En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Geografi 2 – Samverkan mellan aktörer för hållbar stadsutveckling

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Geografi 2

Tema: Samverkan mellan aktörer för hållbar stadsutveckling

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll: Hur olika aktörer, inklusive kommuner, företag, organisationer och medborgare, samverkar för att främja hållbar stadsutveckling. Betydelsen av partnerskap och nätverk för att implementera hållbara lösningar och hur dessa aktörer kan påverka och stödja varandra. Exempel på framgångsrika samarbeten och vilka metoder som kan användas för att övervinna hinder i samverkan.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och diskutera hur olika aktörers samarbete kan leda till hållbar stadsutveckling. Dessutom kan eleven ge exempel på framgångsrika initiativ och analysera hur hinder för samverkan kan övervinnas.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till samverkan mellan aktörer (10 min)

• Definiera vad som menas med samverkan och varför den är viktig i kontexten av hållbar stadsutveckling.

• Diskutera de olika aktörer som är involverade i stadsutveckling och deras respektive roller, inklusive kommunen, företag, NGO:er och medborgare.

• Presentera fördelarna med att involvera flera aktörer i processen, såsom ökad kreativitet och bättre resurshantering.

Fallstudie: Framgångsrika samarbeten (15 min)

• Presentera en eller flera fallstudier där samverkan mellan aktörer har lett till framgångsrika hållbara stadsutvecklingsprojekt, exempelvis Malmö och dess strategier för att involvera medborgare och företag.

• Diskutera vilka strategier som användes för att skapa samarbetet och vilken impact det haft.

• Sammanfatta viktiga lärdomar från dessa exempel.

Gruppdiskussion: Utmaningar och lösningar i aktörssamarbeten (15 min)

• Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en specifik utmaning relaterad till samverkan mellan aktörer, såsom brist på kommunikation, resurser eller motstridiga intressen.

• Grupperna diskuterar potentiella lösningar på dessa utmaningar och presenterar sina insikter för klassen.

• Diskutera gemensamt efter att grupperna presenterar.

Strategier för att främja samverkan (5 min)

• Diskutera metoder och verktyg som kan användas för att uppmuntra samarbeten, exempelvis gemensamma plattformar, workshops och offentliga möten.

• Ge exempel på hur teknologiska lösningar kan underlätta dialog och samarbete.

Avslutande reflektion (5 min)

• Sammanfatta lektionen och betona vikten av samverkan för att uppnå hållbara stadsutvecklingsmål.

• Be eleverna reflektera över vilka aktörer de skulle vilja involvera om de själva fick planera ett hållbart projekt i sin kommun.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en fiktiv samarbetsplan för ett hållbart projekt i deras lokalsamhälle. Planen ska inkludera vilka aktörer som skulle involveras, vilka mål projektet har, och hur man tänker övervinna eventuella hinder för samverkan. Beräknad tidsåtgång: 25 minuter.

Exit-ticket

• Vad innebär samverkan i kontexten av hållbar stadsutveckling? Svar: Samarbete mellan olika aktörer för att uppnå gemensamma mål inom stadsutveckling och hållbarhet.

• Nämn en aktör som är viktig inom stadsutveckling. Svar: Kommunen, företag eller medborgare.

• Ge ett exempel på ett hinder för samverkan. Svar: Bristande kommunikation mellan aktörer.

• Hur kan offentlig medverkan stödja hållbar stadsutveckling? Svar: Genom att ge medborgarna en röst och involvera dem i planeringsprocessen.

• Vad kan vara en fördel med att involvera flera aktörer i ett stadsutvecklingsprojekt? Svar: Det kan leda till fler idéer, bättre problemlösning och ökad acceptans för projekten.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en reflektion (300-400 ord) om en lokal aktör (exempelvis en kommun, förening eller företag) de anser är viktig för hållbar stadsutveckling och hur aktören kan bidra till detta arbete.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att utföra en djupgående studie på ett specifikt framgångsrikt samarbete inom stadsutveckling och skriva en uppsats (1500-2000 ord) som analyserar aktörernas roller, processerna involverade och resultaten av samarbetet.

Förslag för nästa lektion

Framtidens städer: Teknologiska innovationer och hållbar planering. I nästa lektion kan vi fokusera på hur nya teknologiska innovationer påverkar stadsplanering och utveckling. Detta kan inkludera smarta städer, IoT-lösningar för resursförvaltning och hur dessa system kan bidra till en hållbar framtid.

Förberedelser

• Samla exempel på framgångsrika samarbeten och initiativ från olika städer.

• Förbered material och riktlinjer för elevaktiviteter och presentationer.

• Hitta källor och artiklar att dela med eleverna för hemuppgiften och fördjupningsuppgiften.