En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskola. Inomhuslek – Samarbeta och Lösa Problem

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Förskola
Ämne: Inomhuslek
Tema: Samarbeta och Lösa Problem

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens centrala innehåll handlar om att utveckla barnens förmåga att samarbeta och lösa problem tillsammans genom olika inomhuslekar. Fokus ligger på aktiviteter där barnen får öva på att kommunicera tydligt, ta ansvar och skapa gemensamma strategier för att nå mål.

Kunskapskrav:

Barnen ska kunna delta aktivt i lekar där de visar förmåga att samarbeta, ta ansvar och bidra till lösningen av gemensamma uppgifter. De ska också kunna uttrycka sina tankar och strategier kring hur de når sina mål i leken.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till samarbetslekar (10 min)

• Presentera lektionsmålet om att samverka och lösa problem genom lekar.

• Diskutera exempel på hur man kan samarbeta effektivt.

• Fråga barnen om de har egna erfarenheter av distinkta samarbetssituationer.

Demonstration av samarbetsövningar (15 min)

• Visa några valda samarbetslekar där barnen måste arbeta tillsammans för att lösa en uppgift, såsom “Ballongvolley” eller “Teambuilder”.

• Gå igenom reglerna och målen för varje lek.

• Betona vikten av att prata med varandra och planera tillsammans.

Gruppdiskussion och reflektion (10 min)

• Låt barnen diskutera i små grupper hur de upplevde de föregående lekarna och vilka strategier som fungerade bra.

• Fråga dem vilka utmaningar de stötte på och hur de hanterade dem.

• Bekräfta deras reflektioner och uppmuntra fortsatt diskussion.

Planering av problemlösning (10 min)

• Presentera en uppgift där barnen ska planera en lek som involverar problemlösning, där de behöver samarbete för att lyckas.

• Ha barnen arbeta i små grupper för att utveckla idéer och strategier.

• Sammanfatta deras planer och förbereda dem för att genomföra lekarna.

Avslutning och sammanfattning (5 min)

• Sammanfatta lektionens innehåll och påminn om hur viktigt samarbete är.

• Fråga barnen vad de ser fram emot i nästa lektion där de ska genomföra sina lekar.

Aktivitet

Barnen får genomföra sina planerade lekar i grupper. De ska aktivt arbeta tillsammans för att lösa uppgiften som de har valt att fokusera på. Varje grupp ska presentera sin lek, genomföra den och reflektera över hur de samarbetsövade och löste eventuella problem som uppstod. Aktiviteten stärker deras färdigheter i samarbete, problemlösning och kommunikation.

Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

• Vilken strategi använde du för att lösa problemet under leken? Svar: Barnen ska kunna beskriva sin strategi.

• Kände du att alla i gruppen bidrog? Hur då? Svar: Barnen ska kunna ge exempel på gruppens delaktighet.

• Vad gjorde du för att hjälpa dina vänner? Svar: Barnen ska kunna beskriva hur de stöttade varandra.

• Vad skulle du göra annorlunda nästa gång? Svar: Barnen ska kunna reflektera över vad som kan förbättras.

• Hur kände du dig när ni löste problemet tillsammans? Svar: Barnen ska kunna uttrycka sina känslor.

Hemläxa

Inga specifika läxor, men barnen kan uppmuntras att berätta för sina föräldrar om de lekar de utförde och hur de samarbetade för att lösa uppgiften.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan barnen få i uppdrag att skapa en egen “problem-fråga” som de tar med till lektionen, där de själva får formulera en utmaning som deras kompisar ska försöka lösa i en lek. De ska kunna förklara syftet med frågan och receptet för att lösa det.

Förslag för nästa lektion

Förslag på nästa lektion: Kreativ användning av material

I nästa lektion kan fokus ligga på att använda olika material och föremål i lekarna för att främja kreativitet och samarbete. Barnen ska ges möjlighet att tänka fritt kring hur de kan använda vanliga föremål för att skapa nya lekar och utmaningar. Lektionen ska fungera som en uppföljning på samarbetet och problemlösandet med ett fokus på praktisk tillämpning av kreativitet.

Förberedelser

• Samla ihop olika material och föremål som kan användas i lekar (exempelvis kuddar, rep, bollar, papper).

• Förbereda en metod för att dokumentera barnens lekar och lösningar under nästa lektion.

• Ställ upp utrymmet för att ge barnen gott om plats att leka och experimentera med materialen.