LEKTIONSPLANERING
Årskurs: 7-9
Ämne: Svenska
Tema: Identitet, kultur och tradition i litteraturen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Berättande texter och romanens uppbyggnad, inklusive teman som identitet, kultur, och familjens roll i individens liv. | Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation, i huvudsak fungerande struktur och innehåll samt viss anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. |
Litterära analyser av karaktärer, miljöer och händelseförlopp. | Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna. |
Reflektion kring hur individen formas av traditioner och sociala förväntningar. | Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter. |
Att diskutera etiska dilemman och moraliska val, som i relation till boken “Stjärnlösa nätter”. | Eleven framför åsikter med till viss del underbyggda argument. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till boken “Stjärnlösa nätter” (10 min)
- Förklara kortfattat bokens handling och dess centrala tema.
- Diskutera huvudkaraktären Amàr och hans dilemma.
- Presentera författaren Arkan Asaad och hans bakgrund.
- Introducera bokens kontext och hur den relaterar till författarens egna upplevelser.
2. Diskussionsövning om identitet och kultur (10 min)
- Ställ frågor om hur Amàr kämpar mellan sina egna önskningar och familjens traditioner.
- Diskutera skillnader mellan kulturer och deras syn på äktenskap och familj.
- Reflektera kring begreppet “kulturell identitet”.
- Låt eleverna dela med sig av egna tankar kring hur traditioner påverkar individens livsval.
3. Karaktärsanalys – Amàr och hans familj (15 min)
- Dela ut några stycken från boken och låt eleverna analysera Amàrs relation till sin familj.
- Diskutera familjens förväntningar och deras inverkan på Amàrs beslut.
- Jämför Amàr med andra litterära karaktärer som står inför liknande dilemman.
- Låt eleverna skriva ned sina reflektioner om Amàr som karaktär.
4. Skriva reflektioner om traditioner och fri vilja (15 min)
- Ge eleverna en uppgift att skriva en kort reflektion kring hur traditioner kan påverka en individs livsval.
- Låt dem använda boken som utgångspunkt för att reflektera över egna erfarenheter eller åsikter.
- Betona vikten av att uttrycka sina tankar klart och tydligt.
- Avsluta med en gemensam genomgång där eleverna får dela sina tankar.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.
-
Identitet och kultur:
Amàr kämpar med att definiera sin egen identitet när han konfronteras med sin familjs traditioner. Diskussionen kan handla om hur olika kulturer ser på individens frihet att välja, och om identitet är något man väljer själv eller något som definieras av omvärlden.
-
Traditionens betydelse:
I boken står Amàr inför ett tvång att gifta sig enligt familjens önskningar. Detta väcker frågor om hur traditioner påverkar våra livsval och om vi kan bryta oss loss från dem.
-
Förhållandet mellan ungdom och föräldrar:
Relationerna mellan Amàr och hans föräldrar speglar den spänning som ofta finns mellan unga och äldre generationer när det gäller värderingar och förväntningar.
-
Fri vilja och moral:
Amàrs beslut att kämpa för sin egen lycka, trots familjens önskningar, belyser viktiga etiska frågor om moral, ansvar och självbestämmande.
-
Könsroller:
Diskutera hur boken skildrar könsroller och förväntningar på både män och kvinnor, och hur dessa kan begränsa individens frihet.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Tradition | De värderingar och sedvänjor som går i arv från generation till generation. | Från latin “traditio”, som betyder överlämnande. |
Identitet | En individs uppfattning om sig själv och sina egenskaper. | Från latin “identitas”, som betyder likhet eller enhet. |
Dilemma | En svår situation där man tvingas välja mellan två eller flera alternativ. | Från grekiska “dilemma”, där “di-” betyder två och “lemma” betyder alternativ. |
Äktenskap | Ett juridiskt och socialt erkännande av en relation mellan två personer. | Från latin “matrimonium”, som betyder äktenskap. |
Diskussionsfrågor
A. Är det rätt att en person tvingas följa traditioner om det innebär att göra något man inte vill?
B. Hur påverkar könsroller individer i deras val av livspartner?
C. Om du var Amàr, vad skulle du ha gjort? Hade du kämpat emot din familj eller accepterat deras beslut?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper där de ska skapa en “dialog” mellan Amàr och hans familj. I dialogen ska de skildra ett möjligt samtal där Amàr konfronterar sin familj med sina egna önskningar. Efter att grupperna har förberett sina dialoger, framför de dem inför klassen. Detta hjälper eleverna att förstå de inre och yttre konflikter som Amàr står inför, samt att utveckla sina muntliga framställningar.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är huvudtemat i boken “Stjärnlösa nätter”? | Identitet och tradition. |
2. Vad innebär det för Amàr att bli tvingad att gifta sig? | Han måste välja mellan sin familjs förväntningar och sina egna känslor. |
3. Vilken roll spelar familjens förväntningar i berättelsen? | Familjen representerar traditionerna som Amàr kämpar emot. |
4. Vad är ett dilemma? | En svår situation där man måste välja mellan olika alternativ. |
5. Hur påverkar bokens miljö karaktärerna? | Den påverkar Amàrs beslut genom de kulturella och familjära förväntningarna. |
6. Vad skulle du göra om du var i Amàrs situation? | Svara fritt om hur man skulle reagera på ett liknande dilemma. |
7. Vad betyder “tradition” för dig? | En värdering som går i arv från generation till generation. |
8. Vad lär vi oss om förhållandet mellan ungdom och föräldrar i boken? | Det kan finnas stora skillnader i värderingar mellan ungdom och föräldrar. |
Hemuppgift
Låt eleverna skriva en uppsats om hur traditioner påverkar våra val, med fokus på ett dilemma som de själva kan relatera till. Uppgiften ska innehålla en analys av hur traditionen påverkar individen i boken “Stjärnlösa nätter”, samt en reflektion kring om traditioner alltid är bra eller om de kan vara hämmande för personlig frihet.
Citat
“Jag är inte min familj, och jag är inte min historia.” – Arkan Asaad, 2011.
Detta citat från boken belyser Amàrs kamp att definiera sin egen identitet, bortom de förväntningar och traditioner som hans familj försöker pålägga honom. Citatet relaterar direkt till lektionens tema om individens frihet och de kulturella konflikter som uppstår när traditioner kolliderar med personliga val.