Lektionsplanering
Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Identitet och språk
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att samtala om och diskutera texter och berättande. | Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. |
Eleverna ska läsa och skriva olika typer av texter och reflektera över sitt eget skrivande. | Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. |
Eleverna ska få förståelse för språkets betydelse för identitet och kultur. | Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. |
Eleverna ska träna på att lyssna och återberätta utifrån egna erfarenheter och texter. | Eleven söker information ur någon anvisad källa och återger grundläggande delar av informationen i enkla faktatexter. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till berättelsen (10 min)
- Presentera boken "Jag heter Beata" och dess huvudkaraktär.
- Diskutera vad identitet betyder och varför det är viktigt.
- Fråga eleverna om de har besökt släktingar och hur de kommunicerade.
- Berätta kort om Meänkieli och dess koppling till identitet.
2. Läsning av kapitel (15 min)
- Läs ett kort kapitel ur "Jag heter Beata" högt för klassen.
- Stanna upp och ställ frågor under läsningen för att kontrollera förståelsen.
- Be eleverna att reagera på vad de hör och dela sina tankar.
- Diskutera hur Beatas liv och språk påverkar hennes identitet.
3. Reflektion och diskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper för att diskutera sina egna identiteter och språk.
- Låt varje grupp dela med sig av en sak de kommit fram till.
- Ställ öppna frågor som uppmuntrar till djupare reflektion.
- Sammanfatta diskussionerna i helklass.
4. Skrivövning (10 min)
- Ge eleverna i uppdrag att skriva en kort text om sin egen identitet, exempelvis vilka språk de talar och vad som är viktigt för dem.
- Påminn dem om att använda stor bokstav och punkt.
- Låt några elever läsa sina texter högt.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Språkets betydelse: Hur språk formar vår identitet och hur vi kommunicerar med varandra. Många barn växer upp med flera språk och att förstå detta kan hjälpa dem att se värdet i sina språkkunskaper.
- Olika kulturer: Att respektera och förstå olika kulturer och språkliga bakgrunder. Detta kan leda till en mer inkluderande klassrumsmiljö.
- Berättande: Att dela sina egna berättelser och erfarenheter. Det är viktigt för utvecklingen av språket och för att skapa gemenskap.
- Läsa och återberätta: Att öva på att läsa texter och återberätta dem hjälper till att stärka läsförståelsen och språkkunskapen.
- Kreativt skrivande: Att uppmuntra eleverna att skriva ned sina tankar och känslor på papper. Det kan stärka deras självförtroende i att uttrycka sig.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Identitet | Det som gör en person unik, inklusive erfarenheter, språk och kultur. | Från latin "identitas", som betyder "det samma". |
Språk | System av ljud och tecken som används för kommunikation. | Från latin "lingua", vilket betyder "tunga" eller "språk". |
Mormor | Moderns mamma, en viktig person i många familjer. | Från gammelsvenska "mor" + "mor". |
Meänkieli | Ett språk som talas i Tornedalen, en blandning av finska och svenska. | Från finska "meidän kieli", vilket betyder "vårt språk". |
Kultur | De vanor, traditioner och konstformer som finns i en viss grupp människor. | Från latin "cultura", vilket betyder "odling" eller "vård". |
Diskussionsfrågor
A. Hur skulle du känna om du inte kunde kommunicera med en nära familjemedlem? Vad skulle du göra för att försöka förstå varandra?
B. Vilka språk talar du, och hur påverkar det din identitet? Har du några intressanta upplevelser kopplade till språk?
C. Tänk på en gång när du kände dig annorlunda eller utanför. Hur hanterade du situationen, och vad lärde du dig av den?
Aktivitet
Eleverna delas in i par och får i uppdrag att skapa en "Identitetsbok". Varje par ska rita och skriva om sina familjer, språk de talar, intressen och vad som gör dem unika. De kan använda olika färger och material för att uttrycka sig kreativt. När böckerna är klara, får de presentera sina böcker för klassen. Denna aktivitet uppmuntrar både kreativt uttryck och reflektion över identitet.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad betyder identitet för dig? | [Elekterat svar] |
Vilka språk talar du hemma? | [Elekterat svar] |
Hur känner du dig när du pratar med din mormor? | [Elekterat svar] |
Vad tycker du är viktigt i din kultur? | [Elekterat svar] |
Vilken är din favoritbok och varför? | [Elekterat svar] |
Hur kommunicerar du med vänner som talar andra språk? | [Elekterat svar] |
Vad gör du för att känna dig hemma i skolan? | [Elekterat svar] |
Beskriv en rolig upplevelse med språk. | [Elekterat svar] |
Hemuppgift
Skriv en kort berättelse om ett minne där språk eller kommunikation var viktigt. Det kan vara något du har upplevt med en släkting, en vän eller en händelse i skolan. Tänk på att beskriva känslor och hur språket spelade en roll i situationen. Berättelsen ska vara minst en sida lång och lämnas in vid nästa lektion.
Citat
”Språk är den största gåvan som människan har.” – Nelson Mandela (1994). Detta citat betonar språkets betydelse i att forma identitet och skapa relationer, vilket är centralt i lektionen om Beata och hennes upplevelser.