En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Geografi 2 – Hållbar stadsutveckling

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Geografi 2
Tema: Sammanfattning och reflektion över hållbar utveckling

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på att sammanfatta viktiga aspekter av hållbar stadsutveckling som har behandlats under kursens gång och ge eleverna möjlighet att reflektera över deras betydelse. Vi kommer att diskutera ansvar, medborgarengagemang och vilka prioriteringar som bör göras för att nå hållbarhetsmål i framtiden.

Kunskapskrav

Eleven kan sammanfatta och reflektera över centrala begrepp och idéer kopplade till hållbar stadsutveckling. Eleven kan också diskutera och argumentera kring prioriteringar och ansvar för att uppnå hållbar utveckling.

Lärarledda instruktioner

Introduktion och sammanfattning av kursens teman (10 min)

• Sammanfatta kortfattat de centrala teman som har behandlats under kursen, inklusive hållbar stadsutveckling, urbanisering, medborgarengagemang och internationella samarbeten.
• Diskutera hur dessa teman hänger ihop och deras betydelse för framtiden.
• Presentera huvudfrågor för diskussion som kommer att behandlas under lektionen.

Reflektionsdiskussion (20 min)

• Dela in eleverna i grupper och ge dem ett antal reflektionsfrågor att diskutera, till exempel:
◦ Vilka aspekter av hållbar utveckling anser ni är mest angelägna och varför?
◦ Hur kan städer hantera de utmaningar som urbaniseringen medför?
◦ På vilket sätt kan medborgarengagemang bidra till att driva förändring inom stadsutveckling?
• Låt grupperna dela sina insikter med klassen och sammanfatta diskussionerna.

Presentation av studenternas åsikter (15 min)

• Ge varje grupp möjlighet att kort presentera sina fynd och bekymmer angående hållbarhetsutvecklingens framtid.
• Uppmana till en klassdiskussion och låt eleverna ställa frågor eller ge feedback på varandras presentationer.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en individuell reflektion (minst 300 ord) där de sammanfattar sina tankar kring vad de har lärt sig under kursen och vilka idéer de vill fortsätta utforska i framtiden, samt hur de ser på sitt eget ansvar i förhållande till hållbar stadsutveckling. Denna reflektion lämnas in vid terminens slut. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

1 Nämn en viktig insikt du har fått under kursens gång. Svar: (Öppen fråga, svar varierar).
2 Hur ser du på ditt eget ansvar i hållbar stadsutveckling? Svar: (Öppen fråga, svar varierar).
3 Vilket tema tyckte du var mest intressant och varför? Svar: (Öppen fråga, svar varierar).
4 Vilka förändringar skulle du vilja se i din egen stad för att öka hållbarheten? Svar: (Öppen fråga, svar varierar).
5 Hur kan vi som medborgare påverka beslutsfattande i frågor om stadsutveckling? Svar: (Öppen fråga, svar varierar).

Hemläxa

Ingen hemläxa ges; fokus ligger på att avsluta kursen och integrera kunskapen.

Fördjupningsuppgift

Som sista uppgift kan eleverna välja ett ämne av intresse kopplat till hållbar stadsutveckling och göra en djupdykning i det. Uppgiften ska vara en forskningsrapport (1000-1500 ord) som utforskar valda ämnet utifrån relevanta källor och ger konkreta rekommendationer.

Förslag för nästa lektion

Avslutande diskussion och utvärdering. I nästa lektion kommer vi att fokusera på att utvärdera kursen som helhet. Eleverna ska ge feedback på vad de har lärt sig, vad som kan förbättras och hur de kan tillämpa sina kunskaper i praktiken. Denna lektion syftar till att hjälpa eleverna att internalisera sina lärdomar och förstå vikten av engagemang för en hållbar framtid.

Förberedelser

• Förbered reflektionsfrågor för grupperna att diskutera.
• Samla material från kursens innehåll för en sammanfattning och diskussion.
• Säkra en lugn och fokuserad miljö för diskussioner och presentationer.