En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskola. Drama och rörelse – Berättande genom drama och rörelse

Lektionsplanering i Drama och Rörelse

Årskurs: Förskola
Ämne: Drama och rörelse
Tema: Berättande genom drama och rörelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska stödja barnens förmåga att uttrycka sig genom kroppsspråk och rörelse, vilket ger dem möjlighet att gestalta berättelser på ett kreativt sätt. Genom att arbeta med dramatik och rörelse kan barnen utveckla sin förmåga att samarbeta, kommunicera och förstå känslor och handlingar i en berättelse.

Kunskapskrav

Barnen ska kunna delta i dramatiska och rörelsetekniska aktiviteter där de uttrycker egna tankar och känslor samt interagerar med andra barn i en lekfull och inkluderande miljö.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till dramatisering (10 min)

  • Diskutera vikten av rörelse och kroppsspråk i berättande.
  • Visa exempel på hur man kan använda hela kroppen för att förmedla känslor och handlingar.
  • Utforska hur ljud och rörelser kan förstärka en berättelse.

Kroppsspråk och känslor (10 min)

  • Låt barnen öva på att uttrycka olika känslor med sina kroppar.
  • Genomför en aktivitet där barnen ska “visa” sin känsla utan att använda ord, och låt de andra gissa känslan.
  • Diskutera hur känslor kan påverka berättelser.

Skapa korta dramatiseringar (20 min)

  • Dela in barnen i små grupper och ge dem instruktioner att skapa en kort scen baserad på sina egna sagor.
  • Uppmuntra barnen att använda sina illustrationer och tidigare berättelser som grund.
  • Stötta dem i att planera och repetera sina scener med fokus på rörelse och interaktion.

Framträdande av scener (10 min)

  • Låt varje grupp framföra sin scen för klassen.
  • Fokusera på att ge stöd och positiv feedback.
  • Diskutera vad som gjorde varje framträdande unikt och vad barnen tyckte var roligt.

Aktivitet

Barnen får tillsammans med sina grupper föreställa en scen från sina berättelser där de använder kroppsspråk och rörelse. De uppmanas att inkludera ljud och musik för att sätta stämning. Lektionen främjar kreativitet och samarbete, och ger dem en chans att se hur deras sagor kan levas ut genom dramatiska inslag.

Exit-ticket

  • Vad kände du när du utförde din scen? (Svar: [Barnets svar]).
  • Hur använde du kroppen för att berätta din saga? (Svar: [Barnets svar]).
  • Vilka känslor ville du förmedla? (Svar: [Barnets svar]).
  • Vad tyckte du var roligast med dramatiseringen? (Svar: [Barnets svar]).
  • Vilken scen tyckte du var mest spännande att se? (Svar: [Barnets svar]).

Hemuppgift

Barnen ska i hemmamiljö välja en berättelse eller en händelse de upplevt och dramatisera den med sin familj. De kan använda sig av rekvisita och kostymer hemma för att göra det mer spännande. Hemuppgiften syftar till att förstärka förmågan att berätta och dramatisera i en trygg miljö och skapa delade upplevelser.

Citat

”Dramatisering gör ord till liv.” – Främmande källa. Detta citat betonar hur dramatik och rörelse kan förvandla berättelser till en levande upplevelse. Det knyter an till lektionen genom att visa hur kroppsspråk och handling kan fördjupa förståelsen av berättelser.

Nästa lektion