En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. ”Kejsarn av Portugallien” (1914) av S. Lagerlöf. Försoning och galenskap. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Kurs: Svenska 1

Tema: Kejsarn av Portugallien – Försoning och galenskap

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Läsa och analysera skönlitteratur och andra typer av texter, både inom och utom klassrummet, för att tillägna sig ett brett textförråd och utveckla sin litterära förståelse. Eleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa.
Analysera och reflektera över innehåll, form och funktion i olika litterära verk, både på individ- och samhällsnivå. Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande.
Skriva argumenterande och reflekterande texter samt utveckla sin förmåga att anpassa texten efter syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation.

[Gy11, Svenska 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till boken (10 min)

  • Presentera bokens huvudteman: galenskap, försoning och förlust.
  • Diskutera huvudkaraktären Jan och hans förvandling till Kejsare av Portugallien.
  • Förklara bokens historiska och kulturella kontext.
  • Ställ frågor för att väcka intresse: Hur definieras galenskap? Vad innebär försoning mellan generationer?

2. Genomgång av bokens handling (10 min)

  • Ge en kort sammanfattning av bokens centrala händelser.
  • Fokusera på relationen mellan Jan och Klara Gulla.
  • Beskriv de viktigaste vändpunkterna i handlingen.
  • Diskutera hur Jan förlorar sin verklighetsuppfattning.

3. Diskussion om galenskap och försoning (15 min)

  • Diskutera begreppet galenskap ur både ett psykiskt och socialt perspektiv.
  • Reflektera över hur försoning framställs i boken.
  • Låt eleverna dela egna tankar om bokens relevans idag.
  • Jämför bokens tematik med andra verk om försoning och galenskap.

4. Författarens stil och symbolik (15 min)

  • Analysera Selma Lagerlöfs språk och stil i boken.
  • Identifiera och diskutera symboler som förekommer, exempelvis “Kejsaren av Portugallien”.
  • Beskriv Lagerlöfs användning av natur och miljö som symbolik.
  • Diskutera hur stilen förstärker bokens centrala tema.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Galenskapens uttryck i litteraturen: Galenskap har ofta kopplats till förlust av kontroll och verklighetsuppfattning. I “Kejsarn av Portugallien” kan galenskap ses som ett resultat av en omvälvande emotionell förlust och en behov av att fly verkligheten.

  • Försoning mellan generationer: I boken handlar mycket om att återförenas och förstå varandras smärtor och beslut. Försoning är inte bara mellan Jan och Klara Gulla, utan även mellan Jan och sig själv, som han förlorar greppet om.

  • Selma Lagerlöfs berättarstil: Lagerlöf använder en detaljerad och symbolisk stil som speglar huvudkaraktärernas inre värld. Hennes förmåga att skapa en djup känslomässig koppling till läsaren genom naturbeskrivningar och psykologiska porträtt är central.

  • Litteraturens psykologiska dimension: Huvudkaraktärens galenskap belyser litteraturens förmåga att uttrycka inre konflikter och psykiska tillstånd. Jan förlorar sin identitet genom sin ovillkorliga kärlek till dottern.

  • Temat för förlust och uppoffring: Jan gör enorma uppoffringar för att försöka skapa en bättre värld för Klara Gulla, men han förlorar sin verklighetsuppfattning i processen. Denna förlust är central för bokens utveckling.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Galenskap Ett tillstånd där en individ förlorar kontakten med verkligheten. Från gammalsvenska “galen” (oförnuftig)
Försoning Att återupprätta relationer eller förståelse efter konflikt. Från latin “reconciliatio” (att försona)
Symbolism Användning av symboler för att uttrycka idéer eller känslor. Från grekiska “symbolon” (tecken, kännetecken)
Förlust Att tappa något av värde, fysiskt eller emotionellt. Från fornsvenska “förlusta” (att förlora)
Uppoffring Handling där en individ ger upp något av värde för ett högre syfte. Från latin “sacrificium” (att offra)

Diskussionsfrågor

A. Hur påverkar Jan sin familj genom sin galenskap? Finns det situationer där hans handlingar kan förstås?

B. På vilket sätt är Jan och Klaras relation ett exempel på försoning, och hur kan vi applicera det på våra egna liv?

C. Vad säger boken om samhällets syn på psykisk sjukdom och människor som avviker från normen?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper där de får arbeta med att skapa en dramatisk skildring av en scen från boken som berör Jan och Klaras relation. De ska använda sig av olika presentationstekniker, till exempel att spela upp scenen eller skapa en storyboard. Aktiviteten ska hjälpa eleverna att reflektera över hur relationer och känslor uttrycks genom olika medium.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad innebär galenskap i boken? Galenskap handlar om Jan som förlorar sin verklighetsuppfattning.
Hur utvecklas relationen mellan Jan och Klara? Den går från en stark fader-dotterrelation till en mer komplicerad och förlorad relation på grund av Jans psykiska tillstånd.
Vad är symboliken i Jan som Kejsare av Portugallien? Symboliserar hans förlorade kontakt med verkligheten och hans behov av att skapa en ny identitet.
Hur används naturen i boken för att spegla karaktärernas känslor? Lagerlöf använder naturen för att förstärka de emotionella tillstånden hos karaktärerna.
Vad är betydelsen av försoning i boken? Försoning handlar om att förstå och förlåta varandra, vilket är centralt för bokens tema.
Vad innebär bokens slut för Jan och Klara? Det handlar om en återförening men också om att leva med de konsekvenser som galenskapen medför.
Hur påverkar bokens miljö karaktärerna? Miljön förstärker känslorna av isolering och förlorad kontroll, särskilt för Jan.
Vad säger boken om att förlora sig själv för någon annan? Jan förlorar sin verklighetsuppfattning i sin kärlek till Klara, vilket leder till förlust och tragedi.

Hemuppgift

Läs ett kapitel från Kejsarn av Portugallien och skriv en reflekterande text om hur Jan förändras i boken. Hur påverkar hans handlingar hans omgivning? Reflektera också över om du tycker att Jan är en sympatisk eller osympatisk karaktär och varför. Ge exempel från texten som stöder din åsikt.

Citat

”Det största av alla misstag är att inte lära sig av sina egna.”

– Selma Lagerlöf, 1914

Detta citat kan kopplas till Jan i Kejsarn av Portugallien som, trots sina misstag och förlorade förmåga att förstå sitt tillstånd, inte lär sig att hantera sin galenskap på ett sätt som skulle kunna rädda hans relationer. Citatet handlar om vikten av att kunna reflektera över sina handlingar och utvecklas genom dem.