Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Eurytmi 1
Tema: Eurytmi och kulturella uttryck
Syfte
Syftet med provet är att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse för hur eurytmi integreras med kulturella uttryck samt deras förmåga att reflektera över detta i sina egna rörelser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge insikt i hur eurytmi kan integreras med olika kulturella uttryck, som dans, teater och musik. Eleverna ska lära sig att identifiera och utforska kulturella faktorer som påverkar rörelse och hur dessa kan uttryckas genom eurytmi.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för hur eurytmi relaterar till olika kulturella uttryck och visar grundläggande förmåga att integrera kulturella element i sina egna rörelser.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande kulturella uttryck är inte direkt kopplad till eurytmi?
A) Teater
B) Dans
C) *Musik*
D) Maleri - Vad är ett centralt syfte med att integrera eurytmi och kulturella traditioner?
A) Att främja fysisk styrka
B) *Att förmedla känslor genom rörelse*
C) Att lära sig olika språk
D) Att förbättra mental hälsa - Vilken rörelseform nämns specifikt som inspiration i lektionsplaneringen?
A) Moderdans
B) *Indiska klassiska danser*
C) Vals
D) Hip-hop - Hur påverkar kulturella traditioner våra rörelseuttryck?
A) Genom musikens tempo
B) *Genom stilar och traditioner*
C) Genom träningsmetoder
D) Genom personlighetsdrag - Vilket av följande är viktigast för att förmedla en kulturell känsla i eurytmi?
A) Endast musiken
B) *Både rörelse och musik*
C) Stilen på kläderna
D) Publikens reaktioner - Vad är syftet med grupptemat i lektionsplaneringen?
A) Att tävla mot varandra
B) Att skapa en musikälska
C) *Att förstå och uttrycka en kultur genom eurytmi*
D) Att fokusera på teknik - Hur länge ska eleverna framföra sin kulturella eurytmiuppvisning?
A) 15 minuter
B) *30 minuter*
C) 10 minuter
D) En timme - En exit-ticket är till för att:
A) Utvärdera lärarens prestation
B) *Samla in elevernas reflektioner*
C) Bedöma klassrums miljön
D) Planera framtida lektioner - Vilken typ av budskap kan en kulturell rörelse förmedla?
A) Endast musikaliska budskap
B) *Specifika känslor eller teman*
C) Skämt och humor
D) Personlig information - Vad är en aspekt av kulturella rörelseövningar?
A) Att tävla i grupp
B) *Att upptäcka skillnader och likheter i rörelser*
C) Att förbättra konditionen
D) Att sjunga traditionella låtar - Vilken reflektion kan eleven ha efter att ha arbetat med kulturella uttryck?
A) Inga reflektioner behövs
B) *Personliga insikter om lärande och rörelse*
C) Fokus på tekniska aspekter
D) Övertygelse om att allt är detsamma - Varför är det viktigt att diskutera kulturella faktorer?
A) För att lära sig om politik
B) *För att förstå skillnader i rörelse och uttryck*
C) För att skapa en gemensam stil
D) För att förbättra fysisk träning - Vilken av följande uppgifter uppmanar eleverna att skapa med kulturella element?
A) Att skriva en uppsats
B) *Att skapa en eurytmiuppvisning*
C) Att göra en presentation
D) Att måla en tavla - Vad förväntas eleverna i sin hemuppgift att reflektera över?
A) Valet av musik
B) *Hur de tolkar kulturella känslor i sina rörelser*
C) Teknik i eurytmi
D) Hur länge de övat
Resonerande frågor
- Hur kan eurytmi berika vår förståelse för kulturella uttryck?
Syftet är att uppmuntra elever att tänka kritiskt över sambandet mellan eurytmi och kulturella traditioner. - Diskutera vilka skillnader du upplevde mellan olika kulturella rörelser under lektionen.
Eleverna ges möjlighet att reflektera över olika stilers påverkan på uttryck och rörelse. - Hur skulle du beskriva känslan av att framföra kulturell eurytmi för din klass?
Denna fråga öppnar för personlig reflektion och förståelse om det emotionella innehållet i deras prestation. - På vilket sätt kan kulturell förståelse spela en roll i eurytmi?
Genom denna fråga kan eleverna utforska djupare betydelse av kultur och deras rörelser. - Hur skulle du integrera fler kulturella element i din eurytmi?
Detta ger eleverna möjlighet att tänka innovativt och kreativt kring sin egen praktik. - Ge exempel på hur eurytmi kan påverka vår sätt att se på andra kulturer.
Frågan uppmuntrar eleverna att reflektera över kulturell förståelse och fördomar. - Vad har du lärt dig om kroppen och rörelsen genom att arbeta med kulturella traditioner?
Genom att ställa denna fråga får eleverna reflektera över hur kulturella perspektiv kan förändra fysisk upplevelse. - Vad var din mest givande insikt från att arbeta med kulturella rörelser?
Här kan eleverna lyfta fram personliga erfarenheter och fördjupad förståelse för vad de har lärt sig.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng enligt följande:
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.
- Resonerande frågor: 3 poäng per svar, totalt 24 poäng.
För betyg:
- E: 8 poäng (inklusive minst 0 poäng från resonerande frågor)
- C: 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)