En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. ”Jag tror” (1941) av Gunnar Ekelöf. Tro och existens. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Svenska 1
Tema: Tro och existens i "Jag tror" av Gunnar Ekelöf

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
"Litteraturens centrala teman och uttryck samt makt och identitet i litteratur och samhälle." "Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande."
"Analys och tolkning av skönlitteratur och dess funktioner." "Eleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa."
"Språklig variation och hur språket formar identitet och makt." "Eleven kan göra enkla reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation."

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till Ekelöf och hans verk (10 min)

  • Presentera Gunnar Ekelöf och hans betydelse i svensk litteratur.
  • Berätta om verket "Jag tror" och dess centrala teman som tro och existens.
  • Diskutera kort varför Ekelöfs stil och språk är unika.
  • Ställ frågor som väcker intresse, t.ex. "Vad betyder tro för er?"

2. Textanalys av "Jag tror" (15 min)

  • Läs ett urval av dikten tillsammans med klassen.
  • Identifiera och diskutera centrala teman och känslor i texten.
  • Analysera språkval och stilistiska grepp i verket.
  • Diskutera hur textens struktur bidrar till dess budskap.

3. Gruppdiskussioner (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem specifika frågor att diskutera.
  • Uppmana grupperna att reflektera över sina egna uppfattningar om tro och existens.
  • Låt varje grupp dela sina tankar med klassen i en kort sammanfattning.

4. Avslutande reflektioner (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och knyt an till hur Ekelöf berör frågor som är aktuella idag.
  • Diskutera hur litteratur kan hjälpa oss att förstå och reflektera över våra egna liv.
  • Be eleverna att fundera på hur de kan använda litteratur i sina egna liv.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Gunnar Ekelöf. Ekelöf är en av Sveriges mest kända poeter från 1900-talet. Hans verk präglas av filosofiska frågor om existens och tro, vilket gör dem relevanta för en djupare förståelse av mänskliga villkor.

  • Tro och existens. Temat tro och existens är centralt i många litterära verk. Det handlar om frågor kring livets mening, vår plats i världen, och hur våra övertygelser formar våra handlingar.

  • Språkliga stilgrepp. Ekelöf använder sig av symbolik och metaforer vilket förstärker intrycket av känslor och tankar i hans texter. Att förstå dessa grepp kan hjälpa till att fördjupa analysen av litteratur.

  • Litteraturens funktion. Litteratur kan fungera som en spegel av samhället och våra egna liv. Genom att läsa och analysera poesi kan vi få insikter om våra egna tankar och känslor.

  • Identitet och makt. Ekelöfs verk berör hur identitet formas och hur maktstrukturer påverkar oss. Detta kan leda till reflektioner om hur vi skapar våra egna identiteter i dagens samhälle.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Existens Befintlighet, tillståndet av att finnas eller leva. Från latin "existere" som betyder "att framträda"
Tro En övertygelse om något som inte kan bevisas, ofta kopplat till religiösa eller filosofiska frågor. Från fornnordiska "trú" som betyder "att tro"
Symbolik Användning av symboler för att representera idéer eller kvaliteter. Från grekiska "symbolon" som betyder "tecken"
Reflektion Att tänka efter, ofta kopplat till att analysera egna känslor eller tankar. Från latin "reflectere" som betyder "att böja tillbaka"
Metafor En språklig figur där ett ord eller uttryck ersätter ett annat för att skapa en liknelse mellan två olika saker. Från grekiska "metaphora" som betyder "överföring"

Diskussionsfrågor

A. I vilken utsträckning påverkar våra personliga trosuppfattningar våra livsval, och hur kan litteratur hjälpa oss att förstå dessa val?

B. Kan tro och vetenskap samexistera? Hur framställs dessa teman i Ekelöfs verk och i vår egen vardag?

C. Hur skapar litteratur gemenskap och identitet, och på vilket sätt kan Ekelöfs texter fungera som en plattform för diskussion om dessa ämnen?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en visuell representation av de teman de har diskuterat i lektionen. Denna aktivitet kan inkludera att göra affischer, digitala presentationer eller mind maps som knyter samman Ekelöfs teman med deras egna livserfarenheter. Eleverna får använda citat från "Jag tror" för att underbygga sina visuella verk, och de ska presentera sina skapelser för klassen. Detta ger dem möjlighet att aktivt bearbeta materialet och uttrycka sina tankar kreativt.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad handlar "Jag tror" om? Tro, existens, och mänsklighet.
2. Vilka stilgrepp använder Ekelöf? Metaforer, symbolik, och upprepning.
3. Hur relaterar texten till dagens samhälle? Den tar upp frågor om identitet och tro som är aktuella idag.
4. Vad gör Ekelöf unik som författare? Hans djupa filosofiska insikter och språk.
5. Hur kan vi se kopplingar mellan tro och litteratur? Litteratur kan spegla och ifrågasätta våra trosuppfattningar.
6. Vilken känsla förmedlar dikten? Melankoli, eftertänksamhet.
7. Hur kan vi tolka Ekelöfs budskap om existens? Genom att reflektera över våra egna liv och val.
8. Vad lär vi oss av att läsa Ekelöf? Vikten av att ifrågasätta och reflektera över livets stora frågor.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats där de reflekterar över sin egen tro eller livsåskådning och hur denna har formats av deras livserfarenheter. De ska koppla sina tankar till teman som presenteras i Ekelöfs "Jag tror". Uppsatsen ska vara mellan 500-800 ord och ska inkludera minst två citat från dikten för att stärka deras argument. Detta arbete ger eleverna möjlighet att djupdyka i sina egna känslor och tankar, samt att koppla dessa till litteraturens teman.

Citat

”Tro är att våga se det osynliga.” – Gunnar Ekelöf, 1941.
Detta citat sammanfattar Ekelöfs centrala tema om tro och existens. Det uppmanar oss att tänka på hur vår tro påverkar vår verklighet och hur vi relaterar till världen omkring oss. Genom att diskutera detta citat kan vi utforska våra egna uppfattningar om tro och dess betydelse i våra liv.