En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. ”Stöld” (2021) av Ann-Helén Laestadius. Identitet och tillhörighet. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Svenska 1
Tema: Identitet och tillhörighet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska läsa och analysera skönlitteratur och andra typer av texter. Eleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa.
Teman som identitet och tillhörighet ska behandlas i texter. Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande.

[Lgr22, Svenska, Gymnasiet]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till "Stöld" (10 min)

    • Berätta om Ann-Helén Laestadius och hennes författarskap.
    • Ge en översikt av bokens handling och huvudkaraktärer.
    • Diskutera boktiteln och dess betydelse i relation till temat.
    • Presentera teman kring identitet och tillhörighet.
    • Ställ frågor för att väcka intresse: Vad innebär det att vara same i dagens samhälle?
  2. Textanalys (15 min)

    • Analysera specifika avsnitt från boken som berör samernas identitet.
    • Diskutera textens språk och stil, samt hur detta påverkar läsarens uppfattning.
    • Arbeta med begrepp som "utsatthet" och "motstånd".
    • Dela in eleverna i mindre grupper för djupare analys av valda avsnitt.
    • Samla gruppens insikter och tankar i helklass.
  3. Gruppdiskussioner (15 min)

    • Diskutera hur identitet formas av både inre och yttre faktorer.
    • Ställ frågor som: Hur påverkar samhället vår identitet? Vad innebär tillhörighet?
    • Reflektera över hur Elsa, huvudkaraktären, utvecklas genom berättelsen.
    • Låt grupperna dela med sig av sina tankar till klassen.
    • Sammanfatta diskussionerna och lyft fram gemensamma perspektiv.
  4. Avslutning och reflektion (10 min)

    • Sammanfatta lektionen och diskutera huvudteman.
    • Låt eleverna skriva ner sina egna reflektioner kring hur boken kan spegla deras liv.
    • Fråga om det finns några frågor eller tankar som kvarstår.
    • Ge en förhandsvisning av nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Identitet och tillhörighet: Förståelse för hur identitet kan påverkas av etnicitet och kultur. Diskutera hur dessa teman framträder i "Stöld".
  • Språk och stil: Analysera språket i boken och hur det bidrar till berättelsens budskap och teman.
  • Samisk kultur: Lär dig om samisk kultur och traditioner, och hur dessa skildras i litteraturen.
  • Kritisk läsning: Utveckla förmågan att kritiskt läsa och analysera litterära verk.
  • Gruppdiskussion: Förbättra färdigheter i att delta i diskussioner och framföra åsikter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Stöld Att olovligt ta något som tillhör någon annan. Svenska, från fornnordiska "stela", att stjäla.
Identitet Den uppfattning en person har om sig själv och sin plats i världen. Latin "identitas", som betyder "det som är detsamma".
Tillhörighet Känsla av att höra hemma i en grupp eller gemenskap. Svenska, från tillhöra (att höra till).
Utsatthet Att vara i en sårbar eller riskfylld situation. Svenska, från utsätta, vilket innebär att sätta sig i risk.
Kultur De gemensamma värden, normer och traditioner som karakteriserar en grupp. Latin "cultura", som betyder "odling".

Diskussionsfrågor

A. Hur kan samhällets syn på samer påverka deras identitet och självbild? Diskutera olika perspektiv och ge exempel från texten och aktuella händelser.

B. Vilka konsekvenser kan det få för en ung same att känna sig delad mellan två kulturer? Kan det leda till konflikt eller berikande erfarenheter?

C. Hur kan litteratur, såsom "Stöld", hjälpa oss att förstå och ifrågasätta våra egna fördomar och uppfattningar? Diskutera med exempel.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om fyra där de får skapa en visuell presentation om en karaktär från "Stöld". Varje grupp ska fokusera på karaktärens identitet och tillhörighet, samt hur dessa aspekter skildras i boken. Presentationen ska innehålla både text och bildmaterial och ska delas med klassen. Detta ger eleverna en möjlighet att fördjupa sig i karaktärernas utveckling och relationer, samtidigt som de övar på sina presentationsförmågor.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad handlar "Stöld" om? En ung sames kamp med identitet och tillhörighet.
2. Vilka teman behandlas i boken? Identitet, utsatthet, tillhörighet, kultur.
3. Hur påverkar samhället samernas liv, enligt boken? Genom fördomar och diskriminering.
4. Vem är huvudkaraktären? Elsa.
5. Hur beskriver boken samisk kultur? Genom traditioner, värderingar och erfarenheter.
6. Vilken känsla förmedlar boken om att vara same? Stolthet och rädsla.
7. Vad innebär det att vara renägande same i dagens samhälle? En blandning av stolthet och påfrestningar.
8. Hur kan vi relatera till Elsas upplevelser? Genom att reflektera över vår egen identitet och tillhörighet.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en personlig uppsats där de reflekterar över deras egen identitet och tillhörighet. Eleverna ska ge exempel på hur deras kultur, familj och samhälle har påverkat deras identitetsutveckling. Uppsatsen ska vara mellan 800-1000 ord och ska inkludera citat från "Stöld" som relaterar till deras egna upplevelser.

Citat

“Man kan inte välja sin familj, men man kan välja sin väg.” – Okänd.
Detta citat knyter an till lektionens tema genom att visa på konflikten mellan identitet och tillhörighet. Precis som Elsa i "Stöld" måste vi alla navigera mellan våra rötter och våra val, vilket skapar en komplex bild av vem vi är.