Lektionsplanering
Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Mitt bottenliv av Linda Bondestam
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften. | Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. |
Eleverna ska skriva texter med varierande innehåll och i olika genrer. | Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. |
Eleverna ska använda lässtrategier för att förstå och tolka texter. | Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. |
Eleverna ska skapa och gestalta berättelser och andra texter. | Eleven söker information ur någon anvisad källa och återger grundläggande delar av informationen i enkla faktatexter. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
-
Introduktion till boken och dess tema (10 min)
- Presentera boken "Mitt bottenliv" och dess författare.
- Förklara vad en axolotl är och dess livsmiljö.
- Diskutera bokens huvudtema, utrotning och miljöpåverkan.
- Ställ frågor för att väcka elevers nyfikenhet.
-
Läsning av texten (15 min)
- Läs utvalda delar av boken högt för klassen.
- Be eleverna att lyssna noga och tänka på hur axolotlen känner sig.
- Diskutera bokens bilder och hur de kompletterar texten.
- Ställ frågor under läsningen för att främja förståelse.
-
Diskussion och reflektion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper för att diskutera axolotlens liv och människors påverkan.
- Låt eleverna dela sina tankar om hur de kan hjälpa till att skydda miljön.
- Samla resultaten av diskussionerna och sammanfatta i helklass.
- Ställ öppna frågor för att uppmuntra till djupare reflektion.
-
Kreativ skrivning (10 min)
- Be eleverna att skriva en kort berättelse om en axolotl och dess drömmar.
- Ge exempel på hur de kan använda känslor och visuell beskrivning.
- Låt eleverna dela sina berättelser med varandra i par.
- Samla berättelserna och diskutera olika perspektiv på axolotlens liv.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
-
Axolotlens livsmiljö. Axolotlar lever i sötvatten, framför allt i Mexiko. De är kända för sina unika egenskaper som att kunna regenerera sina lemmar. Tyvärr är axolotlar idag hotade på grund av föroreningar och habitatförlust.
-
Utrotning och bevarande. Många djurarter hotas av utrotning på grund av människans aktiviteter, som avskogning och föroreningar. Det är viktigt att förstå vad utrotning innebär och hur vi kan arbeta för att bevara djurarter.
-
Människors påverkan på miljön. Diskutera hur olika aktiviteter, som nedskräpning och överfiske, påverkar djurens livsmiljöer. Det är viktigt att eleverna förstår sin roll i att skydda miljön.
-
Berättande. Att skriva om djur och deras liv kan hjälpa oss att förstå och känna empati för andra levande varelser. Eleverna får öva på att skapa berättelser med känslomässiga inslag.
-
Illustrationens betydelse. Bilder i böcker bidrar till att förstärka berättelsen och kan påverka vår förståelse av texten. Låt eleverna fundera över hur bilderna i "Mitt bottenliv" berättar sin egen historia.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Axolotl | En typ av salamander som är känd för sin förmåga att regenerera sina organ och extremiteter. Axolotlar är både sällsynta och utrotningshotade. | Från aztekiska "āxōlōtl", som betyder "vattenmonster". |
Utrotning | En process där en art helt försvinner från jorden, ofta på grund av mänskliga aktiviteter eller förändringar i miljön. | Från latin "exterminare", vilket betyder "att fördriva". |
Livsmiljö | Det naturliga habitat där en art lever och överlever. Livsmiljöer är avgörande för arters överlevnad och hälsa. | Från svenska "liv" och "miljö", vilket refererar till omgivningen där liv existerar. |
Förorening | När något oönskat eller skadligt sprids i miljön, vilket kan påverka djur och växters livsvillkor negativt. | Från latin "polluere", som betyder "att smutsa ner". |
Bevarande | Åtgärder och strategier för att skydda och bevara djur, växter och deras livsmiljöer. | Från latin "conservare", vilket betyder "att bevara". |
Diskussionsfrågor
A. Om du var axolotlen, hur skulle du beskriva dina känslor om att leva i en förorenad miljö? Vad skulle du vilja säga till människorna som orsakar skador?
B. Tänk dig att du kan göra en förändring för att rädda axolotlarna. Vilken förändring skulle du vilja se och hur skulle du genomföra den?
C. Diskutera hur du och dina klasskamrater kan bidra till att skydda miljön. Vilka konkreta handlingar kan ni göra i er vardag för att hjälpa axolotlar och andra djur?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en affisch som handlar om axolotlar och deras livsmiljö. Affischen ska innehålla information om vad axolotlar är, deras hotade status och vad vi kan göra för att skydda dem. Eleverna ska använda olika material som färg, klistermärken och tidningsurklipp för att göra affischen så informativ och kreativ som möjligt. När affischerna är klara kommer vi att ha en utställning där varje elev presenterar sin affisch för klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är en axolotl? | En typ av salamander som kan regenerera sina lemmar och är utrotningshotad. |
2. Var finns axolotlar naturligt? | De finns främst i sötvattensjöar i Mexiko. |
3. Vad betyder utrotning? | Utrotning innebär att en art helt försvinner från jorden. |
4. Hur påverkar människor axolotlar? | Genom föroreningar och förlust av livsmiljöer. |
5. Ge ett exempel på hur vi kan hjälpa axolotlar. | Vi kan minska föroreningar, bevara deras livsmiljöer och sprida medvetenhet. |
6. Vad är livsmiljö? | Det naturliga habitat där en art lever och överlever. |
7. Vilken roll har bilder i en bok? | Bilder förstärker berättelsen och kan påverka hur vi tolkar texten. |
8. Vad innebär bevarande? | Att skydda och bevara djur, växter och deras livsmiljöer. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort berättelse om en axolotl som drömmer om att rädda sin livsmiljö. Berättelsen ska innehålla en början, en handling och ett avslut. De kan illustrera berättelsen med egna bilder. Hemuppgiften kan fungera både som en läxa och som en kompletteringsuppgift för elever som har varit frånvarande.
Citat
”Vi är inte ärvda jorden från våra förfäder, vi lånar den av våra barn.” – David Brower (1912-2000)
Detta citat handlar om ansvar och medvetenhet i vår relation till miljön. Det knyter an till lektionen genom att uppmana eleverna att tänka på hur deras handlingar påverkar kommande generationer och den värld de lever i.