En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. ”Dagens Harri” (2013) av Susanna Alakoski. Vänskap och identitet. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Vänskap och identitet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
I åk 1-3 handlar det centrala innehållet om att läsa och skriva olika typer av texter, samt att delta i samtal och diskussioner. Eleverna ska också få möjlighet att uttrycka sig i skrift och tal samt utveckla sin läs- och skrivförmåga genom att bearbeta och skapa egna texter. Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att innehållet tydligt framgår. Dessutom ger och tar eleven enkla muntliga instruktioner.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till boken "Dagens Harri" (10 min)

    • Presentera boken och dess författare Susanna Alakoski.
    • Berätta kort om huvudkaraktären Tiia och hennes livssituation.
    • Diskutera vikten av vänskap i berättelsen.
    • Fråga eleverna om deras egna vänskapsrelationer.
  2. Ord och språk (10 min)

    • Gå igenom några intressanta och förbudna ord från boken.
    • Diskutera hur Tiia och Peggy hittar på egna ord.
    • Gör en gemensam ordlista med nya ord från texten.
    • Reflektera över språk och dialekter, särskilt Tiias finska bakgrund.
  3. Berättande och reflektion (15 min)

    • Be eleverna berätta om en händelse från sin egen vardag.
    • Diskutera hur man kan göra en berättelse intressant.
    • Introducera berättartekniker som inledning, handling och avslutning.
    • Låt eleverna ge varandra feedback på sina berättelser.
  4. Summering och diskussion (15 min)

    • Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen.
    • Ställ frågor för att få eleverna att tänka efter.
    • Diskutera hur man kan stötta varandra i vänskap.
    • Avsluta med att eleverna får reflektera över vad de lärt sig.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Vänskapens betydelse. Att förstå och värdera vänskap är centralt i livet. Vänskap kan ge stöd och glädje, men även utmaningar. Eleverna får diskutera vad som kännetecknar en god vän och hur man kan vara en bra vän.

  • Berättande. Att kunna berätta en historia på ett engagerande sätt är viktigt. Eleverna får öva på att skapa en tydlig struktur i sina berättelser med inledning, handling och avslutning.

  • Språk och kommunikation. Eleverna lär sig att språk kan vara både roligt och komplicerat. Genom att hitta på egna ord som Tiia och Peggy får de möjlighet att uttrycka sig kreativt.

  • Kulturell identitet. Tiias finska bakgrund ger en ingång till att diskutera kulturell identitet och hur vår bakgrund formar oss. Genom att dela med sig av sina egna erfarenheter får eleverna reflektera över sina egna identiteter.

  • Läsförståelse. Att kunna läsa och förstå texter är centralt. Eleverna får träna på att återberätta och diskutera vad de läst för att utveckla sin läsförståelse.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Vänskap Relation mellan personer som bygger på tillit och förståelse. Kommer från fornsvenska "vän" som betyder "vän" eller "kamrat".
Berättelse En redogörelse för händelser, ofta i kronologisk ordning. Härstammar från latin "narratio", vilket betyder "berätta" eller "återge".
Identitet Den egenskap som gör en person unik; hur man ser på sig själv. Kommer från latin "identitas" som betyder "samma" eller "likhet".
Tolerans Acceptans av olikheter och olika åsikter. Härstammar från latin "tolerare" som betyder "att uthärda".
Kreativitet Förmågan att tänka nytt och skapa. Kommer från latin "creare" som betyder "att skapa".

Diskussionsfrågor

A. Hur skulle du känna om en av dina vänner flyttade till en annan stad? Hur skulle ni kunna hålla kontakten?

B. Tänk om du hade en superkraft som gjorde det möjligt att förstå alla språk. Hur skulle det påverka dina vänskapsrelationer?

C. Vad betyder det för dig att vara en bra vän? Vilka egenskaper tycker du är viktiga hos en vän?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att skapa en egen berättelse om en händelse i deras liv där vänskap spelar en viktig roll. De ska använda sig av olika berättartekniker, inklusive en tydlig inledning, handling och avslutning. När berättelserna är skrivna får grupperna turas om att läsa sina berättelser för klassen. Detta främjar både kreativitet och språklig utveckling.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad handlar boken "Dagens Harri" om? Det handlar om vänskap och identitet.
Vem är Tiia? Tiia är huvudkaraktären vars mamma är död.
Vad lär sig Tiia och Peggy genom sitt vänskap? De lär sig stödja och hjälpa varandra.
Hur påverkar språket deras liv? Språket ger dem en identitet och en gemenskap.
Vad tycker du är viktigt i en vänskap? Viktigt kan vara tillit och respekt.
Hur kan man lösa konflikter mellan vänner? Genom att prata och lyssna på varandra.
Vad är ett "förbjudet ord"? Ett ord som inte får sägas öppet.
Hur kan man skapa egna ord? Genom att kombinera andra ord eller skapa nya ljud.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att intervjua en vän eller familjemedlem om deras vänskapsrelationer. De ska ställa frågor om vad vänskap betyder för dem, hur de träffades, och vilka gemensamma intressen de har. Eleverna ska sedan skriva en kort sammanställning av intervjun och dela den i klassen vid nästa lektion. Denna uppgift syftar till att stärka deras förståelse för vänskap och identitet.

Citat

”En vän är en som vet allt om dig och ändå älskar dig.” – Elbert Hubbard, 1900.
Citatet handlar om den sanna betydelsen av vänskap, där acceptans och förståelse är centrala. Det knyter an till lektionen genom att vi diskuterar hur vänskap kan bygga broar mellan människor, oavsett bakgrund och olikheter.