En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Geografi 2 – Framtidens städer: Scenarier och visioner

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Geografi 2
Tema: Framtidens städer: Scenarier och visioner

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla framtida utmaningar och möjligheter för städer i ett hållbarhetsperspektiv. Detta inkluderar teknologiska innovationer, klimatanpassning, och sociala förändringar. Dessutom behandlas olika scenarier för städers utveckling under de kommande decennierna.

Kunskapskrav

Eleven kan diskutera framtida utmaningar och föreslå strategier som städer kan använda för att hantera dessa. Eleven ska också kunna beskriva hur teknologiska och sociala förändringar kan påverka stadsutvecklingen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till framtidens städer (10 min)

– Diskutera vad vi menar med “framtidens städer” och varför det är viktigt att tänka framåt i stadsplanering.

– Ge exempel på aktuella trender, som digitalisering, gröna teknologier och urban odling.

– Presentera begreppet “smart city” och vad det innebär för stadsutveckling.

Scenarier för urbana framtider (20 min)

– Presentera olika scenarier för hur städer kan se ut i framtiden, inklusive miljömässiga, ekonomiska och sociala perspektiv.

– Diskutera faktorer som befolkningstillväxt, klimatförändringar och teknologiska framsteg som påverkar dessa scenarier.

– Analysera utmaningar såsom stigande havsnivåer, infrastrukturens anpassning och social segregation.

Grupparbete: Designa en framtida stad (15 min)

– Dela in eleverna i grupper och ge dem uppdraget att designa en “framtida stad” utifrån de scenarier ni diskuterat.

– Grupperna ska inkludera aspekter som energi, transport, bostadsområden och grönområden i sin planering.

– Varje grupp presenterar kort sina idéer för klassen.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en visionstavla (collage) som representerar deras idéer om framtidens stad. De ska inkludera både visuella aspekter och textbeskrivningar som förklarar sina val. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.

Exit-ticket

1. Vad innebär begreppet “smart city”?
Svar: En smart city använder teknologi och data för att förbättra livskvalitet, effektivitet och hållbarhet i stadsmiljöer.

2. Nämn en utmaning som framtidens städer kan stå inför.
Svar: Klimatförändringar och dess påverkan på infrastrukturen är en stor utmaning för framtidens städer.

3. Vad är en möjlig fördel med att använda digitalisering i stadsplanering?
Svar: Digitalisering kan leda till mer effektiva resurshanteringssystem och bättre medborgarengagemang.

4. Ge ett exempel på en innovation som kan påverka stadsutveckling.
Svar: Solenergi och smart elnät är exempel på innovationer som kan göra städer mer hållbara.

5. Hur kan sociala faktorer påverka framtidens städer?
Svar: Sociala faktorer kan påverka utformningen av offentliga utrymmen, bostadspolitik och tillgång till resurser.

Hemläxa

Skriv en reflektion (300-400 ord) om vad du anser är den största utmaningen för framtidens städer och hur den kan övervinnas.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att göra en projektstudie där de analyserar en specifik stad och dess planer för framtiden. De ska ge rekommendationer för hur staden kan utvecklas hållbart med utgångspunkt i de utmaningar som identifierats.

Förslag för nästa lektion

Hållbar utveckling och medborgarengagemang. I nästa lektion kommer vi att undersöka hur medborgarna kan engagera sig i processen för hållbar stadsutveckling. Vi kommer att diskutera olika former av medborgerlig delaktighet och hur dessa kan påverka planeringsprocesser och beslut. Lektionen knyter an till vikten av att involvera samhällsmedlemmar i utformningen av sina livsmiljöer för att uppnå en hållbar framtid.

Förberedelser

– Samla exempel på hur olika städer har engagerat sina medborgare i stadsutvecklingsprocesser.
– Bereda material som kan användas för visionstavlor (papper, färger, klipp, klister).
– Förbereda diskussionsfrågor för att stimulera gruppdiskussionerna kring framtidens städer.