Lektionsplanering
Årskurs: Fritidshem
Ämne: Fritidsverksamhet
Tema: Inomhuslekar
Koppling till styrdokument
Denna lektionsplanering syftar till att täcka centrala delar av fritidshemmets läroplan där fokus ligger på att initiera, organisera och delta i lekar av olika slag, samt fysiska aktiviteter inomhus. Det innefattar att stimulera elevernas rörelseförmåga och sociala interaktion genom lek.
Centralt innehåll
Eleverna ska kunna initiera, organisera och delta i lekar av olika slag. De ska också kunna samarbeta med andra och följa gemensamma regler i lekar och spel.
Lärarledda instruktioner
Introduktion av inomhuslekar (10 min)
• Presentera olika typer av inomhuslekar som kan genomföras.
• Diskutera vikten av samarbete och regler i lekar.
• Visa exempel på hur lekar kan organiseras för att inkludera alla deltagare.
Gruppindelning och planering av lekar (15 min)
• Dela in eleverna i mindre grupper för att underlätta samarbetet.
• Be grupperna planera en inomhuslek de vill genomföra senare.
• Ge stöd och vägledning till grupperna i deras planering.
Genomförande av inomhuslekar (20 min)
• Låt grupperna turas om att presentera och leda sina lekar.
• Observera och stödja eleverna i deras interaktion och spelande.
• Utvärdera lekarna tillsammans för att diskutera vad som fungerade bra.
Avslutning och reflektion (5 min)
• Samla eleverna för att reflektera över upplevelsen av lekarna.
• Be dem dela med sig av vad de lärde sig och vad de tyckte var roligt.
• Diskutera vikten av respekt och samarbete under lekar.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en egen inomhuslek. De ska bestämma regler, mål och hur leken ska genomföras. Aktiviteten främjar kreativitet och samarbete, och ger eleverna möjlighet att använda sina idéer i praktiken.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
1. Vad är syftet med lekar?
◦ Att ha roligt och samarbeta med andra.
2. Nämn en regel som kan vara viktig i lekar.
◦ Att alla ska få tur att delta.
3. Varför är det viktigt att inkludera alla i lekarna?
◦ För att alla ska känna sig delaktiga och ha roligt.
4. Hur kan man lösa konflikt om reglerna inte följs?
◦ Genom att prata med varandra och komma överens.
5. Vad lärde du dig från dagens aktiviteter?
◦ Eleverna kan svara med sina egna insikter om samarbetet och lekarna.
Hemläxa
Be eleverna att skriva en kort reflektion (150-200 ord) om sin favoritlek från lektionen och varför de tycker om den.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan ges en uppgift att designa sin egen inomhuslek som inkluderar element av strategi och samarbete. De ska skriva ner regler och skapa en tydlig beskrivning av leken, samt genomföra den med en klasskompis.
Förslag för nästa lektion
Tema: Utevistelse och utomhuslekar
I nästa lektion kan eleverna få möjlighet att utforska lekar utomhus baserat på erfarenheterna från inomhuslekarna. Fokus kan lagas vid att koppla lekar till naturen och de olika rörelser som är möjliga utomhus. Genom att denna lektion utgår från föregående aktiviteter kan eleverna vidareutveckla sina sociala färdigheter och motoriska förmågor i en ny miljö.
Förberedelser
• Förbered material och ordna lokaler för lekar.
• Informera om säkerhetsregler kopplade till inomhusaktiviteter.
• Skapa en lista med förslag på inomhuslekar att presentera för barnen.