En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Rättspsykiatri – Samverkan

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Rättspsykiatri

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Rättspsykiatri
Tema: Samverkan inom rättspsykiatri och andra aktörer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge kunskap om hur olika aktörer inom rättspsykiatri samarbetar för att ge en helhetslösning för personer med psykisk ohälsa, inklusive psykiatrisk vård, socialtjänst och rättsväsende. Eleverna ska lära sig om rollfördelning, kommunikation och gemensamma mål.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på hur samverkan mellan olika aktörer inom rättspsykiatri fungerar och vikten av dessa samarbeten för individers rehabilitering och välbefinnande.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till samverkan inom rättspsykiatri (10 min)

  • Definiera vad samverkan innebär i kontexten av rättspsykiatri och varför det är viktigt.
  • Diskutera de olika aktörerna involverade: psykiatrisk vård, socialtjänst, kriminalvård och andra relevanta organisationer.
  • Fråga eleverna om de har kännedom om exempel på samverkan inom denna sektor.

Rollfördelning och kommunikation (15 min)

  • Presentera de olika rollerna som aktörerna har i samverkan och hur de kompletterar varandra.
  • Diskutera vikten av tydlig och effektiv kommunikation mellan aktörerna för att säkerställa att individens behov tillgodoses.
  • Låt eleverna reflektera över hur dessa samarbeten kan påverka den person i centrum.

Praktisk övning: Fallstudier om samverkan (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem olika fallstudier som involverar samverkan mellan aktörer inom rättspsykiatri.
  • Grupperna ska analysera situationerna och diskutera hur samverkan bidrar till individens rehabilitering.
  • Låt grupperna presentera sina analyser och diskutera insikterna med klassen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens innehåll och vikten av samverkan inom rättspsykiatri.
  • Ställ frågor för att främja reflektion, som hur de tror att en brist på samverkan kan påverka resultaten kring individens fångvård och rehabilitering.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en rapport där de beskriver ett exempel på en framgångsrik samverkan mellan olika aktörer inom rättspsykiatri. Rapporten ska inkludera detaljer om vilka aktörer som var involverade, hur samverkan genomfördes, vad resultaten blev och hur de kan tillämpas på framtida fall.

Exit-ticket

  • Vad har du lärt dig om samverkan inom rättspsykiatri idag?
  • Nämn en nyckelfaktor för att lyckas med samverkan mellan olika aktörer.
  • Hur kan företagskulturer påverka samarbetet inom rättspsykiatrin?
  • Vad skulle kunna göras för att förbättra samverkan mellan aktörerna?
  • Vilken insikt tar du med dig från dagens lektion?