa en illustration av den. Tillsammans med en vuxen ska de diskutera vad de vill uttrycka och använda olika tekniker. Hemuppgiften syftar till att göra kopplingar mellan deras erfarenheter och illustrationer, samt att skapa en dialog kring det de skapat.

Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.

Citat

”En bild säger mer än tusen ord.” – Känt ordspråk. Detta citat understryker kraften i visuella uttryck och hur bilder kan förmedla känslor och idéer på ett ögonblick. Det knyter samman temat för lektionen och barnens skapande.