En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Fritidshem. Fritidsverksamhet – Att sätta och nå mål inom idrott och hälsa

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Fritidshem
Ämne: Fritidsverksamhet
Tema: Att sätta och nå mål inom idrott och hälsa

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektionsplanering syftar till att hjälpa eleverna att förstå vikten av att sätta upp och arbeta mot personliga mål inom idrott och hälsa. Genom att lära sig att sätta specifika, mätbara och realistiska mål får eleverna verktyg att ta ansvar för sina egna vanor och prestationer.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna formulera och planera egna mål för hälsa och träning, förstå hur målsättning kan påverka deras motivation och prestation, samt reflektera över sina framsteg mot dessa mål.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till målsättning (10 min)

• Diskutera vad målsättning innebär och varför det är viktigt inom idrott och hälsa.
• Presentera begreppen SMART-mål (Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska, Tidsbestämda) och ge exempel.
• Be eleverna dela med sig av mål de har inom sport eller andra aktiviteter.

Gruppdiskussion om personliga mål (15 min)

• Dela in eleverna i små grupper och låt dem diskutera sina egna mål och drömmar.
• Ge varje grupp en lista med frågor att svara på, såsom: Vilka mål har ni? Hur kan ni nå dessa mål? Vilka hinder kan ni stöta på?
• Låt grupperna dela sina diskussioner med klassen.

Individuell målsättning (20 min)

• Låt eleverna få tid att formulera sina egna mål för träning och hälsa, med fokus på att göra dem SMART.
• Ge dem en mall att fylla i där de skriver ner sitt mål, varför det är viktigt för dem, hur de ska nå det och eventuella hinder de behöver övervinna.
• Cirka 5 minuter av lektionen kan gå till att eleverna delar sina mål med sina grannar.

Avslutning och reflektion (5 min)

• Samla eleverna för en avslutande reflektion.
• Be dem att tänka på hur det kändes att formulera mål och varför det kan vara bra att ha mål i livet.
• Diskutera vikten av att stödja varandra och följa upp sina mål tillsammans.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en personlig plan för att nå sina hälsomål. Planen ska inkludera steg mot målet samt hur de planerar att mäta sina framsteg över tid.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

1. Vad är ett SMART mål?
◦ Eleverna reflekterar över vad varje bokstav står för och varför det är viktigt.
2. Vilket mål satte du för dig själv idag?
◦ Eleverna kan svara med sina personliga mål de har formulerat.
3. Vilka steg planerar du att ta för att nå ditt mål?
◦ Reflektioner kring strategier och aktiviteter för att uppnå sina mål.
4. Vilket hinder tror du att du kan stöta på?
◦ Eleverna diskuterar möjliga utmaningar.
5. Hur kan du få stöd av andra i dina mål?
◦ Eleverna får reflektera över vikten av socialt stöd och samarbete.

Hemläxa

Be eleverna att skriva en kort reflektion (150-200 ord) om ett mål de vill arbeta mot under kommande vecka, inklusive vad de kommer att göra för att nå det.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan ges i uppdrag att skriva en kort uppsats (500 ord) om vikten av målsättning inom sport och hur det kan påverka både prestation och motivation i andra delar av livet, inklusive konkreta exempel.

Förslag för nästa lektion

Tema: Utmaningar och motivation
I nästa lektion kan fokus ligga på hur man hanterar utmaningar som kan dyka upp när man arbetar mot sina mål och hur man kan motivera sig själv och andra att fortsätta sträva efter sina mål. Lektionen ska ge eleverna verktyg och tekniker för att övervinna hinder och hålla motivationen uppe.

Förberedelser

• Förbered ett exempel på ett SMART mål för att illustrera konceptet.
• Skapa frågor och diskussionspunkter för gruppdiskussionerna.
• Ha mallar tillgängliga för eleverna för att formulera sina mål.