A. Lektionsplanering
Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Sorg och förlust
3. Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska läsa och samtala om litteratur av olika slag och analysera berättelser utifrån olika perspektiv. | Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. |
Eleverna ska kunna skriva egna berättande och beskrivande texter. | Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. |
Eleverna ska utveckla sin förmåga att läsa och förstå olika typer av texter. | Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. |
Eleverna ska få kunskap om hur man uttrycker känslor genom text och bild. | Eleven söker information ur någon anvisad källa och återger grundläggande delar av informationen i enkla faktatexter. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]
6. Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till sorg och förlust (10 min)
- Presentera temat sorg och förlust för klassen.
- Diskutera vad sorg kan innebära och hur människor hanterar förlust.
- Introducera boken "Blå ugglan" och dess handling.
- Ställ frågor om elevernas egna erfarenheter av att förlora något eller någon.
2. Läsning av "Blå ugglan" (15 min)
- Läs ett avsnitt ur boken högt för klassen.
- Pausa för att diskutera händelserna i berättelsen.
- Fråga eleverna hur de tror att Granlund känner efter Stenbergs död.
- Låt eleverna reflektera över ugglans roll i berättelsen.
3. Reflektion och diskussion (15 min)
- Diskutera de olika faserna av sorg som Granlund går igenom.
- Dela upp klassen i grupper för att diskutera hur olika personer hanterar sorg.
- Be grupperna att presentera sina tankar för klassen.
- Ställ öppna frågor för att stimulera djupare reflektion.
4. Skapande av egen berättelse (10 min)
- Instruera eleverna att skriva en kort berättelse om en gång de kände sorg.
- Be dem att inkludera en symbol, liknande ugglan, som representerar deras känslor.
- Ge tips på hur man kan strukturera sin berättelse med inledning, handling och avslutning.
6.3 Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
-
Sorgens faser: Det finns flera faser i sorg, inklusive förnekelse, ilska, förhandling, depression och acceptans. Eleverna kan ibland uppleva dessa känslor i olika ordning och det är viktigt att förstå att sorg är en personlig process.
-
Symbolik i litteratur: Ugglan i "Blå ugglan" fungerar som en symbol för Granlunds sorg. Att diskutera symboler kan hjälpa eleverna att förstå djupare betydelser i litteraturen och i deras egna liv.
-
Berättande struktur: En berättelse bör ha en tydlig inledning, handling och avslutning. Denna struktur hjälper till att organisera tankar och känslor i skrivprocessen.
-
Känslomässigt uttryck: Eleverna ska lära sig att uttrycka sina känslor genom text och bild. Detta kan inkludera att använda metaforer eller symboler för att förmedla känslomässiga tillstånd.
-
Gruppdiskussioner: Att diskutera sorg och känslor i grupper kan hjälpa eleverna att känna sig mindre ensamma i sina upplevelser och förstå att det är okej att prata om svåra känslor.
7. Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Sorg | En känsla av djup smärta eller olycka som uppstår vid förlust. | Från fornnordiska "sorg" |
Förlust | Att mista något eller någon av stort värde, kan vara både fysisk och känslomässig. | Svenska "förlora" |
Symbol | Ett tecken eller en bild som representerar något annat, ofta abstrakt. | Grekiska "symbolon" |
Känsla | En emotionell upplevelse, kan vara positiv eller negativ. | Latin "sensum", "att känna" |
Berättelse | En sammanhängande redogörelse för händelser, ofta med en struktur. | Franska "récit", latin "narratio" |
8. Diskussionsfrågor
A. Hur tror ni att Granlund kände när Stenberg dog? Vilka känslor är vanliga vid förlust och hur kan de påverka oss?
B. Vilken roll spelar symboler i våra liv? Kan ni tänka er någon symbol som hjälpt er att bearbeta svåra känslor?
C. Har ni någon gång skrivit en berättelse om känslor? Hur hjälpte det er att förstå eller bearbeta era känslor?
9. Aktivitet
Eleverna ska skapa en egen "blå uggla" utifrån sin egen känslomässiga upplevelse av sorg. De ska rita eller skapa en collage som representerar deras uggla och skriva en kort text som förklarar varför just den symboliserar deras känslor. Eleverna får sedan dela sina verk med klassen och diskutera de olika symbolerna och känslorna bakom dem. Genom att skapa och dela, lär sig eleverna att uttrycka och hantera sorg.
10. Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad handlar "Blå ugglan" om? | Om sorg och förlust. |
Hur reagerar Granlund på Stenbergs död? | Han gråter och känner sig ledsen. |
Vad symboliserar ugglan i berättelsen? | Sorg och känslor. |
Vilka faser av sorg finns det? | Förnekelse, ilska, förhandling, depression, acceptans. |
Hur kan man uttrycka sina känslor? | Genom texter och symboler. |
Vad lär vi oss om sorg genom boken? | Att sorg kan hanteras på olika sätt. |
Hur kan man stödja någon som är ledsen? | Genom att lyssna och finnas där. |
Vad var din största insikt från dagens lektion? | [Elevens egna insikt] |
11. Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort berättelse där de beskriver en känsla av sorg som de har upplevt. De ska inkludera en symbol, precis som ugglan i "Blå ugglan", som representerar deras känslor. Berättelsen ska ha en tydlig inledning, handling och avslutning. Eleverna kan också rita en bild som illustrerar sin symbol. Denna uppgift hjälper eleverna att bearbeta sina känslor och utveckla sina skriv- och kreativa färdigheter.
12. Citat
”Sorg är inte en brist på kärlek, utan kärleken som är kvar.” – Anonymous. Detta citat påminner oss om att sorg är en naturlig del av att älska någon och att det är okej att känna sorg när vi förlorar någon vi älskar. Citatet knyter an till lektionens tema genom att visa på sambandet mellan kärlek och sorg.