En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 3 – Modern svenskt drama: Strindberg och Ibsen

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 3

Tema: Modern svenskt drama: Strindberg och Ibsen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens syfte är att analysera och jämföra dramatikernas bidrag till svensk och internationell litteratur. Fokus ligger på August Strindbergs och Henrik Ibsens verk, där vi kommer att utforska teman såsom könsroller, konflikt och sociala normer.

Kunskapskrav:

Eleven kan göra komplexa litterära analyser av skönlitteratur och identifiera och tolka centrala teman ur olika perspektiv.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Strindberg och Ibsen (10 min)

  • Kort presentation av deras liv och verk.
  • Disktuera deras inverkan på modern dramatik.
  • Frågor om elevernas förhandskunskaper om de två författarna.

Teman i Ibsens verk (15 min)

  • Identifiera och diskutera centrala teman i Ibsens pjäser, såsom normer och individens frihet.
  • Exempel: “Ett Dockhem”, dess kritik av äktenskap och könsroller.
  • Gruppdiskussioner för att sammanfatta insikter.

Teman i Strindbergs verk (15 min)

  • Analysera teman i Strindbergs pjäser, kanske “Fröken Julie” och synen på män och kvinnor.
  • Diskutera hur Strindberg utforskar konflikter och psykologiska aspekter.
  • Sammanfatta viktiga insikter i klassen.

Jämförande diskussion och reflektion (10 min)

  • Jämför Strindbergs och Ibsens syn på kön och makt.
  • Diskutera likheter och skillnader i deras stil och teman.
  • Avslutande reflektion över hur deras verk relaterar till dagens samhälle.

Aktivitet

Eleverna får i grupper välja en specifik scen från en av Ibsens eller Strindbergs pjäser. De ska läsa och diskutera scenernas betydelse i relation till dess tema och budskap. Varje grupp ska sedan framföra en kort dramatisering av scenen, följt av en diskussion kring dess betydelse och relevans.

Exit-ticket

  • Vilket centralt tema utforskas i Ibsens “Ett Dockhem”? (Könsroller och identitet)
  • Vad är Strindbergs syn på makt i “Fröken Julie”? (Maktdynamik mellan könen)
  • Hur skiljer sig Strindbergs och Ibsens stil från varandra? (Psykologisk realism vs. naturalism)
  • Nämn ett annat verk av Ibsen och beskriv dess tema. (Exempel kan vara “Hedda Gabler” med teman kring frihet)
  • Hur kopplas dessa teman till vår moderna värld? (Sociala normer och identitet)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en jämförande analys av en scen från en av Ibsens och en av Strindbergs pjäser. De ska fokusera på tematisk betydelse och hur de respektive författarna använder karaktärerna för att belysa sina budskap.