Lektionsplanering: Informationshantering och kritiskt tänkande
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Information och kommunikation 2
Tema: Informationshantering och kritiskt tänkande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge en förståelse för hur man hanterar och granskar information kritiskt och hur detta är avgörande i vår digitala tidsålder. Eleverna ska lära sig att använda verktyg och metoder för att bedöma informationens trovärdighet och relevans.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på olika metoder för informationshantering. Eleven kan reflektera över hur kritiskt tänkande påverkar beslut och attityder i informationssamhället.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till informationshantering (10 min)
- Definiera vad informationshantering innebär och varför det är viktigt i ett informationsrikt samhälle.
- Diskutera olika typer av information, inklusive fakta, åsikter och propaganda.
- Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av att hantera information.
Kritiskt tänkande (15 min)
- Presentera vad kritiskt tänkande är och hur det kan tillämpas för att analysera information.
- Diskutera tekniker för kritisk utvärdering, inklusive källkritik och analys av argument.
- Låt eleverna reflektera över situationer där de har behövt tillämpa kritiskt tänkande.
Källkritik och informationsbedömning (15 min)
- Gå igenom stegen för att bedöma källors trovärdighet (exempelvis auktoritet, syfte, stödbevis).
- Diskutera skillnaden mellan primära och sekundära källor och när det är lämpligt att använda dem.
- Låt eleverna diskutera och ge exempel på källor som de anser vara trovärdiga och varför.
Praktisk övning: Källgranskning (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem olika källor att granska (exempelvis nyhetsartiklar, blogginlägg, forskning).
- Grupperna ska analysera källorna utifrån de kriterier som diskuterats och presentera sina analyser för klassen.
- Diskutera gemensamma insikter och vilken typ av information som kan vara problematisk att använda.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en rapport där de utvärderar en aktuell nyhetsartikel eller en social media-post. De ska analysera dess trovärdighet, källor och påståenden, samt reflektera över hur informationen påverkar allmänna attityder.
Exit-ticket
- Vilken aspekt av informationshantering tyckte du var mest användbar och varför?
- Nämn en insikt du fick om vikten av källkritik under dagens lektion.
- Hur kan kritiskt tänkande påverka våra beslut i vardagen?
- Vad har du lärt dig idag som kan hjälpa dig att navigera informationssamhället bättre?
- Vilken insikt tar du med dig om informationshantering och dess betydelse?