En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. ”Där allt var bra” (2009) av T. Bach. Identitet och övergång. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Kurs: Svenska 1

Tema: Genomgång och analys av kortromanen Där allt var bra av Tamara Bach

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Läsning och tolkning av skönlitterära verk samt analyser av deras innehåll och form. Eleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa.
Skrivande av egna texter, inklusive skönlitterära verk, med fokus på struktur och stil. Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation.
Att resonera kring hur olika perspektiv och teman framträder i en text. Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande.
Reflektion över och diskussion om ungdomskultur och identitet i litteraturen. Eleven kan i förberedda samtal och diskussioner muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp.

[Källa: Gy11, Svenska 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till Där allt var bra (10 min)

  • Presentera bokens huvudteman: ungdomens osäkerhet, familjens relationer och återvändandet till barndomsplatsen.
  • Diskutera bokens titel och dess koppling till huvudpersonen Bens känslomässiga resa.
  • Förklara bokens setting: farfars gamla stuga och hur platsen symboliserar förlorad tid.
  • Fråga eleverna vad de tror att boken kommer att handla om baserat på inledningen.

2. Genomgång av karaktärerna i boken (15 min)

  • Beskriv Ben och Annikas relation och hur deras personligheter kontrasterar.
  • Diskutera Bens konflikt med vuxenlivet och hans val att hoppa av gymnasiet.
  • Undersök Annikas väg in i vuxenlivet och de förändringar som skett i hennes liv.
  • Låt eleverna tänka på hur de själva uppfattar de karaktärerna och deras situationer.

3. Temat ungdom vs vuxenhet (10 min)

  • Analysera Ben och Annikas resa mellan ungdom och vuxenhet.
  • Diskutera hur författaren använder språket för att skildra denna övergång.
  • Jämför karaktärernas uppfattningar om vuxenlivet och deras osäkerhet inför framtiden.
  • Låt eleverna reflektera över sina egna erfarenheter av att växa upp.

4. Avslutande diskussion om bokens budskap (15 min)

  • Diskutera vilket budskap boken ger om familj, förlust och vägen till vuxenlivet.
  • Låt eleverna diskutera om de tycker att boken har ett hoppfullt eller dystert budskap.
  • Uppmuntra eleverna att formulera sina tankar och ståndpunkter inför klassen.
  • Sammanfatta lektionen genom att lyfta fram de viktigaste insikterna.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Tema: Identitet i litteraturen

    I Där allt var bra undersöks hur ungdomar navigerar sin identitet när de står mellan barndom och vuxenliv. Bens och Annikas olika perspektiv belyser konflikter som ofta uppstår i den övergången.

  • Språklig stil och symbolik

    Tamara Bach använder ett subtilt och överraskande språk för att beskriva sina karaktärer och deras känslor. Att förstå symbolik som platsen för återkomsten till farfars stuga hjälper till att tolka de djupare betydelserna i boken.

  • Relationer mellan syskon

    Relationerna mellan Ben och Annikas syskonband speglar de förändringar som sker när individer går vidare i livet. Deras återseende och diskussioner om framtiden är centrala för att förstå bokens handling.

  • Kulturella och sociala normer

    Boken speglar också ungdomens strävan efter att förstå sin plats i världen, något som ofta innebär att gå emot eller bryta traditionella normer. Eleverna kan reflektera över likheter och skillnader i sina egna liv.

  • Att skriva om ungdomens livssituation

    Eleverna ska kunna skriva om och analysera liknande teman som boken tar upp, som relationer, osäkerhet och vägen mot vuxenlivet.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Identitet Begrepp som beskriver individens självuppfattning och hur man ser på sin plats i världen. Från latin identitas – “samma” eller “oförändrad”
Subtil Något som är finstämt, svår att upptäcka eller förstå direkt. Från latin subtilis – “fin”, “nästan osynlig”
Symbolik Användningen av symboler för att representera idéer, känslor eller teman. Från grekiska symbolon – “tecken”
Konflikt En motsättning eller spänning mellan två eller flera parter, ofta en central del av en berättelses handling. Från latin conflictus – “kollision”
Vuxenhet En period i livet där individen anses ha uppnått mognad och ansvar, ofta förknippad med självständighet och beslutsfattande. Från latin adultus – “växt”

Diskussionsfrågor

A. Vad tror ni att boken vill säga om hur ungdomar ser på vuxenlivet? Är det något som Ben eller Annika har svårt att hantera?

B. I boken återvänder Ben och Annika till en plats där allt var bra för dem. Vad betyder det att återvända till barndomsplatser? Hur förändras vi när vi återvänder dit?

C. Ben har hoppat av gymnasiet, medan Annika är på väg att börja på universitetet. Vad betyder utbildning för deras relation och för deras framtid?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en tidslinje för Ben och Annikas utveckling under bokens gång. De ska inkludera viktiga händelser som påverkar deras identitet och relationer. Tidslinjen ska vara visuell och innehålla både text och bilder. Efteråt ska varje grupp presentera sin tidslinje för klassen och diskutera de största förändringarna som skett för karaktärerna.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad handlar boken Där allt var bra om? Om Ben och Annika som återvänder till sin barndomsstuga.
2. Hur beskrivs Ben i boken? Ben är osäker och söker sin identitet, han har hoppat av gymnasiet.
3. Vad står på spel i Ben och Annikas relation? De måste förstå varandra trots sina olika vägar i livet.
4. Vad symboliserar stugan i berättelsen? Stugan representerar barndomen och förlorad tid.
5. Vad menas med att Ben har svårt att “hitta sin plats”? Han känner sig vilsen mellan ungdom och vuxenliv.
6. Hur förändras Annika under bokens gång? Hon växer som person och tar sina första steg in i vuxenlivet.
7. Vad är bokens huvudsakliga tema? Konflikten mellan ungdom och vuxenhet, samt relationer inom familjen.
8. Vad kan man lära sig av Ben och Annikas upplevelse? Att hitta sin plats i livet kan vara svårt och ta tid.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflekterande text om hur Ben och Annikas resa i boken relaterar till deras egna upplevelser av att växa upp. De ska välja ett tema från boken (t.ex. identitet eller familjerelationer) och jämföra det med sina egna liv. Texten ska vara 1–2 sidor lång och ge exempel från boken och från deras egna erfarenheter.

Citat

”Det är inte det som händer som är viktigt, utan vad vi gör med det som händer.” – Carl Jung, 1950-tal

Detta citat knyter an till boken genom att beskriva hur Ben och Annika hanterar sina respektive utmaningar. Deras handlingar och val avgör deras utveckling och hur de hanterar sina relationer.