Lektionsplanering
Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Alfabetet och äventyr
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
"Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att läsa och skriva, samt att samtala och diskutera om texter." | "Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter." |
"Genom att läsa och lyssna på olika typer av texter, ska eleverna få en känsla för språkets struktur och innehåll." | "Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg." |
"Det är viktigt att eleverna får möjlighet att utveckla sin läsförståelse och språkbruk genom olika aktiviteter." | "Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt." |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till ABC-resan (10 min)
- Berätta kort om boken "ABC-resan" av Elsa Beskow.
- Visa bilder från boken och diskutera vad som händer med dockan.
- Läs högt från boken och låt eleverna följa med i texten.
- Fråga eleverna om deras favoritbok och om de kan namnge bokstäverna i alfabetet.
- Diskutera vad alfabetet är och varför det är viktigt.
2. Aktivitet med bokstäver (15 min)
- Dela ut papper och färgpennor till eleverna.
- Låt eleverna rita en bild som börjar på en viss bokstav, t.ex. A för Apelsin.
- Uppmuntra eleverna att berätta för klassen om sin bild och kopplingen till bokstaven.
- Fokusera på att använda bokstaven i en mening.
- Samla in bilderna och gör en liten utställning i klassrummet.
3. Läsa och analysera verserna (15 min)
- Dela ut verserna från "ABC-resan" och läs dem tillsammans.
- Diskutera rimmade ord och deras betydelse.
- Låt eleverna arbeta i par för att hitta fler exempel på rim i verserna.
- Samla elevernas fynd och skriv dem på tavlan.
- Reflektera kring hur rimmade verser gör språket mer intressant.
4. Sammanfatta dagen (10 min)
- Gör en gemensam reflektion om vad vi har lärt oss idag.
- Diskutera varför det är roligt att lära sig bokstäver genom äventyr och berättelser.
- Fråga eleverna vad deras favoritbokstav är och varför.
- Dela ut en kort sammanfattning av dagens lektion och vad de kan förvänta sig nästa gång.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
-
Alfabetet: Eleverna ska kunna namnge och känna igen bokstäverna i svenska alfabetet. Det är viktigt för att kunna läsa och skriva korrekt.
-
Rim och rytm: Förståelsen för rim i verser hjälper eleverna att utveckla språkets melodiska sida och avläsa texters känsla. Rim och rytm gör texter mer minnesvärda och underhållande.
-
Skrivning: Att skriva med läslig handstil är grundläggande och eleverna ska kunna skriva enkla meningar med stor bokstav och punkt.
-
Läsa med flyt: Eleverna ska få träna på att läsa bekanta texter för att öka sin läsförståelse och kunna kommentera innehållet.
-
Samtal kring texter: Att diskutera och ställa frågor om texter uppmuntrar till kritiskt tänkande och hjälper eleverna att formulera sina tankar och åsikter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Alfabetet | En uppsättning av bokstäver som används för att skriva ett språk. | Från grekiska "alphabētos", första två bokstäverna i det grekiska alfabetet. |
Rim | Ord som har samma ljud i slutet, ofta används i poesi och barnböcker. | Från tyskans "reim", som betyder "ord som rimmar". |
Vers | En rad i en dikt som ofta följer ett visst mönster av rim och rytm. | Från latinets "versus", som betyder "vändning" eller "rad". |
Docka | En leksak som ofta föreställer en människa och används i lek och berättelser. | Från nederländska "dok", vilket betyder "docka". |
Äventyr | En spännande och ofta osäker situation eller händelse. | Från latinets "adventura", vilket betyder "det som ska hända". |
Diskussionsfrågor
A. Tänk på boken "ABC-resan". Om du fick följa med Anna och Bo på deras äventyr, vilken bokstav skulle du vilja upptäcka först och varför?
B. Varför tror du att dockan blev kvar på stranden? Hur skulle du känna om du blev lämnad bakom?
C. Om du var ett djur i boken, vilket djur skulle du vara och hur skulle du hjälpa Anna och Bo att hitta dockan?
Aktivitet
Eleverna ska skapa sina egna ABC-böcker. Varje elev får ett tomt häfte där de ska illustrera och skriva en kort mening för varje bokstav i alfabetet. De kan använda sina favoritämnen, som djur eller mat, för att göra boken personlig och rolig. När de är klara, får de presentera sin bok för klassen och dela med sig av sin kreativitet. Detta projekt kommer att hjälpa dem att koppla bokstäver till konkreta och ämnesrelaterade objekt.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vilken bokstav börjar ordet "Apelsin"? | A |
2. Vad är rim? | Ord som låter lika i slutet. |
3. Nämn ett djur som börjar på bokstaven E. | Ekorre |
4. Vilken bok läste vi idag? | ABC-resan |
5. Vad hände med dockan? | Hon glömdes kvar och rövades bort. |
6. Varför är alfabetet viktigt? | För att kunna läsa och skriva. |
7. Vilken bokstav tycker du är mest spännande? | (Elevens eget svar) |
8. Hur känner du när du läser? | (Elevens eget svar) |
Hemuppgift
Eleverna ska göra en egen ABC-bok hemma. De ska välja ett tema, som t.ex. djur, och för varje bokstav i alfabetet ska de rita ett djur som börjar på den bokstaven och skriva en kort mening om det djuret. Denna hemuppgift ska lämnas in och delas med klassen nästa gång vi ses. Det är ett roligt sätt att fortsätta öva på bokstäver och ord hemma.
Citat
”Att läsa är att resa.” – Rainer Maria Rilke, 1907.
Detta citat innebär att läsning öppnar upp för nya världar och äventyr, precis som Anna och Bo upplever i "ABC-resan". Citatet knyter an till lektionen genom att betona vikten av att utforska och lära sig genom böcker.