Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Geografi 2
Tema: Ekologisk urbanism och grön infrastruktur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll: Begreppet ekologisk urbanism och dess betydelse för hållbar stadsutveckling. Grön infrastruktur, inklusive grönområden, gröna tak och ekoparker. Hur dessa element bidrar till biologisk mångfald, klimatåtgärder och förbättrad livskvalitet i städer.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och diskutera hur ekologisk urbanism och grön infrastruktur kan implementeras i samhällsplanering för att förbättra hållbarhet. Dessutom kan eleven analysera hur dessa praktiker påverkar stadsmiljön och invånarnas livskvalitet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till ekologisk urbanism (10 min)
• Definiera begreppet ekologisk urbanism och förklara dess syfte i hållbar stadsutveckling.
• Diskutera vad grön infrastruktur innebär och dess roll i att skapa hållbara och motståndskraftiga städer.
• Presentera exempel på hur ekologisk urbanism kan påverka städers utformning och funktion.
Fallstudie: Grön infrastruktur i praktiken (15 min)
• Presentera en fallstudie av en stad som framgångsrikt implementerat grön infrastruktur, som exempelvis Singapore med sina vertikala trädgårdar och gröna tak eller Portland med sina ekoparker.
• Diskutera de fördelar och resultat som uppnåtts, såsom förbättrad luftkvalitet, kanor för regnvattenhantering och ökad biologisk mångfald.
• Sammanfatta viktiga lärdomar och element som gör att dessa projekt kan reproduceras i andra städer.
Gruppdiskussion: Utmaningar och möjligheter (15 min)
• Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en specifik fråga relaterad till ekologisk urbanism och grön infrastruktur, t.ex. “Vilka hinder kan städer möta när de implementerar grön infrastruktur?” eller “Hur kan medborgarengagemang öka framgången för sådana projekt?”
• Grupperna diskuterar och presenterar sina insikter för resten av klassen.
Strategier för att implementera grön infrastruktur (5 min)
• Diskutera olika strategier och metoder för att integrera grön infrastruktur i samhällsplanering, såsom offentliga investeringar, incitament för privat sektor och samarbete med lokala organisationer.
• Ge exempel på hur hållbarhet kan främjas genom utbildning och medvetenhet.
Avslutande reflektion (5 min)
• Sammanfatta lektionen och belys vikten av allt mer grön infrastruktur för att motverka stadsproblemen och öka invånarnas livskvalitet.
• Be eleverna reflektera över vilken typ av grön infrastruktur som de skulle vilja implementera i sin egen kommun.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en plan för att integrera grön infrastruktur i ett specifikt område av deras hemstad eller kommun. Planen ska inkludera idéer för grönområden, ekologiska lösningar och hur de involverar medborgarna i processen. Beräknad tidsåtgång: 25 minuter.
Exit-ticket
• Vad innebär ekologisk urbanism?
Svar: En stadsplaneringsstrategi som fokuserar på att integrera miljömässiga, sociala och ekonomiska faktorer för att skapa hållbara och resilienta stadsområden.
• Ge ett exempel på grön infrastruktur.
Svar: Gröna tak, ekoparker eller permeabla ytor.
• Vilka fördelar kan grön infrastruktur ge för städers miljö?
Svar: Förbättrad luftkvalitet, minskade koldioxidutsläpp och ökad biologisk mångfald.
• Hur kan medborgarengagemang stödja implementering av grön infrastruktur?
Svar: Genom att involvera boende i planering och underhåll av grönområden, vilket ökar deras ansvar och engagemang.
• Vad är en potentiell utmaning när man implementerar grön infrastruktur?
Svar: Brist på finansiering eller politiskt stöd.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en reflektion (300-400 ord) om en specifik typ av grön infrastruktur de anser skulle vara fördelaktig för deras lokalsamhälle, inklusive hur den kan implementeras och eventuella utmaningar.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan göra en djupgående studie av hur grön infrastruktur kan påverka urban livskvalitet och skriva en uppsats (1500-2000 ord) som analyserar exempel från olika städer och diskuterar konsekvenser och framtida potential.
Förslag för nästa lektion
Samverkan mellan aktörer för hållbar stadsutveckling. I nästa lektion kan vi fokusera på hur olika aktörer samarbetar för att främja hållbar stadsutveckling. Vi diskuterar vikten av partnerskap mellan kommuner, företag och civilsamhället samt olika former av samarbete som kan leda till hållbar utveckling.
Förberedelser
• Samla exempel på grön infrastrukturlösningar från olika städer och regioner för diskussion.
• Förbered material för aktivitet och presentationer.
• Hitta källor och artiklar för hemuppgiften och fördjupningsuppgiften.