En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenskt teckenspråk för hörande 1 – Kommunikation och kulturella perspektiv

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering för Svenskt teckenspråk för hörande 1

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenskt teckenspråk för hörande 1
Tema: Kommunikation och kulturella perspektiv

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla teckenspråkig framställning anpassad efter kommunikationssituationer och mottagare, samt strategier för att anpassa teckenspråket till olika sociala sammanhang. Delar av det centrala innehållet involverar även grundläggande kunskaper om språklig variation och dövas livsvillkor.

Kunskapskrav

Eleven uttrycker sig på svenskt teckenspråk i olika kommunikationssituationer och förstår de olika regler och normer som gäller för språket. Eleven kan även redogöra för skillnader mellan svenskt teckenspråk och andra språk.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till teckenspråkets kultur (10 min)

  • Förklara betydelsen av teckenspråk som språk och kultur.
  • Diskutera dövas rättigheter och livsvillkor.
  • Presentera exempel på kulturella uttryck i teckenspråk.

Kommunikationsstrategier (15 min)

  • Introducera olika kommunikationsstrategier för att interagera både med teckenspråkiga och hörande.
  • Demonstrera exempel på hur man anpassar språket i olika situationer.
  • Diskutera vikten av att vara medveten om mottagaren.

Praktisk övning: Dialog och respons (15 min)

  • Dela in eleverna i par för att öva dialoger.
  • Ge exempel på situationer att öva på, där de får använda olika kommunikationsstrategier.
  • Viktiga punkter att fokusera på: tydlighet, anpassning och respons.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Gruppera lärdomarna från dagens lektion.
  • Diskutera hur dessa strategier kan tillämpas i elevens egna liv.
  • Ställ frågor för att främja diskussion och reflektion kring teckenspråkskommunikation.

Aktivitet

Eleverna kommer att arbeta i små grupper för att skapa en teckenspråkig presentation om ett valt kulturellt ämne kopplat till dövkultur. Varje grupp måste identifiera och diskutera olika perspektiv i sin presentation, inklusive språkliga och kulturella aspekter. De ska använda relevanta tecken och fraser, samt anpassa sin kommunikation till sin målgrupp. Efter presentationerna hålls en gemensam diskussion om de olika ämnena och dess betydelse för både döva och hörande.

Exit-ticket

  • Vad är viktigt att tänka på när man kommunicerar med teckenspråkiga?
  • Att anpassa sig till mottagaren.
  • Nämn en kulturell aspekt av dövkulturen.
  • Exempel kan vara teater på teckenspråk.
  • Vilka strategier kan underlätta kommunikationen?
  • Tydlig kroppsspråk och ögonkontakt.
  • Hur kan man öka medvetenheten om dövas livsvillkor?
  • Genom utbildning och diskussioner.