En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Information och kommunikation 2 – Muntlig kommunikation

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering för muntlig kommunikation

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Information och kommunikation 2
Tema: Presentationsfärdigheter och muntlig kommunikation

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på muntlig kommunikation och presentationsteknik. Eleverna ska lära sig strategier för att förbereda och genomföra effektiva presentationer inför en publik, inklusive hur man strukturerar sitt innehåll och använder visuella hjälpmedel.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på olika tekniker för muntlig kommunikation. Eleven kan också reflektera över sina egna presentationsförmågor och hur dessa kan förbättras.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till muntlig kommunikation (10 min)

  • Definiera muntlig kommunikation och diskutera dess betydelse inom olika sammanhang (skola, arbetsliv, offentliga tal).
  • Presentera olika former av muntlig kommunikation: formella och informella presentationer.
  • Fråga eleverna om deras erfarenheter av att hålla presentationer.

Strukturera en presentation (15 min)

  • Gå igenom hur man strukturerar en presentation: inledning, huvudpunkter och avslutning.
  • Diskutera vikten av att ha en tydlig röd tråd och att anpassa innehållet efter publiken.
  • Låt eleverna reflektera över hur de kan använda denna struktur i sina egna presentationer.

Använda visuella hjälpmedel (15 min)

  • Diskutera olika typer av visuella hjälpmedel (PowerPoint, affischer, handouts) och deras syfte.
  • Ge exempel på hur visuell information kan förstärka muntligt budskap.
  • Låt eleverna diskutera vilken typ av visuella hjälpmedel de tycker är mest effektiva och varför.

Praktisk övning: Presentationsförberedelse (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem ett ämne att förbereda en kort presentation om.
  • Ge dem tid att diskutera och planera sin presentation, inklusive vilken struktur och visuella hjälpmedel de ska använda.
  • Be några grupper presentera för klassen och ge feedback på deras struktur, innehåll och användning av hjälpmedel.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en reflektionsuppsats efter att ha hållit en presentation. De ska diskutera vad som gick bra, vad som kan förbättras samt vilka känslor och tankar som uppstod under presentationen. De ska också överväga hur de kan använda feedback för sin fortsatta utveckling inom muntlig kommunikation.

Exit-ticket

  • Vilken insikt fick du om effektiv muntlig kommunikation idag?
  • Nämn en teknik för att förbättra presentationsförmåga som du tycker är viktig.
  • Hur kan visuella hjälpmedel förbättra din presentation?
  • Vad har du lärt dig idag som kan hjälpa dig i framtida presentationer?
  • Vilken del av lektionen tyckte du var mest intressant och varför?